آرشیو شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۵۷۴۴
سیاست گذاری
۶

خبر

اصلاحات سنجه ای به افزایش منابع صندوق های بازنشستگی کمک می کند

ایرنا: داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، با اشاره به افزایش سن بازنشستگی در لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: صندوق های بازنشستگی ناترازی های شدیدی دارند و منابع و مصارف آنها با هم سازگاری نداشته و دچار کسری هستند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: بنابراین باید برخی اصلاحات، که اصطلاحا اصلاحات سنجه ای نامیده می شوند، در ضوابط بازنشستگی اتفاق بیفتد.

او ادامه داد: در پیش نویس لایحه برنامه هفتم، این اصلاحات پیش بینی شده که برخی از آنها به سن بازنشستگان برمی گردد و تحت تدابیری، سن بازنشستگی تا پایان برنامه هفتم به تدریج افزایش خواهد داشت.

منظور از وجود اصلاحات دیگری در همین زمینه خبر داد و گفت: امیدواریم مجموعه این اصلاحات به کسانی که در سن کار هستند به اندازه ای به افزایش منابع صندوق های بازنشستگی کمک کنند که صندوق ها بتوانند خدمات شایسته ای را به بازنشستگان ارائه کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: با توجه به محدودیت منابع صندوق های بازنشستگی، خدماتی که بازنشستگان انتظار دارند دریافت کنند، عملا تحقق پیدا نمی کند که باعث عدم رضایتمندی می شود.

او خاطرنشان کرد: بنابراین در طول برنامه هفتم تلاش خواهیم کرد با اصلاحاتی که انجام می دهیم، منابع صندوق های بازنشستگی بهبود و افزایش پیدا کند و ورودی ها بیشتر شود و طبیعتا صندوق ها بتوانند خدمات شایسته و پایداری را به بازنشستگان ارائه دهند. منظور همچنین درباره تاثیر افزایش سن بازنشستگی در به کارگیری نیروی کار جوان، گفت: باید برای جوانان فرصت های شغلی جدید ایجاد شود. اگر بخواهیم جوانی را شاغل کنیم، قاعدتا نباید کسی را که هنوز در سن کار است و توانایی کار کردن دارد، از بازار کار خارج کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: حتما باید برای جوانان فکر کنیم و فرصت های شغلی جدید ایجاد کنیم. این از هدف گذاری های دولت است که در هر سال تا یک میلیون فرصت شغلی جدید ایجاد شود.

چند خانه و خودروی لوکس شناسایی و چقدر مالیات اخذ شد؟

ایسنا: قرار است بیش از 50درصد بودجه جاری کشور توسط درآمدهای مالیاتی محقق شود که در این میان یکی از ردیف های درآمدهای مالیاتی به خودروها و خانه های لوکس اختصاص دارد. با این حال آمارها حاکی از این است که میزان درآمد دولت از محل مذکور بسیار پایین تر از پیش بینی های صورت گرفته بوده است.

دولت در بودجه سال جاری پیش بینی کرده است که از صاحبان خودروهای بیش از 5/ 1میلیارد مالیات سالانه خودرو بگیرد. رقمی که با نظر مجلس تغییر کرد و قرار شد انواع خودروی سواری و وانت دواتاق (کابین) دارای شماره انتظامی شخصی که قیمت روز خودروی آنها بیش از سه میلیارد تومان است، نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد شوند.

همچنین براساس بند «ذ» تبصره شش (عوارض و مالیات) بودجه سال جاری واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای مجاز که ارزش آنها (با احتساب عرصه و اعیان) بیش از 20میلیارد تومان باشد، مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در1000 هستند. این پیش بینی ها درحالی صورت گرفته است که در سال 1400، تعداد به طور کلی 177 هزار خودروی لوکس شناسایی شد، درحالی که تکلیف بودجه شش همت و مالیاتی که تشخیص داده شد بالغ بر دو همت بود، در نهایت 770میلیارد تومان وصول شده است که برابر با حدود 13درصد مالیاتی است که برآورد شده بود. همچنین در سال 1401، بالغ بر 262هزار خودروی لوکس شناسایی شده است. برآورد بودجه شش همت بود که 2200میلیارد تومان مالیات تعیین و اعلام شده و در نهایت حدود 20میلیارد تومان وصول شده است که برابر با 33/ 0درصد مالیات برآورد شده است. در سال 1400 معادل 12هزار خانه خالی شناسایی شد، تکلیف بودجه 700میلیارد تومان و میزان مالیات تعیین شده 392میلیارد تومان بود که حدود 25میلیارد تومان وصول شده است که برابر با 5/ 3درصد تکلیف بودجه بوده است.

در سال 1401 نیز حدود 45هزار خانه لوکس شناسایی و مالیات تعیین شده بیش از دو همت بود که شش میلیارد تومان از خانه های لوکس اخذ شد که تنها 3/ 0درصد از مالیات برآوردشده در بودجه بوده است.

آغاز به کار مرحله جدید طرح ملی کالا برگ

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی: مرحله جدید طرح ملی کالابرگ الکترونیک از 13 خردادماه سال جاری برای خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی اجرا می شود. بر اساس اعلام وزارت رفاه، یارانه اعتباری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی، 20درصد افزایش می یابد که شرط استفاده از این افزایش اعتبار، خرید بیش از 70درصد یارانه معادل 320هزار تومان به ازای هر نفر است.

همچنین خانوارها می توانند یک ماه زودتر از واریز یارانه از اعتبار خود استفاده کنند. استفاده از این طرح برای همه مشمولان اختیاری است. در این طرح کارت جدیدی صادر نمی شود و همه کارت های بانکی به نام سرپرست خانوار قابل استفاده است. شیر کم چرب بطری، پنیر، تخم مرغ، گوشت مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج ایرانی، لبنیات (ماست پرچرب پگاه)، قند و شکر، حبوبات و گوشت منجمد گوساله، 11 قلم کالای اساسی در طرح کالابرگ الکترونیک است. فروشگاه های زنجیره ای بزرگ در این طرح مشارکت دارند و در شهرها و روستاهای کوچک نیز برای فروشندگان بارکدخوان نصب می شود تا دسترسی مردم و امکان بهره مندی عمومی از کالابرگ الکترونیکی فراهم شود. همه خانوارهای مشمول طرح می توانند با نصب برنامه شبکه ملی اعتبار «شما» یا شماره گیری #1463*500* از باقی مانده اعتبار خود مطلع شوند.

سایر خانوارهای دهک های اول تا سوم در مرحله بعدی طرح، تحت پوشش قرار خواهند گرفت که زمان اجرای مراحل بعدی اطلاع رسانی خواهد شد.

بررسی وضعیت پیشرفت طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان در دولت

ایسنا: هفتمین جلسه ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور با هدف بررسی آخرین وضعیت پیشرفت طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان و اتخاذ تدابیر لازم جهت اطلاع رسانی موثر درباره اهداف اجرای این طرح برگزار شد. در این جلسه مجری طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت اجرا، روند پیشرفت طرح را تشریح کرد و خواستار اتخاذ تدابیر لازم برای تقویت اقتصاد واحدهای نانوایی شد.

همچنین سپهر خلجی، رئیس ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی، در این جلسه بر لزوم اطلاع رسانی موثر درباره اهداف اجرای این طرح تاکید کرد و گفت: رصد مستمر و بررسی چالش های موردی و مقطعی از جمله الزاماتی است که باید از سوی دستگاه های دخیل در اجرای طرح مورد توجه قرار گیرد. در این جلسه تدابیری برای تقویت اطلاع رسانی درباره ادامه اجرای طرح اتخاذ و تکالیفی برای دستگاه های مرتبط تعیین شد.