آرشیو چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۶۵۰۵
اقتصاد
۱۳

جهان نما

هشدار گرانی نفت

فاتح بیرول، دبیرکل آژانس بین المللی انرژی گفت، تمدید قرارداد کاهش تولید اوپک پلاس تا پایان سال آینده میلادی و کاهش یک میلیون بشکه ای تولید عربستان در ماه ژوئیه احتمال افزایش قیمت نفت را بالا برده است.

وی گفت: قبلا انتظار می رفت بازار نفت در نیمه دوم سال جاری میلادی نامتعادل شود و حالا فاصله بین عرضه و تقاضا بیشتر خواهد شد. تولیدکنندگان اوپک پلاس روز یکشنبه تصمیم گرفتند قرارداد فعلی کاهش تولید را تا پایان سال 2024 تمدید کنند. به علاوه، عربستان به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده اوپک و بزرگ ترین صادرکننده نفت خام دنیا اعلام کرد تولید خود را به صورت داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز در ماه ژوئیه پایین آورده و به 9میلیون بشکه در روز می رساند.آژانس بین المللی انرژی بارها در مورد کاهش عرضه و خطر آن برای افزایش قیمت نفت و انرژی در زمان اوج بی ثباتی هشدار داده است.

نشانه های دلارزدایی در اقتصاد

استراتژیست های جی پی مورگان، بزرگ ترین بانک آمریکا در روز دوشنبه اعلام کردند که نشانه هایی از کنارگذاشتن دلار در اقتصاد دنیا به چشم می خورد و البته ارز آمریکا در آینده نزدیک همچنان ارز برتر دنیا خواهد بود. مشکلات به وجود آمده از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا و تحریم هایی که روسیه را از سیستم بانکداری دنیا کنار گذاشته، باعث شده کشورهای عضو بریکس یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی سلطه دلار را به چالش بکشند. میرا چاندان و آکتاویا پاپسکو، از استراتژیست های جی پی مورگان عقیده دارند با وجود این که استفاده از دلار همچنان در سطح بالایی قرار دارد، ارز آمریکا هنوز هم ارز برتر دنیاست اما بررسی دقیق تر، تصویر دوگانه تری را نشان می دهد.