آرشیو شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۲۰۳
سیاسی
۲

اخبار

بازدید میدانی رئیس قوه قضائیه از بنادر مازندران

حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای در بیست ودومین سفر استانی خود از بدو تصدی ریاست دستگاه قضا، روز پنجشنبه در سفری بدون تشریفات و از پیش اعلام نشده، وارد ساری مرکز استان مازندران شد. اژه ای در این سفر که در ادامه بازدیدهای میدانی وی از انبار های بنادر، گمرکات و اموال تملیکی در راستای صیانت از حقوق عامه، انسداد گلوگاه های فسادزا و ساماندهی فرایندهای ناظر بر واردات و صادرات انجام شد، از بندر های «امیرآباد» واقع در شرق مازندران و «نوشهر» در غرب این استان بازدید کرد.

در حدود دو سال گذشته رئیس دستگاه قضا ضمن انجام بازدیدهایی از انبار های بنادر، گمرکات و اموال تملیکی نقاط مختلف کشور، دستورات مهمی را به مسئولان ذیربط برای ساماندهی انبار های سراسر کشور صادر کرد اما به گفته وی در جلسه شورای تامین استان مازندران، گاهی اوقات برای حل ریشه ای برخی از امور راهی جز حضور میدانی مسئولان و بررسی اوضاع و شرایط از نزدیک و متعاقبا انتقال مطالب به دست آمده به سایر مسئولان امر وجود ندارد.

در بندر امیرآباد که مورد بازدید رئیس قوه قضائیه قرار گرفت، از «فاسد شدن بیش از دو هزار و 913 تن ذرت» به عنوان بزرگ ترین معضل این بندر نام برده شد. 900 تن از کل ذرت ها متعلق به یک شرکت و 2 هزار تن برای شرکت دیگری است. در حال حاضر شرکتی که مالک 2 هزار تن ذرت است هنوز اقدامی جهت ترخیص محموله ها به عمل نیاورده و این امر موجب سرایت رطوبت حاصل از فساد ذرت ها به دیوار های کنار انبار و در نتیجه آسیب به سازه شده است. همچنین این ذرت های فاسد باعث شده باقی ذرت های سالم نیز آلوده شوند. رئیس قوه قضائیه در جریان این بازدید بر ضرورت تسریع در روند تعیین تکلیف کالا های موجود در انبار های اموال تملیکی قبل از فاسد شدن آنها تاکید کرد.

فاسد شدن سه هزار و 700 تن ذرت

پس از بازدید از بندر امیرآباد واقع در شرق استان مازندران، رئیس قوه قضائیه با طی حدود 170 کیلومتر به غرب این استان عزیمت کرد تا بازدیدی هم از بندر نوشهر داشته باشد. دستور کار اصلی در بازدید از بندر نوشهر رفع معایب و معضلات موجود در ورود و خروج کالا ها به این بندر بود. در این بندر نیز یکی از معضلات موجود فاسد شدن محموله های ذرت و وضعیت نامناسب نگهداری آنها بود. بالغ بر سه هزار و 700 تن ذرت از مردادماه سال 99 در انبار های بندر نوشهر موجود بوده که به سبب بالا بودن مقدار سم موجود در این محموله وارداتی، مجوز ترخیص آن از ناحیه اداره جات بهداشت و استاندارد صادر نشده که موجب فاسد شدن آن شده است. در ادامه این بازدید رئیس قوه قضائیه به محل مخازن روغن خوراکی این بندر رفت و مشاهده کرد بالغ بر 10 هزار تن روغن خوراکی متعلق به شرکت بازرگانی دولتی ایران بیش از 300 روز در مخازن بندر نوشهر مانده است. بنا بر اظهارات مسئولان بندر، به دلیل پایین آمدن قیمت روغن نسبت به زمان خرید آن و عدم پرداخت هزینه انبارداری، شرکت مذکور تمایل به ترخیص کالا ندارد، حال آنکه در صورت تخلیه این روغن ها، مخازن بندر نوشهر قابلیت حداقل 10 مرتبه بارگیری در سال و کسب درآمد بیشتر را خواهد داشت. رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: چنانچه عواملی نظیر سهل انگاری و تلاش برای کسب منفعت بیشتر از ناحیه عده ای مانع از ترخیص سریع کالا هایی نظیر روغن خوراکی شود، مشکلاتی برای کشور ایجاد خواهد شد لذا باید سریعا در راستای رفع این قبیل مسائل اقدامات مقتضی به عمل آید.

معضل پارک 42 خودروی لوکس به مدت 10 سال در فضای باز

بخش پایانی بازدید میدانی قاضی القضات از بندر نوشهر به پارکینگ خودرو های لوکس واقع در این بندر اختصاص داشت. معضل عمده در این بخش، ناظر بر عدم تعیین تکلیف 42 خودروی لوکس با ماندگاری 10 سال در فضای باز است. رئیس دستگاه قضا در جریان بازدید از این بخش به این موضوع اشاره کرد که فارغ از مسائلی که سبب توقیف این خودرو ها شده است -که باید در جای خود مورد رسیدگی دقیق قرار گیرد- موضوع مهم ماندگاری بالغ بر 10 ساله تعداد قابل توجهی خودروی توقیف شده در پارکینگ و تحت شرایط جوی مختلف است که سبب وارد آمدن خسارت به آنها می شود، لذا باید هرچه سریع تر در راستای تعیین تکلیف این خودرو ها اقدامات لازم صورت گیرد.

گفت وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه آذربایجان

وزرای خارجه ایران و جمهوری آذربایجان در گفت وگویی تلفنی آخرین وضعیت روابط و مناسبات دوجانبه را بررسی کردند. در این گفت وگوی طولانی طرفین بر ضرورت تداوم رایزنی ها و تبادل هیات های فنی و تخصصی در حوزه های مختلف و با هدف رفع حل مشکلات تا حصول نتیجه تاکید کردند. طرفین مدیریت درست فضای رسانه ای را سازنده دانستند و ضمن مروری بر آخرین موضوعات فیمابین، بر ضرورت خروج از سوء تفاهمات تاکید کردند.

الحاق جنگنده «سوخو 24» و هواپیمای «سی 130» به ناوگان عملیاتی نیرو هوایی

با حضور امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش یک فروند جنگنده «سوخو 24» و یک فروند هواپیمای ترابری «سی 130» بازآماد شده در پایگاه هوایی شهید دوران به ناوگان عملیاتی این نیرو ملحق شد. هواپیمای شکاری و بمب افکن سوخو 24 که به چرخه عملیات برگشته است حاصل تلاش ساعت ها نیرو های فنی و مهندسی پایگاه هوایی شهید دوران شیراز است. موتور این هواپیما در پرواز دچار آتش سوزی شد و سال ها زمینگیر بود. هواپیمای ترابری «سی 130» هم به دلیل وجود اشکالاتی در سیستم بال هواپیما، زمینگیر بود که حالا بال آن به طور کامل تعویض و با تعمیرات کامل به چرخه عملیاتی پیوسته است.