آرشیو شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۲۰۳
ایران اقتصادی
۷

طلا و سکه به قیمت های سال گذشته بازگشت

دلار آزاد در میانه کانال 48000 تومان

از روز چهارشنبه هفته گذشته ورق در بازار ارز و طلا برگشت. پیش از آن هم نشانه های تضعیف مقاومت نرخ ارز نمایان شده بود. تحلیلگران تکنیکال نرخ 50 هزار و 700 تومان را به عنوان حد مقاومتی نرخ دلار تعیین کرده بودند که در صورت ریزش از آن انتظار ورود دلار به کانال های پایین تر هم وجود دارد. بر همین اساس از میانه هفته گذشته در چندین نوبت دلار به کف کانال 50 هزار تومان رسید؛ اتفاقی که در ساعات پایانی روز سه شنبه تثبیت شد، بنابراین بسیاری از کارشناسان شکسته شدن مقاومت دلار در کانال 50 هزار تومان را پیش بینی کردند. سرانجام پیش از ظهر چهارشنبه، دلار غیررسمی کانال 50 هزار تومان را از دست داد و وارد کانال 49 هزار تومان شد. اما این پایان ماجرا نبود، چرا که سرعت ریزش نرخ دلار بیش از آن بود که در همین کانال باقی بماند. بدین ترتیب در ساعات پایانی روز چهارشنبه دلار در کانال های تلگرامی وارد کانال 48 هزار تومان شد و در روز پنجشنبه به عنوان آخرین روز کاری هفته در همین کانال ماندگار شد، به طوری که پس از یک سلسله کاهش به کف این کانال رسید. رصد کانال های تلگرامی نشان می دهد که نرخ دلار آزاد بین 48 هزار و 500 تا 48 هزار و 600 تومان در نوسان است. حال کارشناسان اعتقاد دارند، با پایداری و تداوم جو مثبتی که از ناحیه اخبار مثبت بین المللی به بازار تزریق شده است و همچنین عملیاتی شدن آنها طی روزهای آینده باید منتظر کاهش بیشتر نرخ ارز و به دنبال آن طلا بود.

ریزش ادامه دار قیمت انواع سکه و ارز

در روز پنجشنبه و در ادامه ریزش قیمت انواع ارز و طلا، دلار غیررسمی مقابل صرافی ها توسط دلالان با قیمت 48 هزار و 800 تومان خریداری و با قیمت 49 هزار تومان فروخته می شد.در آخرین روز کاری هفته گذشته در مرکز مبادله ارز و طلا، قیمت دلار اسکناس 42 هزار و 82 تومان و قیمت دلار حواله 38 هزار و 256 تومان کشف شد. همچنین در مرکز مبادله، اسکناس یورو 45 هزار و 31 تومان و اسکناس درهم 11 هزار و 458 تومان کشف قیمت شد.

بازگشت قیمت طلا و سکه به نرخ های پارسال

در همین ارتباط کارشناس بازار طلا گفت: با توجه به کاهش بهای انس جهانی طلا و نرخ ارز در داخل، سیر نزولی قیمت طلا و سکه شدت بیشتری یافت و قیمت ها به نرخ های سال گذشته (1401) بازگشت.محمد کشتی آرای روز جمعه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: هفته گذشته قیمت جهانی طلا با نوسان 20 دلاری همراه بود و طی روز پنجشنبه و جمعه در آخرین معاملات بهای انس جهانی به یک هزار و 949 دلار رسید که به طور متوسط در مقایسه با ابتدای هفته 20 دلار کاهش داشت.

وی افزود: از سوی دیگر سیر نزولی نرخ ارز در داخل کشور را شاهد بودیم و بر این اساس قیمت طلا و سکه در داخل به شدت کاهشی بود و سیر نزولی داشت و حتی شاهد بازگشت نرخ ها به قیمت های سال گذشته بودیم. این فعال صنفی گفت: در آخرین معاملات روز پنجشنبه، سکه طرح قدیم یک میلیون و 700 هزار تومان، سکه طرح جدید 2 میلیون و 100 هزار تومان، نیم سکه یک میلیون تومان، ربع سکه 700 هزار تومان و سکه های یک گرمی 350 هزار تومان کاهش قیمت هفتگی داشت.

کشتی آرای بیان داشت: نرخ ارز در هفته گذشته به کانال 40 هزار تومان بازگشت و در نتیجه هر مثقال طلای آب شده که مبنای معاملات طلا است 640 هزار تومان کاهش قیمت هفتگی داشت و هر گرم طلای 18 عیار نیز 137 هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرد. وی ادامه داد: هفته گذشته دادو ستدها در بازار طلا با توجه به سیر نزولی قیمت ها، کم شده بود و در نتیجه حباب سکه نیز 800 هزار تومان کاهش یافت و به 5 میلیون و 200 هزار تومان رسید.

این کارشناس بازار طلا گفت: پیش بینی می شود با توجه به افت قیمت طلا و نرخ ارز در 10 روز اخیر، در روزهای آینده نیز این روند ادامه داشته باشد. وی تصریح کرد: مواقعی که قیمت ها نزولی است دادوستدها و تقاضا نیز کاهش می یابد و در این روزها تقاضایی برای سکه وجود ندارد و معاملات با احتیاط انجام می شود و می توان گفت بازار در حالت سکون قرار دارد.

گفتنی است، در بازار طلا، سکه بهار آزادی طرح قدیم 24 میلیون و 901 هزار تومان و سکه طرح جدید 27 میلیون و 948 هزار تومان قیمت گذاری شد، روز چهارشنبه سکه طرح قدیم 25 میلیون تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح جدید 28 میلیون و 200 هزار تومان معامله شده بود.

همچنین روز پنجشنبه نیم سکه 15 میلیون و 670 هزار تومان، ربع سکه 10 میلیون و 440 هزار تومان و سکه گرمی 6 میلیون و 200 هزار تومان دادوستد شد. هر گرم طلا هم 2 میلیون و 340 هزار تومان دادوستد شد.