آرشیو سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۲۰۰
سیاسی
۱۹

وزیر امور خارجه در نشست «دوستان بریکس» حضور یافت

ایران، شریک مطمئن بریکس

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، بامداد پنجشنبه در راس هیاتی برای شرکت در نشست «دوستان بریکس» که در حاشیه اجلاس وزیران خارجه بریکس برگزار شد، به کیپ تاون پایتخت آفریقای جنوبی سفر کرد.

نشست دوستان بریکس (بریکس پلاس)، ابتکار عملی از سوی وزیر خارجه آفریقای جنوبی در حاشیه اجلاس وزیران خارجه عضو بریکس بود که از 22 وزیر خارجه غیرعضو این اجلاس، از جمله وزیر خارجه کشورمان که متقاضی عضویت در بریکس هستند، برای شرکت در نشستی تحت همین عنوان دعوت به عمل آورد. گروه بریکس شامل کشورهای نوظهور اقتصادی جهان اعم از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است که حدود نیمی از جمعیت جهان و 30 درصد مساحت آن را به خود اختصاص داده اند. یک چهارم سرمایه گذاری های صورت گرفته در جهان هم در این کشورها جذب شده است. دولت سیزدهم به دنبال تحقق شعار خود مبنی بر حضور فعال در مجامع بین المللی، این بار به دنبال عضویت در بریکس است و آنگونه که امیرعبداللهیان هم در این سفر اعلام کرد، 5 کشور عضو، از عضویت ایران در این گروه حمایت کرده و ایران هم منتظر اعلام سازکار پذیرش عضو جدید خواهد بود.

رایزنی های دوجانبه

امیرعبداللهیان در این سفر با نمایندگان هر چهار کشور عضو بریکس به مذاکره و رایزنی پرداخت. دیدار با نالدی پاندور وزیر خارجه آفریقای جنوبی، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، سوبرانیام جایشانکر وزیر خارجه هند و مائورو ویرا وزیر خارجه برزیل از نخستین برنامه های سفر وزیر امور خارجه کشورمان بود. در ادامه این سفر 4 دیدار دوجانبه با محوریت مسائل منطقه ای و بین المللی هم انجام شد. وزیر امور خارجه کشورمان با شیخ عبدالله بن زائد آل نهیان وزیر خارجه امارات متحده عربی و بن فرحان وزیر خارجه عربستان گفت و گو و بر ضرورت تقویت روابط تجاری و اقتصادی دو کشور تاکید کرد. رایزنی با دو کشور آفریقایی کومور و گابن هم در دستور کار سفر کوتاه مدت امیرعبداللهیان به کیپ تاون قرار گرفت.

تقویت بریکس با پیوستن کشورهای همسو

امیر عبداللهیان در سخنانی در اجلاس دوستان بریکس، با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با توجه به سیاست چندجانبه گرایی خود و ظرفیت هایی که برخوردار است، می تواند شریک مطمئنی برای اعضای بریکس باشد گفت: ایران با تجربه بالای حضور فعال در نهادها و ابتکارات بین المللی، برخورداری از ذخایر کامل انرژی، شبکه های حمل ونقل و ترانزیت کوتاه و ارزان، نیروی انسانی آموزش دیده و دستاوردهای علمی چشمگیر و بالاتر از همه اراده ای قوی برای مشارکت در ایجاد نظمی عادلانه در جهان، می تواند شریک مهمی برای بریکس باشد. وی ادامه داد: گروه بریکس به دلیل توان خود و به جهت تلاش برای رفع برخی کاستی ها در نظام بین الملل و تقویت چندجانبه گرایی، جایگاه مهمی در عرصه مبادلات جهانی کسب کرده است. قطعا این جایگاه با پیوستن دیگر قدرت های منطقه ای و همسو، تقویت خواهد شد. او گفت: یک «بریکس گسترده» می تواند الگوهای موفقی از «حکمرانی جمعی و شمولی»، «همکاری های نوین جنوب-جنوب» و «ائتلاف اقتصادهای نوظهور» را ارائه دهد. امیرعبداللهیان در پایان اعلام کرد: بزودی کنفرانسی را در تهران با همکاری سفارتخانه های کشورهای عضو بریکس میزبانی خواهیم کرد تا ظرفیت های همکاری ایران با بریکس را تبیین نماییم. وی از همه کشورهای عضو برای شرکت در این کنفرانس دعوت به عمل آورد.