آرشیو چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۵۷۴۶
بازار پول و ارز
۱۲

رشد سرمایه گذاری در 1401 از محدوده منفی سال های قبل خارج شد: سوخت گیری موتور رشد

روز گذشته پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) با حضور وزیر اقتصاد، رئیس کل بیمه مرکزی، رئیس سازمان بورس، برخی از نمایندگان مجلس و فعالان اقتصادی شروع به کار کرد. در این رویداد، وزیر اقتصاد خبر داد که رشد سرمایه گذاری از رقم منفی 5درصد به سطح 7/ 7درصد در سال1401 رسیده و اقتصاد ایران از سیاه چاله رشد منفی سرمایه گذاری خارج شده است. رئیس کل بانک مرکزی پیش تر آمار این نهاد از رشد سرمایه گذاری1401 را 9/ 5 درصد اعلام کرده بود. اقتصاددانان معتقدند که رشد مثبت سرمایه گذاری به نوعی سوخت گیری موتور رشد اقتصادی محسوب می شود. بر این اساس، در یک دوره بلندمدت، رشد موجودی سرمایه ثابت بیشترین سهم را در توضیح رشد اقتصادی ایران دارد. در سال های گذشته به دلیل تحریم ها و بی ثباتی ها در سطح کلان، میزان استهلاک از سرمایه گذاری سبقت گرفته بود، حال رشد مثبت سرمایه گذاری می تواند شرایط را برای خروج از رکود فراهم سازد. «دنیای اقتصاد» علاوه بر تشریح صحبت های وزیر اقتصاد، گزارشی از صحبت های سایر مسوولان در روز نخست نمایشگاه ارائه کرده است.

روز سه شنبه مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه برگزار شد. احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی در این مراسم به خروج از رشد منفی سرمایه گذاری در سال گذشته اشاره داشت. مجید بهزادپور، رئیس کل بیمه مرکزی هم در این مراسم اظهار کرد که اوراق بیمه اتکایی به زودی از طریق بازار سرمایه برای تامین شرکت های بیمه منتشر می شود. رئیس شرکت نمایشگاه های بین المللی ایران هم در این مراسم از راه اندازی ابزار جدید برای انتقال پول بین ایران و روسیه خبر داد.

با توجه به تعطیلات روزهای گذشته و همچنین مراسم افتتاحیه نمایشگاه، روز اول این رخداد کم رمق برگزار شد. اما براساس گفته رئیس شرکت نمایشگاه های ایران این نمایشگاه با رشد 200درصدی در تعداد شرکت کنندگان نسبت به سال قبل امسال شاهد حضور 136شرکت در رشته های بورس، بانک و بیمه است که البته تعداد غرفه های ایجاد شده به اندازه 260شرکت است. البته پس از اتمام افتتاحیه، جمعیت حاضر در نمایشگاه افزایش چشمگیری داشت؛ اما انتظارات برای استقبال از این نمایشگاه بیشتر بود. بسیاری از شرکت های حاضر به ویژه شرکت های حوزه بورس برنامه ها متفاوتی را برای تشویق و جذب افراد به بازار سرمایه تدارک دیده بودند.

مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه با حضور مقاماتی از جمله وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، مدیرعامل شرکت فارابی، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان، رئیس کل بیمه مرکزی، معاون امور بانکی و بیمه ای و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصاد و دارایی و اصحاب رسانه برگزار شد.

خروج از سیاه چاله رشد منفی سرمایه گذاری

در این مراسم سیداحسان خاندوزی از رشد نسبت مانده تسهیلات به سپرده در کشور خبر داد و اظهار کرد: در نظام بانکی، نسبت مانده تسهیلات به سپرده ها از 2/ 83 درصد در اسفند1400 به 1/ 85 درصد در اسفند سال قبل رسید که این مورد استفاده بیشتر فعالان اقتصادی از تسهیلات را نشان می دهد. خاندوزی با اشاره به افزایش سهم شرکت های دانش بنیان در دریافت تسهیلات اذعان کرد: همزمان مطالبات جاری ریالی از 8/ 4درصد اسفند1400 به 4/ 4درصد در اسفند1401 رسیده که مقداری بهبود داشته است. تسهیلات خرد از 13درصد به 15درصد رسیده است. از سوی دیگر در سال گذشته نسبت به سال 1400 سهم شرکت های دانش بنیان از تسهیلات بانکی به 165درصد نیز افزایش یافته است. او درخصوص افزایش سرمایه گذاری در کشور بیان کرد: در سال گذشته هماهنگی با بازیگران مهمی صورت گرفت و از رشد سرمایه گذاری منفی 5 در سال 1400به رشد 7/ 7درصد سال گذشته رسیدیم و بر این اساس از سیاه چاله رشد منفی سرمایه گذاری خارج شدیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در رابطه با نقش سیاست های بانک مرکزی در کنترل تورم بیان کرد: غیر از سیاست های سلبی که فقط نقدینگی را کنترل می کند، نیازمند سیاست ایجابی از بخش اعتبارات هستیم. اگر قرار است رشد تولید داشته باشیم، نمی توان حضور موسسات مالی ناتراز را تحمل کرد و برای سامان دهی این موسسات توافق خوبی بین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی صورت گرفته است. وی یادآور شد: دولت اصرار داشت که اولویت با تولید و سرمایه گذاری باشد. بر این اساس تعدادی معافیت به بهای از دست رفتن بخشی از درآمد دولت لحاظ شد. این اقدام با هدف توسعه سرمایه گذاری انجام شده است.

در این دولت اولویت همه اقدامات اقتصادی با سرمایه گذاری است و در زمینه سرمایه گذاری بسیاری از شرکت ها مشمول معافیت هایی خواهند شد و بسیاری از شرکت ها در سال گذشته نیز از معافیت استفاده کردند تا افزایش سرمایه گذاری داشته باشند. وزیر اقتصاد اظهار کرد: مسیرهای دیگری هم برای افزایش سرمایه گذاری وجود دارند که یکی از آنها این است که بانک ها مجوز سرمایه گذاری مستقیم پیدا کردند. سرمایه گذاری های بدون اولویت بندی قابل قبول نیست. او با تاکید بر نقش صندوق توسعه در ایجاد رشد و شکوفایی در حوزه تولید افزود: در جلسه اخیر شورای پول و اعتبار طرح خوبی در این حوزه تصویب شد.

به عنوان وزارت اقتصاد مخالف دست گردانی صندوق توسعه ملی در پروژه های جاری هستیم و بهترین کار این است که صندوق توسعه ملی دست اندرکار ایجاد صنایع جدید و مجموعه های بزرگ اقتصادی باشد. در این راستا ورود سرمایه گذاران بیمه ها نیز می تواند 5ضلعی توسعه سرمایه گذاری در کشور را تکمیل کند. ترکیب بین ابزارهای صنعت مالی در این نمایشگاه می تواند این موضوع را محقق کند تا با پیشنهاد قابلیت های موجود، اقتصاد کشور را نیز ارتقا دهد.

پررنگ تر شدن نقش بیمه در کشور

همچنین در این مراسم، مجید بهزادپور، رئیس کل بیمه مرکزی هم حضور داشت و درخصوص نقش بیمه در اقتصاد نکاتی را عنوان کرد. او درباره افزایش نقش بیمه در کشور گفت: در قسمت فروش بیمه در سال1401 به میزان 175درصد رشد داشتیم و خسارت پرداختی نیز 55درصد رشد داشت. او در ادامه درخصوص سرانه بیمه نامه در کشور گفت: سرانه بیمه نامه با 10درصد رشد به رقم 861 بیمه نامه به ازای هر هزار نفر در کشور رسید. رئیس کل بیمه مرکزی با ارائه آمارها افزود: در سال گذشته صنعت بیمه 50درصد رشد داشت که 70درصد آن به بخش خصوصی مربوط می شد. وی ادامه داد: در سال قبل 26میلیون و 500هزار وسیله نقلیه را تحت پوشش قرار داده ایم که 20هزار همت ارزش آن است. در سال گذشته 500میلیارد یورو ریسک پوشش صنعت بیمه بوده است.

او درخصوص بیمه های درمان افزود: بیمه نامه های درمان در سال گذشته با رشد 17درصدی به 20میلیون نفر رسید، بیمه نامه زندگی با رشد 7درصدی به 30میلیون فقره رسید. همچنین افراد بیمه شده در کشور به بیش از 36میلیون نفر رسیدند. رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه افراد تحت پوشش حوادث 5درصد رشد داشتند، بیان کرد: رشد 10درصدی در بیمه نامه نشان دهنده این است که این صنعت ظرفیت گسترده ای دارد و صنعت بیمه با اصل نقدشوندگی پیگیر است. از دیگر برنامه های عملیاتی معرفی بازنشستگی تکمیلی است. بهزادپور با بیان اینکه سال گذشته مجوز انتشار اوراق توسط شرکت های بیمه ای از بازار سرمایه دریافت کردیم، اظهار کرد: امسال اوراق بیمه اتکایی از طریق بازار سرمایه توسط شرکت های بیمه منتشر می شود.

وی افزود: در دنیا شرکت های بیمه ای بیش از 37میلیارد دلار اوراق سررسیدنشده منتشر کرده اند؛ به گونه ای که در سال2022 حدود 11میلیارد دلار اوراق جدید از سوی شرکت های بیمه در دنیا منتشر شد. در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه سیداحمدرضا علایی، مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی ایران با بیان اهمیت معرفی ابزارهای مدرن در صنعت مالی کشور گفت: طی توافقاتی که با روسیه داشته ایم امروز یک ابزار مالی جدید بعد از یک سال تلاش دوجانبه در این نمایشگاه برای انتقال پول بین فعالان اقتصادی دو کشور رونمایی می شود.این نمایشگاه تا روز جمعه، 19خرداد دایر خواهد بود.