آرشیو چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۱۹۸
جهان
۵
اوراسیا

روسیه، اوکراین را متهم کرد برای دومین بار به مسکو حمله پهپادی کرده است

نبرد به پایتخت ها کشید

فائزه سادات یوسفی

صبح دیروز، سه شنبه، مردم مسکو با حمله پهپادی اوکراین از خواب برخاستند و چندین فروند پهپاد به ساختمان های مسکونی در امتداد خیابان لنینسکی و خیابان پروفسویزنایا در جنوب غربی مسکو آسیب رساندند. همچنین یک پهپاد به خانه ای در خیابان اطلسوا در نیومسکو برخورد کرد. به گفته شهردار پایتخت مسکو، تنها دو نفر نیاز به کمک پزشکی پیدا کردند که به طور سرپایی درمان شدند. وی با این حال ساکنان این مناطق را به طور موقت تخلیه کرد.

به گزارش ریانووستی، در پی این حمله فرماندار منطقه مسکو، آندری وروبیوف خبر داد، سامانه های پدافند هوایی در این منطقه سه پهپاد را با استفاده از جنگ الکترونیکی منهدم کردند. در این رویارویی سه پهپاد مزبور، کنترل خود را از دست دادند و از اهداف مورد نظر خود منحرف شدند. پنج پهپاد دیگر نیز توسط پدافند موشکی پانتسیر-اس1 سرنگون شدند. این رسانه اعلام داشت که وزارت دفاع روسیه این حادثه را یک حمله تروریستی خوانده و کمیته تحقیقات روسیه بر اساس قانون جنایی فدراسیون روسیه (اقدام تروریستی) برای بررسی ابعاد آن وارد عمل شده است. این در حالی است که یورونیوز در گزارشی خبر داد، میخائیل پودولیاک، مشاور ریاست جمهوری اوکراین که نقش مستقیم خود را در این حملات تکذیب کرده، مدعی شده است: «ما از تماشا و پیش بینی افزایش حملات لذت می بریم، اما مستقیما با آن هیچ ارتباطی نداریم. روسیه با کارمای عمل خود مواجه است.»

وی همچنین در پیامی ویدیویی اعلام کرد که زمان آغاز ضد حمله اوکراین مشخص شده و تصمیم نهایی در مورد آن گرفته شده است. زلنسکی تاکید کرد: «اما هر یک از حملات هوایی موشکی یا پهپادی روسیه، اوکراین و کل جهان را به یک نتیجه آشکار بازمی گرداند که مسکو می خواهد مسیر شرارت خود را تا انتها دنبال کند یعنی تا شکست خوردن، زیرا شرارت پایانی جز شکست ندارد و نمی تواند داشته باشد.» پیشتر مقامات اوکراینی از این طرح برای آزادکردن سرزمین های تحت اشغال نام برده اند.

در نقطه مقابل الکساندر کینیشتین، عضو پارلمان روسیه هم با متهم کردن کی یف گفت: «بدون شک، خرابکاری ها و حملات تروریستی از سوی اوکراین رو به رشد خواهد بود. ما باید تدابیر دفاعی و امنیتی را بویژه در زمینه مقابله با هواپیماهای بدون سرنشین بشدت تقویت کنیم.»

حمله پهپادی که منتسب به اوکراین شده، پس از حمله موشکی روسیه به کی یف انجام شد. بنابر منابع خبری، روز دوشنبه، اصابت چند موشک بالستیک روسی به پایتخت اوکراین سبب انفجارهایی در سطح شهر کی یف شد. این حمله ساعاتی پس از حملات معمول شبانه پهپادی رخ داد. رئیس جمهور اوکراین نیز در واکنش به حمله موشکی روسیه به کی یف پایتخت این کشور، تصویر کودکانی را که در خیابان ها از ترس حملات موشکی فرار می کردند منتشر کرد.

ادعاهای جوزپ بورل

به گزارش تاس، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در جمع کارشناسانی در بارسلون اسپانیا ضمن ابراز عدم خوشبینی به جنگ در اوکراین، گفت: «من اراده آشکار روسیه برای پیروزی در جنگ را می بینم. روسیه تا زمانی که پیروز نشود، مذاکره نخواهد کرد.»او همچنین در بخش دیگری از سخنانش افزود: «اتحادیه اروپا باید به افزایش کمک های نظامی خود برای اوکراین ادامه دهد.»بورل پیشتر در بروکسل گفته بود، در حالی که کمک نظامی اتحادیه اروپا به اوکراین را هماهنگ می کند، خود را دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا نمی داند، بلکه خود را وزیر دفاع اتحادیه اروپا می داند.این سخنان بورل در حالی عنوان شد که دو هفته قبل نیز در اجلاس جی 7 تمرکز ویژه ای بر روسیه وجود داشت. دعوت از برخی کشورهای دیگر مانند برزیل و... به منظور تقویت جبهه ضد روسی، تعیین محور اصلی نشست تحت عنوان رایزنی برای تشدید تحریم های علیه روسیه، مبارزه با شیوه های دور زدن تحریم ها توسط این کشور و همچنین تعهد برای ارائه حمایت های مالی، انسانی، نظامی و دیپلماتیک به اوکراین از سرفصل های این نشست بود.

نتیجه گیری

با رصد تحولات حول جنگ اوکراین، تشدید تنش ها و تغییر در مدل جنگی، به راحتی می توان شروع فصل جدیدی را در نوع درگیری ها در میدان جنگ و حتی در عرصه دیپلماتیک مشاهده کرد.تغییر مدل تهاجمی روسیه و اوکراین نشان از آن دارد که توان کیفی هر دو طرف در حال کم شدن است و آنها می کوشند، با تغییر در تاکتیک های خود، به نحوی قدرت نمایی کرده و حیثیت جنگی خود را حفظ کنند. نبرد اوکراین بشدت دشوار شده و هزینه های گزافی در برداشته است. افق نامعلوم جنگ و عدم چشم اندازی روشن برای آن، سبب شده، روند جنگ به سمت استفاده از تاکتیک های فشرده و ضرب الاجلی پیش برود.از ابتدای درگیری ها، یکی از مهم ترین خطوط قرمز اوکراین برای عملیات نظامی که امریکا نیز بر آن تاکید داشت، عدم ورود به خاک روسیه بود، زیرا با این عمل می توانست وجهه تدافعی خود را در عرصه بین الملل حفظ کند و البته دلیل مهمتر آن هراس و نگرانی از تشدید عملیات روسیه در خاک اوکراین بود. اما 15 ماه بعد از آغاز جنگ، به نظر می رسد کی یف رویکرد خود را تغییر داده است و با حملات به خاک روسیه و شهر مسکو که یک بار در روز پیروزی روسیه انجام شد و دیروز تکرار شد، این موضوع را نقض کرده و تلاش دارد که زاویه دیگری از عملیات را برای خود باز کند.اوکراین با این اقدامات در تلاش است نمایشی از افزایش توانمندی ها در جبهه خود را به همگان نشان دهد. اکنون اوکراین در آستانه دریافت تسلیحات پیشرفته تر مانند جت های جنگنده F-16، امیدوار است، قوای نظامی خود را مجهزتر کرده و نیاز دارد که دایره فعالیت های خود را برای اثبات آمادگی برای ضدحمله بزرگ خود افزایش دهد. از این رو، حملات پهپادی به خاک روسیه را می توان به نوعی جهت دهی و بازکردن زاویه ای دیگر برای حملات نظامی آن دانست.

بدین منظور، کی یف سعی دارد با تمسک جستن از شیوه های جدید جنگی، برد حملات خود را گسترش داده و به نوعی بازدارندگی در خود ایجاد کند.

برآورد تحرکات اخیر به انضمام ادعاهای جوزپ بورل -مبنی بر بی علاقگی مسکو برای صلح- که به پشتوانه بیانیه گروه 7 صورت گرفته و همچنین اعلام زمانبندی طرح ضدحمله توسط زلنسکی، تا حدودی می تواند زوایای پیدا و پنهان تحرکات اخیر را روشن سازد.

در ابتدا می توان گفت که آنها با دژخیم سازی از روسیه و بی علاقگی او به صلح، به دنبال مشروعیت بخشی به اقدامات خود از جمله ارسال تسلیحات سنگین به اوکراین هستند، تا نارضایتی ها در میان مردم اروپا و برخی صاحبنظران را تقلیل داده و مسیر دستیابی به اهداف خود را تسهیل کنند.

هم اکنون دو طرف درگیر به صورت ضمنی خواستار پایان دادن به جنگ هستند اما این موضوع در کاخ سفید به گونه ای دیگر و در چهارچوب تداوم جنگ تا مغلوبه کردن کرملین و شخص پوتین پیش می رود.

اما آنها در تلاشند این توپ را در زمین کرملین بیندازند و با مقصرنمایی از آن، دلیل عدم به بار نشستن صلح را رفتار روسیه عنوان کنند. علاوه بر آن، با تمسک به هراس افکنی از تشدید حملات روسیه را که با تهدیدات اتمی این کشور همراه است، لزوم دامنه دار شدن جنگ و تشدید درگیری و سنگین کردن تهاجم از سوی خود را توجیه کنند.

برخی کارشناسان بر این باورند که ابراز آمادگی کی یف برای ضدحمله بهاره برای این است که آنها دست برتر کی یف را در مذاکرات آتش بس داشته باشند. از این رو، آنها می کوشند، با تحمیل طرح صلح زلنسکی در عرصه جهانی، از مجامع بین المللی به مسکو برای پایبندی به آن فشار وارد کنند.

به هر حال وقایع مذکور، نشان از این دارد که در اتاق فکر ناتو، سمت و سوی جدید جنگی در حال طرح ریزی است. اوکراین تلاش دارد با ارائه چنین طرح هایی که بی شک با حمایت ضمنی اعضای اتحادیه اروپا و ناتو همراه بوده، وجهه ای قدرتمند از خود مخابره کرده و اثبات کند که افزایش تعداد تسلیحات غرب و همچنین پیشرفته تر شدن آنها، به نفع جامعه اروپا است.