آرشیو شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۵۷۴۴
خبر
۲

آنلاین

چیزی پنهانی در توافق وجود دارد

عبدالقادر فایز مدیر دفتر شبکه الجزیره در تهران در توییتی نوشت: همه نشانه‏‏ ها حاکی از آن است که در مورد توافق هسته‏‏ ای ایران و آمریکا چیزی پنهانی وجود دارد. در عمان بازدیدهای مخفیانه، در تهران انعطاف هسته ای در بعد فنی، در وین گزارش آژانس بین المللی انرژی، در واشنگتن عدم هماهنگی با اسرائیل در مورد تهدید به حمله هسته ای ایران.

چرا امارات از ائتلاف آمریکایی خارج شد؟

کریستین اولریشسن استاد علوم سیاسی در موسسه سیاست عمومی بیکر در دانشگاه رایس در توییتی نوشت: به نظر می رسد خروج امارات متحده عربی از ائتلاف دریایی به رهبری ایالات متحده با ناامیدی ابراز شده در ابوظبی از عدم تمایل واشنگتن برای محافظت فعالانه از شرکای خود مطابقت داشته باشد.

بحران طالبان راهکار نظامی ندارد

عبدالرسول دیوسالار تحلیلگر مسائل بین الملل در توییتی نوشت: بحران طالبان راهکار نظامی ندارد. برای ایجاد بازدارندگی و تنبیه گروهی شبه نظامی نمی‏‏ توان استراتژی‏‏ های متعارف دولت-پایه را به کار برد. آخرین باری که چنین خطایی صورت گرفت، آمریکا را به یک جنگ فرسایشی 20 ساله کشاند. راهکار: نمایش قدرت همزمان با کنترل تنش، چندجانبه گرایی و عملیات اطلاعاتی.

ترکیه ژاپن می شود

رحمن قهرمانپور کارشناس مسائل بین الملل در توییتی نوشت: زمانی درباره آینده سیاسی حزب عدالت و توسعهAKP از عبارت تکرار سندروم حزبANAP استفاده می شد. حزب مام میهن در اوج قدرت در سال 1988 ناگهان انتخابات مجلس را باخت. اما روند عملکرد حزب AKP نشان می دهد که ای بسا این حزب بتواند در آینده در مسیر تبدیل شدن به حزب مسلط قرار گیرد. چیزی شبیه تجربه حزب لیبرال دموکرات LDP در ژاپن. حزبی که به خاطر عملکرد موفق اقتصادی و قرار دادن ژاپن در مسیر توسعه توانست سه دهه حزب مسلط در پارلمان ژاپن شده و در همه انتخابات برگزار شده برنده شود. سیاست اردوغان و حزب عدالت و توسعه در آینده نقش کلیدی در تحقق یا عدم تحقق این اتفاق خواهد داشت. اردوغان بعد از انتخابات دو مسیر پیش رو دارد: تبدیل شدن به حزب مسلط بدون حذف و طرد احزاب مخالف (تجربه ژاپن) یا طرد احزاب مخالف و وارد کردن ترکیه در مسیر بی ثباتی سیاسی (تجربه خاورمیانه). باید دید ترکیه و رهبران سیاسی آن در این بزنگاه تاریخی حساس به کدام سو می روند؟

عادی سازی با عربستان گران تمام می شود

خالد الدخیل جامعه شناس و تحلیلگر سیاسی عربستانی در توییتی نوشت: اسرائیل خواهان عادی سازی روابط با عربستان سعودی، صاحب طرح صلح عربی است که اسرائیل آن را رد کرده است. بر اساس بیانیه اجلاس اخیر جده، ریاض همچنان به پایه های ابتکار عمل خود پایبند است. علاوه بر این، بهای عادی سازی با ریاض بسیار زیاد است، زیرا مشروعیت اسرائیل را در جهان عرب تثبیت می کند. هیچ جایی برای عادی سازی رایگان در قلب شبه جزیره عربستان وجود ندارد.