آرشیو چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۱۹۸
جهان
۵

اخبار

وعده های تلفنی بایدن و اردوغان به یکدیگر

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا کمتر از دو روز از اعلام پیروزی رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، در تماسی تلفنی برای برقراری دور جدید همکاری ها در تمامی مسائل مشترک دو کشور، توافقاتی را انجام داد. به گزارش آناتولی، بنا به اعلام کاخ سفید در این گفت و گوی تلفنی مسائلی مانند جنگنده های اف-16 و پیوستن سوئد به ناتو نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این در حالی است که چند روز پیش از این، لوید آستین، وزیر دفاع امریکا مدعی شد که سوئد بزودی به جمع کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی افزوده خواهد شد. بایدن پس از این گفت و گو در جمع خبرنگاران گفت: «به اردوغان پیروزی اش در انتخابات را تبریک گفتم.

او خواستار همکاری در زمینه جنگنده های اف-16 شد و من نیز موضوع عضویت سوئد در ناتو را مطرح کردم. قرار است هفته آینده بیشتر صحبت کنیم.»

در همین حال وزیر خارجه سوئد نیز اعلام کرده است که بزودی با همتای ترکیه ای خود ملاقاتی خواهد داشت تا درباره تاخیر پیش آمده در روند عضویت استکهلم در ناتو رایزنی کنند.

گرچه به باور کارشناسان پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری، راه را برای عضویت سوئد در ناتو پیچیده تر کرده است.

سوئد امیدوار است پیش از اجلاس آتی ناتو در 11 جولای در پایتخت لیتوانی سی و دومین عضو ناتو شود.

بالا گرفتن اختلافات بین امارات و عربستان

به گزارش روزنامه الاخبار لبنان، امارات تحرکات خود را به منظور جدا کردن جنوب یمن از شمال آن در راستای طرحی برای ناکام گذاشتن مذاکرات میان عربستان و جنبش انصارالله یمن جهت پایان جنگ و ضربه زدن به توافق عربستان و ایران شدت بخشیده است. این تنش ها نزاع بر سر نفوذ در جنوب میان ریاض و ابوظبی و بحران میان دو کشور را افزایش داده است.

نخست وزیر ژاپن پسرش را برکنار کرد

نخست وزیر ژاپن پس از رسوایی برگزاری یک میهمانی توسط پسرش در یک محل دولتی در اواخر سال 2022 او را از پست دستیاری خود عزل کرد. به گزارش بلومبرگ، فومیو کیشیدا در جریان گفت وگو با خبرنگاران گفت: «اقدام سال گذشته میلادی پسرم در یک فضای دولتی و رسمی برای یک دستیار که موقعیتی رسمی دارد، نادرست بوده و من تصمیم گرفتم تا او را به خاطر این اقدام از کار برکنار کنم.» این در حالی است که اخیرا حمایت ها از کابینه کیشیدا کاهش یافته و انتقادهای جدی از پسرش شوتارو کیشیدا، افزایش یافته است.