آرشیو چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۱۹۸
سیاسی
۲
مجلس

صحرایی وزیر آموزش و پرورش شد

حمایت مجلس از آموزش و پرورش قوی

هدایت وزارت آموزش و پرورش به رضامراد صحرایی سپرده شد و نمایندگان مجلس با 167 رای موافق، 86 رای مخالف، 14 رای ممتنع و 2 رای باطله از مجموع 269 نماینده حاضر در صحن به او برای تصدی این مسئولیت اعتماد کردند.جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش که همراه با محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و هیات همراه برای کسب اعتماد در مجلس حضور یافته بود با طرح دیدگاه موافقان و مخالفانش فرصتی برای مطرح شدن دغدغه های نمایندگان موافق و مخالف درباره وزارت آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین، مهمترین و حساس ترین وزارتخانه کشور و البته تبیین برنامه صحرایی برای اداره آن قرار گرفت.

تایید صلاحیت صحرایی از سوی کمیسیون آموزش

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ابتدای جلسه ضمن قرائت گزارش بررسی برنامه ها و صلاحیت صحرایی، موافقت ضمنی این کمیسیون با تصدی وی را اعلام کرد. رضا حاجی پور در بیان شرح استعلامات وزیر پیشنهادی گفت: پیرو استعلام به عمل آمده از سوی این کمیسیون، مدرک کارشناسی جناب آقای دکتر صحرایی در مقطع کارشناسی دبیری زبان انگلیسی از دانشگاه رازی کرمانشاه با معدل 74/18و مدرک کارشناسی ارشد و دکترای ایشان در رشته زبان شناسی همگانی با معدل 10/19 و 48/19 از دانشگاه علامه طباطبایی تایید شده است. وی در ادامه یادآور شد: صحرایی در جلسه کمیسیون 5 چالش پیش روی آموزش و پرورش را «فقدان عزم ملی برای تحول در نظام حکمرانی آموزش و پرورش و ناکارآمدی آن»، «کم توجهی به ارتقای کمی و کیفی سرمایه انسانی آموزش و پرورش»، «ضعف در بهره وری زیرساخت های فیزیکی و تجهیزات آموزشی»، «ضعف در کیفیت و ناکارآمدی برنامه های آموزشی و تربیتی» و «نابرابر بودن فرصت های آموزشی» مطرح کرد و اعضای کمیسیون از ایشان ارائه راهکارهای واقعی برای اصلاح و تحول این وضعیت و نحوه جلب همکاری و هماهنگ نمودن دیگر بخش ها و دستگاه های کشور با وزارت آموزش و پرورش را خواستند.

موافقان؛ صحرایی در پیگیری حقوق معلمان تعارفی ندارد

در ادامه نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی به طرح دیدگاه هایشان پرداختند.

سید محسن دهنوی، عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی و الهام آزاد نمایندگانی بودند که به عنوان موافق به دفاع از صلاحیت وزیر پیشنهادی پرداختند. دهنوی با تاکید بر شناخت خوب صحرایی از فضای حاکم بر وزارت آموزش و پرورش، یادآور شد: او کسی است که کار معلمی را از مناطق کوچک و محروم شروع کرده و تا بالاترین سطوح در وزارت آموزش و پرورش مسئولیت گرفته است. بنابراین وقتی می گوییم تجربه و شناخت از فضا مهم است وی این تجربه را در همه سطوح دارد. وی با اشاره به جلساتی که در روزهای گذشته با حضور وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مجلس برگزار شده، یادآور شد: راهکارهایی که آقای صحرایی برای حل مسائل آموزش و پرورش مطرح می کرد خوب است و می تواند به رفع مشکلات متعددی که این وزارتخانه با آن روبه رو است کمک کند.روح الامینی هم در دفاع از صحرایی گفت: ایشان در همین مدت کوتاه سرپرستی آموزش و پرورش نیز نشان دادند که بسیاری از کارهای بر زمین مانده را انجام داده اند و پیگیری خوبی نسبت به حقوق معلمان دارند و با کسی در پی حقوق آنها تعارفی ندارند و با بالادستی بر سر حقوق معلمان مماشات نمی کنند.

الهام آزاد هم با بیان اینکه اکنون که دشمنان خارجی و داخلی انقلاب پروژه تعطیل سازی مدارس را کلید زده اند، نیازمند مدیری شجاع و کاردان هستیم که در عین احیای مدارس کشور و مقابله با پروژه تعطیل سازی مدارس به صورت جدی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را اجرا کند، گفت: قاطعانه می گویم در طول این سال ها هیچ یک از وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش چنین برنامه منسجمی برای اجرای سند تحول بنیادین ارائه نکرده اند.

پرسش های مشترک مخالفان از صحرایی

علی خضریان، عبدالعلی رحیمی مظفری، علی بابایی کارنامی و سید علی موسوی نیز چهار نماینده ای بودند که به عنوان مخالف پرسش های خود را مطرح کردند. چنانکه خضریان نماینده مردم تهران با اشاره به تاخیر در پرداخت حقوق و رتبه بندی معلمان به عنوان دلایل استعفای وزیر پیشین آموزش و پرورش، از چرایی برخورد نشدن با مقصران آن تاخیر در دوران سرپرستی صحرایی پرسید. رحیمی مظفری هم در قالب نطق مخالفت از وزیر پیشنهادی درباره برنامه حل دغدغه های مالی معلمان و آسیب های اجتماعی دانش آموزان سوال کرد. بابائی کارنامی هم خواستار پاسخ به این پرسش شد که تکلیف صندوق ذخیره فرهنگیان، قانون رتبه بندی و نوسازی مدارس فرسوده چه می شود؟ موسوی هم مخالفت خود را اینگونه بیان کرد که نکته راهگشا و امید آفرین در برنامه های صحرایی ندیده است.

تاکید صحرایی بر تقویت آموزش و پرورش به مثابه بنیان ایران قوی

پس از طرح نظرات موافقان و مخالفان رضا مراد صحرایی با حضور در برابر نمایندگان به تشریح برنامه های خود برای تصدی وزارت آموزش و پرورش پرداخت. وی با تصریح اینکه اگر ایران قوی،اقتصاد خوب و جامعه با صلابت و مومن می خواهیم راهش آموزش و پرورش قوی است، گفت: دغدغه نمایندگان برای داشتن آموزش و پرورش قوی را می ستایم، ولی حقیقت این است که حال آموزش و پرورش و معلمان خوب نیست و به همین دلیل حال کشورمان نیز خوب نیست.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش درباره دانش آموزان نیز گفت: تحولات بسیار پیچیده هستند و با نسلی مواجه هستیم که تجربه زیاد و پیچیدگی دارند و باید خلا شناختی را با این نسل رفع کنیم؛ باید دانش آموزان را از چنگال فضای مجازی وحشی دور کنیم و سبک ایرانی اسلامی برای دختران ایجاد کنیم.صحرایی در بخشی از سخنانش مهمترین برنامه فوری خود را تکمیل فرایند رتبه بندی دانست و در توضیح 8 برنامه فوری اولویت دارش برای ایجاد تحول در آموزش و پرورش، اظهار کرد: اجرایی سازی سند تحول بنیادین تا کف مدرسه، تحول در سازکار جذب، تربیت و ارتقای معلمان یا همان سرمایه انسانی آموزش و پرورش، کارآمدسازی نظامات و سازکار راهبری در مدیریت آموزش و پرورش، عدالت تربیتی و کیفیت بخشی برنامه ها، تمرکز بر مدرسه، کارآمدسازی نظام تامین، تخصیص و مصرف منابع مالی آموزش و پرورش، استانداردسازی و توسعه فضا، تجهیزات و فناوری های آموزشی و ارتقای توانمندی های خانواده را دنبال خواهیم کرد.

قول رئیس مجلس برای همراهی با وزیر جدید

پس از رای اعتماد مجلس به صحرایی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در سخنانی با بیان اینکه امیدوارم علاوه بر توجه به رتبه بندی معلمان، ارتقای آموزشی و علمی معلمان نیز در دستور کار قرار گیرد، گفت: آقای صحرایی، مجلس را برای تحول جدی و اساسی در مهمترین وزارتخانه کشور برای امروز و آینده کشور در کنار خود بداند. قالیباف ادامه داد: ما در مجلس آماده هر کمکی به ایشان هستیم، مجلس نشان داده که هم در رتبه بندی معلمان و هم در حمایت های پشتیبانی مالی، این مسائل در اولویتش بوده است.

اعلام وصول نامه معرفی وزیر صمت

سید نظام الدین موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس وصول نامه معرفی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به مجلس را اعلام کرد. عباس علی آبادی مدیرعامل فعلی مپنا فردی است که از سوی دولت برای بر عهده گرفتن این مسئولیت به مجلس معرفی شده است.