آرشیو سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۲۳۳۱۶
اقتصادی
۴

مقامات و رسانه های پاکستانی: روند حذف دلار از مبادلات تجاری ایران و پاکستان کلید خورده است

ناظران اقتصادی و رسانه ها در پاکستان، برنامه این کشور برای انجام مبادلات تهاتری با ایران را خبر خوش و آغاز روند حذف دلار از مبادلات تجاری با ایران توصیف کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت بازرگانی پاکستان روز شنبه با صدور بیانیه رسمی اعلام کرد: «دستور ویژه ای صادر شده است تا مبادلات پایاپای با افغانستان، ایران و روسیه در برخی کالاها مجاز باشد و واردات گاز، بنزین و سایر کالاها از ایران و روسیه از طریق سیستم پایاپای انجام می شود.»

ناظران اقتصادی و خبرنگاران پاکستانی از تصمیم دولت پاکستان برای اجرای سازوکار پایاپای در تجارت با ایران استقبال کردند و از آغاز روند حذف دلار از مبادلات تجاری با ایران خبر دادند. ناظران اقتصادی در پاکستان از سیاست جدید وزارت بازرگانی این کشور به منظور تسهیل واردات و صادرات با ایران براساس سازوکار مبادله پایاپای استقبال کردند و معتقدند از این طریق وابستگی به دلار در تجارت دوجانبه کاهش می یابد و از تجارت غیررسمی و قاچاق جلوگیری می شود.

این قانون بازتاب گسترده ای در رسانه های مکتوب و الکترونیکی پاکستان داشت و کارشناسان معتقدند این طرح تاثیر مثبتی در کاهش فشار دلار و بهبود وضعیت واردات و صادرات پاکستان خواهد داشت.

روزنامه های پاکستانی نوشتند که اجرای رسمی سازوکار مبادله کالا در تجارت با ایران، روسیه و افغانستان به ویژه تسهیل واردات فرآورده های نفتی از کشور همسایه ایران، خبر خوشی را برای جامعه تجاری و صنعتی پاکستان دارد.

دولت پاکستان که با کمبود ذخایر ارزی مواجه است و این ذخایر تنها برای واردات یک ماه این کشور کافی است به شدت تلاش می کند تا بحران تراز پرداخت ها را مدیریت و نرخ تورم را کنترل کند. نرخ تورم این کشور ماه گذشته به رکورد نزدیک به 38 درصد رسید.

برنامه پاکستان برای تهاتر با ایران

«ساجد امین»؛ معاون موسسه سیاست توسعه پایدار گفت: پاکستان می تواند به صورت ویژه از واردات نفت و انرژی از ایران و روسیه بدون نیاز بیشتر به دلار، سود ببرد. با توجه به کمبود دلار که کشورها با آن مواجه هستند فرصت تهاتر کالا از اهمیت برخوردار است. اگرچه ممکن است این اقدام قاچاق ارز به ویژه در مرز افغانستان را حل نکند اما می تواند مانع قاچاق کالا (نظیر گازوئیل) از ایران و از افغانستان شود. انجمن فروشندگان نفت پاکستان در ماه می (اردیبهشت) ابراز ناراحتی کرد که بیش از 35 درصد گازوئیل فروخته شده در پاکستان از ایران قاچاق شده است.

60 درصد تجارت ایران و روسیه با روبل و ریال

همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، «هادی تیزهوش تابان»؛ رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه در مورد توسعه روابط دو کشور، اظهار داشت: ایران و روسیه با راه اندازی یک سیستم تسویه حساب با استفاده از ارزهای خود شروع به برداشتن برخی گام های بالقوه مهم برای حذف دلار آمریکا از تجارت دوجانبه خود کرده اند.

وی تاکید کرد: قرارداد بین بانک های مرکزی روسیه و ایران که به طور رسمی در 29 ژانویه برای اتصال سیستم های انتقال بین بانکی آنها به امضا رسید بسیار حائز اهمیت است و با تایید مقامات روسی روبل و ریال در تسویه های متقابل از 60 درصد فراتر رفته که موفقیت استفاده مشترک از سیستم های پرداخت ملی میر و شتاب را تایید کرد.