آرشیو چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۶۵۰۵
سیاسی
۲

خبر

دیدار سفرای کشورهای عربی با سفیر ایران در مسقط

سفرای عربستان سعودی، کویت و عراق در عمان دیروز(سه شنبه) 16خردادماه با حضور در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسقط با علی نجفی، سفیر ایران دیدار و گفت وگو کردند. در این دیدارها درباره مسائل دوجانبه و تحولات منطقه ای بحث و تبادل نظر شد.

علی نجفی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسقط چندی پیش و بعد از توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری مناسبات دیپلماتیک با عبدا... بن سعود العنزی، سفیر عربستان سعودی در عمان در محل سفارت ایران در مسقط دیدار و گفت وگو کرده بود. چندی قبل هم نشستی دوستانه بین سفرای جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، سوریه و عراق در عمان برگزار شده بود. همچنین دیروز سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض بازگشایی شد.

تجربه ایران در مقابله با یکجانبه گرایی افسارگسیخته

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مقاله ای با عنوان «بریکس و سیاست چندجانبه گرایی جمهوری اسلامی ایران» در روزنامه تهران تایمز نوشت: شهر کیپ تاون در آفریقای جنوبی در روز 12خردادماه جاری میزبان نشست وزرای امور خارجه کشورهای دوست بریکس بود. اینجانب به دعوت دکتر پاندور، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی در این نشست شرکت کردم و طی سخنرانی در نشست و نیز در ملاقات با همتایان خود از کشورهای عضو بریکس، به تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران درخصوص بریکس و اهداف و برنامه های آن پرداختم. در این مقاله آمده است: پنج کشور عضو بریکس بیش از یک پنجم تولید ناخالص داخلی، 40درصد جمعیت (بیش از سه میلیارد نفر) و 30درصد مساحت جهان را شامل می شوند. با گذشت 15سال از تاسیس بریکس، این گروه توانسته است جایگاه خود را به عنوان یک ائتلاف مهم از اقتصادهای نوظهور و خط مقدم کشورهای جنوب در مقابله با نظام های اقتصادی و مالی جهانی مطرح کند. رویکردهای اخیر کشورهای عضو در قبال برخی روندهای غالب در جهان و اقداماتی که ازجمله برای مقابله با هژمونی دلار و مخالفت با یکجانبه گرایی در عرصه اقتصاد و تجارت جهانی در پیش گرفته اند مورد اقبال بسیاری از کشورها قرار گرفته است به گونه ای که تعدادی از کشورها خواستار عضویت در آن شده اند. در مقاله وزیر امور خارجه عنوان شده است: دولت جمهوری اسلامی ایران در چارچوب دکترین سیاست خارجی متوازن دیپلماسی اقتصادی را مورد توجه جدی قرار داده است. چندجانبه گرایی به عنوان یکی از ابزارهای محوری در پیشبرد دیپلماسی اقتصادی مد نظر دولت دکتر رئیسی است. حضور فعال ما در سازمان های اقتصادی منطقه ای ناشی از همین توجه به اهمیت چندجانبه گرایی است. عضویت اخیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای که به زودی مرحله نهایی عضویت دائم تکمیل می شود یک دستاورد مهم دیگر در این عرصه است. سازمان همکاری شانگهای قطعا با عضویت کامل جمهوری اسلامی ایران تقویت خواهد شد، کما این که جمهوری اسلامی ایران نیز با عضویت در این سازمان، بیش از پیش از مزایای چندجانبه گرایی بهره مند خواهد شد.

واکنش کنعانی به شهادت کودک فلسطینی

محمد التمیمی، کودک سه ساله فلسطینی که دو روز پیش در جریان تیراندازی نظامیان صهیونیست در شهرک النبی صالح واقع در شمال رام الله زخمی شده بود، به شهادت رسید.

این کودک فلسطینی از ناحیه سر مورد اصابت گلوله نظامیان صهیونیست قرار گرفته بود. در همین ارتباط ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که محمد هیثم التمیمی، کودک سه ساله، و هشتمین طفل معصوم فلسطینی است که در سال جاری میلادی به دست رژیم کودک کش اسرائیل به شهادت رسید، گفت: نقش حمایتی حامیان رژیم در استمرار این جنایات روزمره، از منظر حقوقی و بین المللی مسئولیت آور است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی در یک رشته توییت دراین باره نوشت: ارتکاب این جنایت هولناک همزمان با اظهارات وزیر خارجه آمریکا در آیپک درخصوص تاریخچه حمایت واشنگتن از رژیم اسرائیل، اشاره او به کمک سالانه 3/3 میلیاردی و کمک فوق العاده یک میلیارد دلاری و تداوم تلاش برای ادغام رژیم غاصب در منطقه، به منزله شراکت آمریکا در جنایات روزمره اسرائیل است. جنبش حماس نیز در واکنش به شهادت این کودک فلسطینی اعلام کرد این جنایت های رژیم اشغالگر هرگز ما را از ادامه راه مبارزه و مقاومت باز نخواهد داشت. آنتونی بلینکن نیز در نشست آیپک طی سخنانی بر تعهد آمریکا بر امنیت رژیم صهیونیستی تاکید کرد و گفت: تعهد ایالات متحده به امنیت اسرائیل، آهنین و غیرقابل مذاکره است.