آرشیو چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۱۹۸
جهان
۵

دورنما

تاگس اشپیگل : آلمان

به دنبال پیروزی رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، بسیاری از کشورهای اروپایی در این تکاپو هستند که اردوغان در 5 سال آتی چه سیاستی را در قبال اروپا دنبال خواهد کرد. در این بین، وزیر کشاورزی این کشور سخنانی را بیان کرده که برای برلین امیدوار کننده است. او که وابسته به حزب سبزهای ترکیه است از دولت خواسته تا رویکرد جدیدی درقبال آلمان داشته باشد.

لوپی نیو : فرانسه

هر انتخاباتی که در اروپا برگزار می شود، گویای آن است که قاره سبز بیش از قبل به ورطه راستگرایی می افتد. دو روز پیش انتخابات محلی در اسپانیا برگزار شد که طی آن چپ ها شکست سختی را متحمل شدند و همین نتیجه در یونان، فنلاند، سوئد، ایتالیا و لهستان نیز انتظار می رود. در این بین آنچه توجه را جلب می کند، این است که مردم این کشورها نه به راستگرایان که به راستگرایان افراطی تمایل پیدا کرده اند.

عکاظ : عربستان سعودی

جلسات اقتصادی اخیری که در عربستان برگزار شده، نتایج مثبتی داشته است. بنابر اطلاعاتی که وزیر دارایی داده است، ریاض در سال جاری توانسته رتبه اعتباری خود را بهبود ببخشد. این کشور همچنین با مشوق های مالیاتی و از جمله کاهش مالیات 20 ساله، توانسته سرمایه گذاران خارجی را به سمت خود جلب کند و با معافیت های دائمی برای کارفرمایان آنها را به سرمایه گذاری تشویق کند.

شانگهای دیلی : چین

در حالی که کره زمین رو به گرما می رود، شانگهای، پایتخت اقتصادی چین نیز رکورد 150 ساله خود را در گرما شکست. بر اساس داده های آماری هواشناسی، این هفته دمای هوا در این شهر به 36.7 رسید که در این فصل برای شانگهای بی سابقه محسوب می شود. کارشناسان می گویند، این امر نشان دهنده آن است که شانگهای تابستان داغی پیش رو خواهد داشت.