آرشیو چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۱۹۸
ورزشی
۲۰

همراه با دربی

100 دربی در یک نگاه

پرسپولیس و استقلال از 16 فروردین 1347 تاکنون، در صد بازی برابر هم به میدان رفته اند که سهم هر دو تیم 26 برد بوده و 48 بازی نیز با نتیجه مساوی تمام شده است. نتیجه یک بازی (سوپرجام) نیز بدون برگزاری، سه بر صفر به سود پرسپولیس اعلام شده است. سه بازی نیز به صورت نیمه تمام باقی ماند که هر سه، با حکم کمیته انضباطی سه بر صفر به سود استقلال ثبت شد. البته در این سه بازی ناتمام، استقلال در یک بازی جلو بود و دو بازی هم با نتیجه مساوی جریان داشت. همچنین تاکنون سه بار بازی های این دو تیم در جام حذفی در دربی های 31 و 93 و 96 به ضربات پنالتی کشیده شده است که نخستین بار پرسپولیس این پیروزی را کسب کرد و دو بار بعدی استقلال به پیروزی دست یافت. در این بازی ها در مجموع 190 گل به ثمر رسیده که 98 گل سهم سرخپوشان و 92 گل سهم آبی پوشان بوده است.

112 گلزن دربی

در دربی های برگزار شده 58 بازیکن برای استقلال و 54 بازیکن برای پرسپولیس گلزنی کرده اند. در مجموع 112 بازیکن موفق به گلزنی شده اند. امیرحسین جابری زاده اولین گلزن دربی در بازی دوم بوده و صدودوازدهمین گلزن هم گئورگی گولسیانی مدافع گرجستانی پرسپولیس در دربی 99 بوده است. آخرین گلزن هم، عیسی آل کثیر بوده که در دربی صد، موفق به زدن دومین گلش در دربی به استقلال شد و یکی از گلزنان تکراری این مسابقه لقب گرفت. در بین بازیکنان گلزن دربی سه بازیکن برای هر دو تیم گلزنی کرده اند. مهدی هاشمی نسب چهار گل برای پرسپولیس و یک گل برای استقلال زده و در مجموع پنج گل در دربی زده است. شاهرخ بیانی دو گل برای پرسپولیس و یک گل برای استقلال زده و غلامرضا فتح آبادی هم یک گل برای پرسپولیس و یک گل برای استقلال به ثمر رسانده است. در بین بازیکنان حال حاضر دو تیم نیز شیخ دیاباته تنها بازیکنی است که سابقه بازی برای هر دو تیم را در کارنامه اش دارد. این مهاجم اهل کشور مالی، در زمان حضور در جمع آبی ها موفق به گلزنی به پرسپولیس نشد.

گلزنان خارجی دربی

یکی از آمارهای جالب دربی، مربوط به گلزنی بازیکنان خارجی در این بازی بزرگ بوده که پرسپولیس در آن برتری ویژه ای دارد و بازیکنان خارجی این تیم تاکنون موفق به ثبت 9 گل به نام خود شده اند. ایمون زاید با سه گل زده برترین دربی باز خارجی است و بشار رسن و گئورگی گولسیانی هم با دو گل زده در جایگاه بعدی قرار دارند. عیسی ترائوره و جری بنگسون هم با به ثمر رساندن یک گل، نام خود را در بازی بزرگ ثبت کرده اند. در استقلال اما رودی ژستد با گلزنی در دربی 98، به اولین گلزن خارجی استقلال در تاریخ دربی تبدیل شد. برای دربی 101 هم، رافائل سیلوا در ترکیب استقلال قرار می گیرد ولی کوین یامگا که به تازگی از بند مصدومیت رها شده، به احتمال زیاد به این بازی نمی رسد. در پرسپولیس هم به غیر از گولسیانی که فیکس است، وحدت حنانوف و شیخ دیاباته به احتمال زیاد بازی را از روی نیمکت آغاز می کنند و لئاندرو پریرا مهاجم برزیلی قرمزها هم که اعلام شد مصدوم شده و در این بازی غایب است.

نگاه ها به بیرو و حسینی

یکی از نقاط قوت سرخابی ها، دروازه بان های شان هستند. علیرضا بیرانوند و سیدحسین حسینی که هر دو در جام جهانی 2022 قطر هم برای تیم ملی به میدان رفتند. گلر شماره یک پرسپولیس، در لیگ بیست و دوم، با ثبت 18 کلین شیت، بهترین عملکرد را در بین دروازه بان ها داشته و کاپیتان شماره یک استقلال هم 12 بار کلین شیت کرد. در دربی ها هم بیرانوند شش کلین شیت در 10 بازی انجام داده است. حسینی هم تا به امروز در هشت دربی به میدان رفته و سه کلین شیت داشته است. حالا نقش این دو دروازه بان در بازی امروز، بسیار جالب توجه خواهد بود. خصوصا اینکه ممکن است کار به ضربات پنالتی هم بکشد و آنجاست که همه نگاه ها به بیرو و سید حسین است.

گل محمدی: انگیزه های ما برای گرفتن جام تمام نمی شود

یحیی گل محمدی در نشست خبری پیش از دربی 101، گفت: «آخرین بازی فصل را در پیش داریم. تا اینجای کار خوب جلو آمدیم. قهرمان لیگ هم شدیم اما هنوز کارمان کامل نشده، به دنبال این هستیم که فصل را با قدرت و با جام حذفی تمام کنیم که هدف اصلی ما است. دیدم بعضی ها نوشته اند چون پرسپولیس لیگ برتر را گرفته، انگیزه استقلال بیشتر است. این حرف درستی نیست. انگیزه های ما برای گرفتن جام هیچ وقت تمام نمی شود. خصوصا که بازی دربی، حساس و مهم است. انگیزه ما هیچ وقت کم نخواهد شد. باید بتوانیم بیشتر از قبل بجنگیم، بدویم و تمرکز کنیم.» سرمربی پرسپولیس ادامه داد: «استقلال هم نشان داده از نظر فنی شرایط خوبی داشته و بازی های خیلی خوبی از این تیم دیدیم. تیم قابل احترامی برای ما هستند و با احترام زیاد مقابل شان قرار می گیریم. باید سعی کنیم کم اشتباه باشیم. بازیکنانی دارند که در لحظه خوب تصمیم می گیرند. بازیکنانی تاثیرگذار دارند. باید بتوانیم آن ها را هم مهار کنیم. تقابل دو تیم دیدنی و جذاب خواهد بود. دو تیم بازیکنان خوبی دارند و فکر می کنم شاهد یک بازی مهیج باشیم.»