آرشیو سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۶۵۰۴
ورزشی
۳۳

ایران در نخستین روز فصل جدید لیگ ملت هابه مصاف ژاپن می رود

آغاز ضیافت جهانی والیبال

بعد از فروکش کردن تب فوتبال در ایران هیچ چیز بهتر از یک شروع هیجان انگیز دیگر برای ورزش نیست، البته نه در فوتبال که این بار در والیبال. هر سال همین روزها اهالی والیبال در تب و تاب آغاز لیگ ملت های والیبال هستند. این بار هم به استقبال این رقابت ها می رویم، در حالی که گرمای خرداد به اوج می رسد و صدای قدم های تابستانی داغ تر بلندتر می شود. تیم ملی والیبال ایران از مدت ها پیش برای حضور در لیگ ملت های والیبال آغاز به کار کرده است و امسال هم با چاشنی امید و آرزو کار خود را آغاز خواهد کرد.

شش سال پیش که «لیگ جهانی والیبال» جای خود را به «لیگ ملت های والیبال» داد نخستین واکنش ها به فرمول جدید و اصلا ماهیت رقابت ها مثبت نبود. انتقادات زیادی به سمت آری گراسا، رئیس جهانی فدراسیون سرازیر شد. از نظر بسیاری از کارشناسان، مربیان و بازیکنان والیبال این رقابت ها چیزی جز فرسایش تیم ها و بازیکنان به همراه ندارد و درآمد آن هم به جیب فدراسیون جهانی والیبال می رود. بسیاری بر این نکته اتفاق نظر داشتند که لیگ جهانی والیبال صحنه ای تبلیغاتی است و از لحاظ کیفیت و اعتبار هرگز به پای رقابت های جهانی والیبال، جام جهانی والیبال و صد البته المپیک نمی رسد. اما گذشت زمان لازم بود تا لیگ ملت ها هم جا بیفتد. اکنون به فاصله گذشت شش سال از برگزاری نخستین دوره این رقابت ها، لیگ ملت ها اعتبار خود را به دست آورده و نگاه های بسیار زیادی را به سمت خود جلب کرده است. دیگر از اظهارنظرهایی چون؛ این تورنمنت فرسودگی و فرسایش بازیکنان و تیم ها را به دنبال دارد نیست و همه چیز انگار از نو تعریف شده است. پنجمین دوره لیگ ملت های والیبال از امروز آغاز می شود. در هفته نخست ایران در گروه خود در ناگویای ژاپن به میدان خواهد رفت و ابتدا مقابل میزبان یعنی ژاپن صف آرایی خواهد کرد.

ایران-ژاپن زیر ذره بین عدد و رقم

این می شود نبرد شماره 44. دو تیم تا به حال در بازی های آسیایی، والیبال قهرمانی مردان آسیا، انتخابی المپیک جام کنفدراسیون والیبال آسیا، انتخابی قهرمانی جهان جام قهرمانان، جام جهانی، انتخابی لیگ جهانی، لیگ ملت ها، بازی های المپیک و جام واگنر رو در روی هم قرار گرفته اند. داستان ایران و ژاپن در لیگ ملت ها برای اهالی والیبال ایران چندان حامل خاطرات خوش نیست. دو تیم چهار مرتبه در لیگ ملت ها با هم بازی کردند که حاصل آن سه برد برای ژاپنی ها و یک برد برای ایران بوده است.

تعداد تقابل: 43

نخستین تقابل: 1958 (65 سال پیش)

بردهای ایران: 18

بردهای ژاپن: 25

جایگاه ایران در رنکینگ جهانی : 10

جایگاه ژاپن در رنکینگ جهانی: 7

بهروز و دومین تجربه اش مقابل سامورایی ها

این برای دومین بار است که بهروز عطایی در مقام سرمربی تیم ملی والیبال ایران در لیگ ملت ها مقابل ژاپن قرار می گیرد. تجربه اول بسیار تلخ بود و شکست ایران را به همراه داشت. اکنون هم بهروز و شاگردانش برای تقابل امروز کار بسیار سختی دارند. او برای دیدار امروز ایران و ژاپن کلی بازیکن با تجربه دارد سیدمحمد موسوی، جواد کریمی، محمدطاهر وادی، محمدرضا حضرت پور، آرمان صالحی، امیرحسین اسفندیار، مرتضی شریفی، امین اسماعیل نژاد، مهدی جلوه و میثم صالحی بازیکنانی هستند که قبلا مقابل ژاپن به میدان رفته اند. یوجی نیشیدا، توموهیرو یاماموتو، یوکی ایشیکاوا و موتوکی هم از بازیکنان مطرح ژاپن محسوب می شوند که تجربه بازی مقابل تیم ملی ایران را دارند و به خوبی با تیم ما آشنا هستند. تیم ایران پیش از مصاف با ژاپن در دیداری دوستانه به مصاف فرانسه رفت و به تساوی 2بر2 رسید. مربیان دو تیم توافق کرده بودند که مسابقه در چهار ست برگزار شود.

نتایج ایران در لیگ ملت ها:
  • 2013: نهم
  • 2014: چهارم
  • 2015: هفتم
  • 2016: هشتم
  • 2017: یازدهم
  • 2018: دهم
  • 2019: پنجم
  • 2021: دوازدهم
  • 2022: هفتم

ولاسکو، کواچ، لوزانو، کولاکوویچ، آلکنو و عطایی مربیانی هستند که هدایت تیم ملی والیبال ایران را تا امروز در لیگ ملت ها بر عهده داشته اند.

برنامه تیم ملی ایران در دور گروهی

هفته اول - ناگویای ژاپن

ایران - ژاپن / سه شنبه 16 خرداد، ساعت 14 و 10 دقیقه

ایران - لهستان / پنجشنبه 18 خرداد، ساعت 12 و 30 دقیقه

ایران - چین / شنبه 20 خرداد، ساعت 10 و 10 دقیقه

ایران - اسلوونی/ یکشنبه 21 خرداد، ساعت 7 و 10 دقیقه

(ساعت مسابقات به وقت ایران است)

موسوی: برای این سفر اذیت شدیم

محمد موسوی، کاپیتان تیم ملی والیبال ایران گفت: در طول سفر به ژاپن اذیت شدیم اما امیدوارم بتوانیم با رفع اشتباهات، کارهایی که در بازی های تدارکاتی و تمرینات انجام داده ایم را در زمین پیاده کنیم. کاپیتان تیم ملی اظهار کرد: همه در مورد مسابقه با ژاپن صحبت می کنند اما ایران صرفا برای این بازی نیامده است. اگر اشتباه نکنم 12 بازی در لیگ ملت ها داریم که همه آن ها حکم فینال را دارد تا بتوانیم به مرحله نهایی برسیم. تمام تلاش مان را انجام می دهیم تا نتیجه ای در خور والیبال ایران کسب کنیم. اگر محکم باشیم و فعل خواستن را صرف کنیم، قطعا نتیجه خواهیم گرفت.

عطایی: از گل سرسبد تیم های آسیایی لذت ببرید

بهروز عطایی، سرمربی تیم ملی والیبال ایران در حاشیه تمرین روز گذشته تیمش گفت: بازیکنان در سلامت کامل هستند و مصدومیت های جزئی هم که وجود داشت، از بین رفته است. یک تمرین خوب داشتیم تا برای این بازی آماده شویم. عطایی عنوان کرد: مسابقه سختی مقابل ژاپن خواهیم داشت. با توجه به اطلاعات خوبی که دو تیم از هم دارند و این که جزو قطب های قاره آسیا محسوب می شوند، دیدار خیلی سختی پیش روی ماست. وی افزود: امیدوارم مسابقه خوبی باشد. تمام تلاش مان را انجام می دهیم تا بهترین عملکرد را در طول بازی داشته باشیم. به این امید که مردم از این رقابت که گل سر سبد تقابل تیم های آسیایی است، لذت ببرند. عطایی یادآور شد: خوشبختانه وضعیت تیم خوب است و بازیکنان آمادگی دارند تا از این بازی سخت عبور کنند. از نظر سلامتی و وضعیت بدنی شرایط خوبی داریم و بقیه مسائل به شرایط بازی بستگی دارد. والیبال ورزش لحظه هاست و آمادگی ذهنی کمک می کند به آن چه مدنظرمان است، دست پیدا کنیم.