آرشیو شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۲۰۳
ایران اقتصادی: بازار سرمایه
۸
بازار

روند نزولی قیمت ها در بازار ارز، طلا، مسکن و خودرو به نفع بازار سهام تمام می شود

دست برنده بورس بازان

در حالی که فعالان بازارهای ارز، طلا، مسکن و خودرو، هفته گذشته را با بازدهی منفی و زیان قابل توجه پشت سر گذاشتند، بازار سهام توانست همچنان بر مدار صعودی باقی بماند و شاخص کل بورس با رشد 17 هزار و 397 واحدی (0.77 درصد) هفته را به پایان رساند.

هرچند که در این هفته به دلیل تعطیلات و همچنین برگزاری پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی ایران، معاملات کم رمق شده بود اما بررسی آمار نشان می دهد از 677 نماد معامله شده در این هفته تنها 295 نماد (43 درصد) با کاهش قیمت روبه رو بودند و 382 نماد (57 درصد) مجموع معاملات هفتگی را با افزایش قیمت به پایان رسانده اند.همچنین در حالی که نمادهای قرمزپوش به طور میانگین 2.9 درصد کاهش قیمت داشتند، میانگین رشد نمادهای سبزپوش به حدود 5.2 درصد می رسید که بازدهی مناسب اکثر نمادهای بازار برای سهامداران را نشان می دهد.

ریزش قیمت دلار برای بورس بازان سودآور است

روند نزولی حاکم بر بازار ارز که طی 40 روز گذشته معامله گران این بازار را نقره داغ کرده بود، در هفته گذشته با شیب تندتری ادامه یافت و نرخ ارز در بازارهای رسمی و غیر رسمی به پایین ترین ارقام ثبت شده در سال 1402 رسید.

این روند که به دلیل بازارگشایی های اخیر دولت و ایجاد شرایط مناسب برای تسهیل مبادلات ارزی و تجاری با کشورهای هدف صادراتی و تامین کنندگان کالاهای اساسی ایران رخ داده است، برخی را به این اشتباه انداخت که کاهش نرخ ارز سودسازی بازار را کم خواهد کرد و از این رو ارزندگی سهام موجود در بازار کاهش خواهد یافت؛ موضوعی که با واکنش مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار روبه رو شد و وی ضمن اشاره به تقویت شاخص های بنیادی بازار سهام طی ماه های گذشته، کاهش نرخ دلار در بازارهای غیر رسمی را در کاهش درآمد و سودسازی شرکت ها بی اثر خواند.

به گفته وی، بازار مسیر خود را طی می کند، این روزها آمار تولید و فروش یک ماهه و دو ماهه شرکت ها با عدد رقم های بورس کالا مطلوب است.

وی تصریح کرد: کاهش نرخ دلار تاثیر چندانی بر فروش شرکت ها ایجاد نمی کند، امیدواریم سودآوری شرکت ها مناسب باشد. دست اندرکاران سازمان بورس همه تلاش خود را برای تشکیل و افزایش سرمایه شرکت ها می کنند.

در واقع از آنجایی که شرکت های صادرات محور درآمد حاصل از فروش صادراتی خود را بر اساس نرخ های مرکز مبادله ارز و طلا تسعیر می کنند، ریزش اخیر نرخ دلار در بازارهای غیر رسمی بر درآمدهای آنها بی تاثیر است. ضمن اینکه با توجه به دستاوردهای سیاسی و اقتصادی اخیر، راه تجارت کم هزینه شرکت های ایرانی باز شده است و اگر به گزارش تولید و فروش شرکت ها در ماه های فروردین و اردیبهشت دقت شود، می توان انتظار داشت تا پایان سال میزان فروش و درآمدهای شرکت ها با افزایش قابل توجهی روبه رو شود.

در بخش هزینه نیز سیاست های تثبیت باعث شد هزینه خوراک پتروشیمی ها نسبت به ماه های پایانی سال گذشته کاهش یابد.

بررسی ها نشان می دهد طی دو ماه گذشته کنترل تورم تولیدکننده باعث شده حاشیه سود عملیاتی شرکت ها بهبود یابد که این موضوع می تواند ارزندگی بازار را در دوره های آتی تضمین کند.

قانون مالیات بر عایدی سرمایه زمین بازی را به نفع سهام کرد : بازار سهام این روزها از نظر قوانین نیز مورد حمایت است.

در این رابطه باید توجه داشت، در حالی که در قانون مالیات بر عایدی سرمایه معاملات مسکن، طلا، ارز و خودرو مشمول مالیات سنگین شده است، مالیات از معاملات سهام مشمول نرخ صفر مالیاتی شده است.این موضوع ریسک سرمایه گذاری در سایر بازارها را بالا می برد و نگاه سرمایه گذاران را به سمت معاملات بازار سهام، صندوق های سرمایه گذاری و انواع ابزار مشتقه نوین موجود در بازار می چرخاند.از این رو بسیاری از کارشناسان بر این باورند بازار سهام در مجموع عملکرد سال 1402 می تواند بازدهی بالاتری نسبت به سایر بازارها داشته باشد و سرمایه گذاری در این بازار با ریسک کمتری نیز روبه رو خواهد بود.این شرایط دست برتر را در معاملات سال جاری به بورس بازان خواهد داد و آنها می توانند از شرایط مختلف پیش آمده در سایر بازارها، بازدهی کسب کنند.