آرشیو پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۲۳۳۱۸
جامعه
۱۰

خبر

معاون تحقیقات وزارت بهداشت: ارتقای نظام سلامت در گرو اصلاح تجویز منطقی دارو است

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به مصرف بالای داروهای آنتی بیوتیک در کشور گفت: میانگین اقلام دارویی موجود در یک نسخه در کشور ما 3.6 یا 4.1 قلم دارو است که باید به آن توجه شود.

به گزارش ایرنا، یونس پناهی در مراسم افتتاحیه دوازدهمین همایش دارو سازی بالینی ایران اظهارداشت: اگر در کشور به دنبال پوشش همگانی سلامت و ارتقای نظام سلامت باشیم باید 10 مورد را اصلاح کنیم که یکی از این موارد اصلاح تجویز منطقی دارو است.

پناهی افزود: در سازمان غذا و دارو کمیته ای برای مصرف دارو وجود دارد که به اهمیت مصرف منطقی دارو تاکید می شود اکنون میانگین تعداد اقلام دارویی موجود در یک نسخه در کشور ما 3.6 یا 4.1 قلم دارو است. در کشور ما مصرف برخی از داروها نیز مانند آنتی بیوتیک ها بالا است که باید به آن توجه شود.

وی ادامه داد: بحث مصرف غیرعلمی و غیرکاربردی کورتیکواستروئید از دیگر موارد است؛ همچنین بحث مرجعیت علمی مهم است در این بحث تولید علم و فناوری اهمیت بالایی دارد چراکه سرعت تولید علم در کشورهای منطقه بالاست. اقتصاد دانش بنیان نیز نکته بعدی در مرجعیت علمی است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: بهبود شاخص سلامت و کاهش هزینه های سلامت یکی از ماموریت های مهم داروسازان است، برای کاهش بار بیماری باید القائات را کم کنیم و توصیه مراقبت های پیشگیرانه را مورد توجه قرار دهیم.

در ادامه، رئیس سازمان غذا و دارو نیز گفت: با توجه به نیاز در مراکز درمانی تعداد داروسازان بالینی کم است اکنون 31 هزار داروساز بالینی داریم که سالیانه تعدادی به این افراد اضافه می شود.

سیدحیدر محمدی افزود: بر اساس مصوبه اخیر برنامه هفتم توسعه، باید سالانه 25 درصد به این ظرفیت اضافه شود لذا نیاز است بازار کاری ایجاد شود تا این افراد تربیت و جذب شوند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده: ساعت شروع به کار مادران دارای کودک زیر 7 سال شناور می شود

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از بررسی و بخشنامه شدن موضوع «شناورشدن ساعت شروع کار مادران دارای کودک زیر 7 سال» طی روزهای آتی خبر داد.

به گزارش ایسنا، انسیه خزعلی در حاشیه جلسه روز چهارشنبه هیئت دولت در پاسخ به پرسشی درباره ساعات کاری بانوان دارای فرزند خردسال در ادارات، گفت: بنا به تاکید رئیس جمهوری مسئله بانوانی که فرزند خردسال دارند باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد و تخفیف ویژه ای برای آنان در نظر گرفته شود.

وی افزود: قرار شد در روزهای آتی و با فوریت موضوع شناور بودن شروع کار این بانوان بخشنامه شود تا بانوانی که کودک زیر هفت سال دارند بتوانند از این مزیت برخوردار شوند.

اعلام ساعت فعالیت مراکز معاینه فنی خودرو همزمان با تغییر ساعت کاری ادارات

مدیرعامل اتحادیه سازمان های حمل ونقل همگانی کشور ساعت فعالیت مراکز معاینه فنی خودرو در کشور و شهر تهران را تشریح کرد.

عبدالله متولی درباره ساعت فعالیت مراکز معاینه فنی خودرو در کشور با توجه به تغییر ساعت کار ادارات دولتی از ساعت 6 صبح تا 13، به ایسنا گفت: تمامی مراکز معاینه فنی در کشور به جز شهر تهران فعالیت خود را از ساعت 7 صبح آغاز خواهند کرد. متولی افزود: در شهر تهران نیز سه مرکز بیهقی، آبشناسان و شقایق به صورت 24 ساعته و شبانه روزی فعالیت می کنند و به شهروندان ارائه خدمات خواهند داشت. وی تاکید کرد: سایر مراکز معاینه فنی خودرو در شهر تهران نیز فعالیت خود را از ساعت 7 صبح آغاز خواهند کرد. البته مقرر شده رئیس ستاد مراکز معاینه فنی خودرو در تهران در صورت مراجعه شهروندان و در صورت لزوم ساعات فعالیت را تغییر دهد که حتما اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد.

معاون حقوقی رئیس جمهور: یکی از اعضای ارشد دولت قبل و فرزندش از متهمان اصلی مفقودشدن فرش های سعدآباد هستند

معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره به تشکیل پرونده قضایی مفقود شدن فرش های مجموعه سعدآباد تعداد متهمان این پرونده را 9 نفر اعلام کرد.

محمد دهقان در گفت وگو با ایرنا درباره فرافکنی اعضای دولت سابق در ماجرای مفقود شدن فرش های مجموعه سعدآباد و اظهارات خلاف واقع یکی از اعضای دولت روحانی گفت: ما تمایلی به اظهار نظر درمورد پرونده های حقوقی قضایی قبل از صدور رای نداریم اما باتوجه به این که موضوع افشا شده، طبیعتا مردم منتظر شنیدن اخبار دقیق درباره این اتفاق هستند.

دهقان ادامه داد: طبق اطلاعات معاونت حقوقی این فرش ها از سال 92 تا 95 مفقود و از مجموعه سعدآباد خارج شده است و سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع ورود کرده و گزارش مفصلی را هم در مورد مفقود شدن این فرش ها در دولت دوازدهم ارائه و به نهاد ریاست جمهوری وقت اعلام کرده است.

به گفته وی، در سال 99 بعد از گزارش سازمان بازرسی کل کشور موضوع به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارجاع داده می شود و معاونت حقوقی در آن مقطع بعد از بررسی ها، اقدام اولیه برای تعقیب کسانی که مرتکب چنین جرمی شده و متهم به سرقت فرش ها هستند را انجام داده است.

معاون حقوقی رئیس جمهور تاکید کرد: در معاونت حقوقی دولت سیزدهم به محض مطلع شدن از این ماجرا، اقداماتی را انجام دادیم و با مرجع قضائی مکاتباتی داشتیم و جلسه حضوری با قاضی پرونده و رئیس مجتمع قضایی مربوط برگزار شد. این ماجرا در دست پیگیری است تا هرچه زودتر دستگاه قضایی رای را صادر کند. این که گفته شده ماجرا مربوط به دولت قبل از روحانی است، صحت ندارد و این اظهار نظر کاملا با اسناد و گزارش سازمان بازرسی کل کشور مغایرت دارد.

دهقان با بیان این که تردیدی وجود ندارد که در دولت روحانی این فرش ها مفقود شده، گفت: با این تفاسیر کاملا روشن است که این فرش ها در سال 92 تا 95 از مجموعه سعدآباد ربوده شده و اتهاماتی نسبت به برخی مقامات عالی رتبه دولت قبل وجود دارد که در دادگاه در دست بررسی است، فعلا نمی توانیم قضاوتی در این باره داشته باشیم.

وی، تعداد متهمان پرونده فرش های سعدآباد را 9 نفر دانست و با اشاره به تشکیل پرونده قضایی در این باره، افزود: یکی از اعضای ارشد دولت و فرزند وی از متهمان این پرونده هستند و متهم دیگر هم از مسئولان نهاد ریاست جمهوری دولت قبل است.