آرشیو پنجشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۲، شماره ۴۵۹۴
صفحه اول
۱
یادداشت

اقدامی ضد اخلاقی، ضد مردمی و ضد علمی

دکتر سعید معیدفر (رئیس انجمن جامعه شناسی ایران)

بدیهی است رفتاری که درمورد خانه اندیشمندان علوم انسانی صورت گرفته، کاملا غیرقانونی است؛ چرا که به هرحال بر اساس تصمیماتی که قبلا گرفته شده شهرداری وظیفه دارد که علاوه بر حوزه مسئولیت هایی که در ارتباط با فعالیت های روزمره شهروندان دارد، به نهادهای مدنی که در توسعه فرهنگی و اجتماعی شهر کمک می کنند، فرصت ها و امکانات لازم را بدهد. در همین راستا هم نهایتا نهادهایی مثل خانه هنرمندان و خانه اندیشمندان علوم انسانی به افرادی که مرتبط با این موضوع و از مردم، شهروندان و نخبگان جامعه هستند، داده شده و اداره آنها را عملا این افراد انجام می دهند. به هرحال انتخاباتی وجود دارد و این انتخابات از اهل خبره و برجسته و مورد اعتماد نخبگان علوم انسانی در خانه اندیشمندان و از نخبگان هنر و سینما در خانه هنرمندان استفاده می شود و از میان آنها هیات امنا و مدیر عامل انتخاب می شود.

در چنین نهادهایی اساسا باید شهروندان مسئولیت امور را بر عهده داشته باشند و شهردار صرفا نماینده مردم باشد اما متاسفانه امروز شهردار علیه مردم و علیه همان کسانی که شورای شهر و نهایتا شهردار را انتخاب کرده اند، عمل می کند. این اقدام قطعا از نظر ما اقدامی ضد اخلاقی، ضد مردمی و ضد علمی است. باید نگاه کرد که در این خانه اندیشمندان چه اتفاقاتی می افتاد؛ در این مکان بزرگان علم و دانش در حوزه علوم انسانی در رشته های مختلف مورد تجلیل قرار می گرفتند و بر آنها ارج نهاده می شد و به هرحال خود این در تغییر فضای شهر تهران تاثیرات عمیقی می توانست برجا بگذارد چنانکه تا کنون هم به همین صورت بوده است. اقدامات خانه اندیشمندان زمینه های خوشبینی ، مشارکت و همکاری را بین شهروندان و متولیان شهر فراهم می کرد. به هرحال این مکان بستر بسیار مناسبی بود که کسانی که خود را نماینده مردم می دانند، بتوانند با ابتنای بر آن و با ابتنای بر اندیشمندان، متفکران و برجستگان علمی در حوزه های مختلف مدیریت شهر را تا حدودی بهتر کرده و تصمیم گیری ها درست تر و عقلانی تر انجام پذیرد. اما متاسفانه گویا رشته امور دارد از دست مردم خارج می شود و عملا کسانی متولی امور مردم شده اند که هیچ نوع نمایندگی ندارند و از آن طرف در عین حال دارند نشان می دهند که نسبت به خبرگان مردم و خبرگان دانش و علم هم سونظر و سوعملکرد دارند. بنابراین این رفتار قطعا از سوی کسانی که نگران آینده این شهر و مسائل فرهنگی و اجتماعی ناشی از آن هستند، شده است.

من امروز شاهد بودم که چقدر همه صاحبان اندیشه و فکر و دانشگاهیان و همه کسانی که به واسطه حضور جدی پیشکسوتان و بزرگان علم و دانش در خانه اندیشمندان یک نیم امیدی در ارتباط با آینده شهر داشتند، نگران اند و آینده این شهر و آینده تصمیم گیری هایی که دارد اتفاق می افتد را خیلی مبهم و مورد تردید می دانند. من هم مثل خیلی از همکاران دانشگاهی ام نگرانم و قطعا نسبت به این نوع رفتار واکنشی جدی خواهیم داشت و طالب این هستیم که هرچه زودتر دست از این رفتار بردارند. این رفتار نتایج و تبعات بسیار بسیار منفی هم برای شهر و هم برای متولیان شهر در پی خواهد داشت. امیدواریم که این مساله ایجاد شده با مداخله اصحاب خرد و اندیشه در حوزه مدیریت کشور حل شود. اگر چنین نشود قطعا بر ناامیدی و یاس و بدبینی نسبت به فرآیندهایی که در آینده اتفاق می افتد، خواهد افزود.