آرشیو چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۱۹۸
ورزشی
۲۱

همراه با دربی

دربی 101 استقلال-پرسپولیس بین بسکتبالی : بزرگ ترها نقشه کشیدند!

پریسا غفاری / ورزش فوتبال یک ورزش پرهیجان و جذاب است. دربی ها بازی های خاصی محسوب می شوند که در آن، تیم ها به دنبال انجام یک بازی فوق العاده هستند تا طرفداران راضی از ورزشگاه خارج شوند و نتیجه این بازی سال ها در ذهنشان باقی بماند. دربی استقلال و پرسپولیس هم بین شانزده دربی بزرگ جهان قرار دارد. حالا امروز دربی 101 برگزار می شود که مثل تمام دربی های قبلی حساسیت خاص خود را دارد. خیلی ها پرسپولیس را برنده دربی می دانند و بعضی ها استقلال را.

اما کری ای که ورزشکاران یا هم تیمی ها با هم دارند، همیشه صحنه های جالبی را خلق می کند. بهنام یخچالی، حامد حدادی و صمد نیکخواه بهرامی از استقلالی های تیر تیم ملی بسکتبال هستند و از طرفی سجاد مشایخی، میثم میرزایی و... پرسپولیسی های تیم ملی هستند که همیشه سر دربی ها یا با هم قهرند یا بعد از دربی برای بازیکن برنده قیافه می گیرند.

بهنام یخچالی، ملی پوش تیم بسکتبال و شهرداری گرگان از هواداران استقلال است. او درباره جام حذفی می گوید:«می دانم این بار ما خواهیم برد. خیالتان راحت. جام حذفی مال ما است.» او بعد از باختی که آبی ها در دربی لیگ متحمل شدند هم با ناراحتی می گوید:«اتفاقی بود که با یک اشتباه پیش آمد ولی مسابقه امروز خارج از این حال و هوا است. تیم ما حتما برای بردن این جام خواهد جنگید. در آن مسابقه پرسپولیسی ها شانس آوردند. گل آنها آفساید بود، در ضمن قرمزها نتایج جام حذفی را ببینند که ما 3 - 2 از آنها سرتریم.» اما سجاد مشایخی دیگر ملی پوش بسکتبال که قرمزپوش است، با خنده ای زیرکانه به جواب بهنام پاسخ می دهد:«سال هاست استقلالی ها صحبت از گل های آفساید و خرید داور توسط پرسپولیسی ها می کنند، اما بهتر است فقط نتایج دربی را ببینند. آنها امسال در دربی، هم نتیجه و هم جام را به ما واگذار کردند، پس برای برگرداندن روحیه خود مجبورند بهانه بیاورند. حالا فردا در آزادی مشخص می شود کدام تیم برنده می شود؟!» این بازیکن خاطره ای هم از کری های بازیکنان تیم ملی تعریف می کند:«یادم است در یکی از دربی ها پرسپولیس قاطعانه برد و فردای آن روز در تمرین تیم ملی هیچ کدام از استقلالی ها حرف نمی زدند و ما مرتب می گفتیم 6تایی ها، 6تایی ها و آن موقع بود که بزرگ ترهای استقلال نقشه کشیدند و گفتند وقتی بهتون پاس ندهیم یاد می گیرید.»

پاکدامن: با مهار امیری، کار تمام است

علی پاکدامن کاپیتان تیم ملی شمشیربازی سابر، هوادار دو آتشه استقلال امیدوار است تیمش امروز با شکست پرسپولیس، انتقام دربی لیگ برتر را بگیرد. او این روزها برای قهرمانی آسیا در اردوی تیم ملی است و همزمان با بازی دربی جام حذفی تمرین می کند: «من ساعت 19:45 همزمان با شروع دربی سرتمرین هستم؛ اما امیدوارم استقلال امروز انتقام باخت دربی لیگ برتر را از پرسپولیس بگیرد تا هم قهرمان جام حذفی شود و هم یک بار دیگر در سوپر لیگ حریف پرسپولیس شود.» به نظر کاپیتان تیم ملی شمشیربازی سابر، تنها راه برد استقلال، مهار وحید امیری است: «من دربی لیگ برتر را دیدم، ساپینتو باید درنیمه مهدی مهدی پور و زبیر نیک نفس را به زمین می فرستاد تا وحید امیری را می گرفتند اما ابوالفضل جلالی را درآورد و به جعفر سلمانی بازی داد. به نظرم بازی امروز اگر چپ را به ابوالفضل جلالی بدهد تا وحید امیری را از چرخه پرسپولیس خارج کند، کار پرسپولیس تمام است. مهم مهار وحید امیری است تا توپ به ترابی یا میلاد سرلک نرسد.» پاکدامن نتیجه دربی امروز را به نفع استقلال پیش بینی می کند: «به نظرم بازی امروز یک - صفر یا 2 - 1 به نفع استقلال تمام می شود، محمد محبی و ارسلان مطهری هم گل می زنند.» با اینکه محمد فتوحی دیگر شمشیرباز ملی پوش سابر، نقطه مقابل اوست و طرفدار پرسپولیس، اما در اردو خبری از کری خوانی نیست: «از ما دیگر کری خوانی برای دربی گذشته، ما فقط بازی را تماشا می کنیم.» او معتقد است در قهرمانی آسیا، برای امتیاز سهمیه تیمی المپیک دوئل می کنند: «هیچ پیش بینی برای قهرمانی آسیا ندارم، تلاش ما فقط برای جمع آوری امتیاز سهمیه تیمی المپیک است.»

81 دربی در آزادی

ورزشگاه آزادی تهران، امروز برای هشتاد و یکمین بار میزبان دیدار استقلال و پرسپولیس خواهد بود. این ورزشگاه از خرداد ماه سال 1352 میزبان لیگ باشگاهی ایران شد و در همان سال اولین دربی را تجربه کرد و تا به امروز 80 بار میزبان بازی های پرسپولیس و استقلال بوده است. در بازی هایی که در این استادیوم برگزار شده، 22 برد برای پرسپولیس رقم خورده و استقلال صاحب 18 برد شده و 40 بازی نیز به تساوی رسیده است. ضمن اینکه دربی سوپرجام که 3-0 به سود پرسپولیس اعلام شد، در این شمارش محاسبه نشده است. طبق اعلام مسئولان سازمان لیگ، 35 هزار بلیت برای تماشاگران علاقه مند حضور در آزادی فروخته شده ولی در نهایت باید دید چه تعداد هوادار خود را به این استادیوم می رسانند.