آرشیو یکشنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۲، شماره ۸۲۳۳
فرهنگی
۲۳

پیوستن اتحادیه بازیگران به اعتصاب ها، صنعت فیلمسازی امریکا را زمین می زند؟

فرش قرمزهای سفید

فاطمه ترکاشوند

با گسترده شدن دامنه اعتصاب های هالیوود از نویسندگان به بازیگران، حالا انتظار می رود صنعت فیلمسازی امریکا و جهان با تبعات جدی تری نظیر تعطیلی فرش قرمز افتتاحیه فیلم ها و حتی جشنواره های برجسته جهانی مواجه شود که انتظار می رود این صنعت را با خسارت های مالی فراوانی روبه رو کند.

روز پنجشنبه، اتحادیه بازیگران سینما، تلویزیون و رادیو در امریکا موسوم به SAG-AFTRA اعلام کرد کمیته مذاکره ای که بین اتحادیه بازیگران امریکا و استودیوهای مهم تولید فیلم و سریال تشکیل شده بود تا تکلیف موضوعاتی نظیر استفاده از هوش مصنوعی و دستمزدها را تعیین کند، بعد از چند هفته گفت وگوی بی نتیجه با شرکت هایی مانند نتفلیکس، آمازون، دیزنی و برادران وارنر رای داده است که 160 هزار عضو این اتحادیه دست از کار بکشند.

هوش مصنوعی، مشاغل سینمایی را تهدید می کند

در حالی که به نظر می رسید اعتصاب های مه امسال، پس از دهه60 و 80 گسترده ترین اعتصاب باشد حالا با پیوستن اتحادیه بازیگران موضوع حادتر شده و پس از اعتصاب ماه های اخیر اتحادیه نویسندگان امریکا که تعطیلی های گسترده ای را در پروژه های تازه آغازشده و نیمه کاره موجب شد، به نظر می رسد که اعتصاب بازیگران، مهلک ترین ضربه را به تهیه کنندگان و کمپانی ها بزند. از سوی دیگر نفوذ جدی هوش مصنوعی نه تنها در مرحله فیلمنامه بلکه در مرحله بازیگری، همان قدر که در کمپانی ها اعتماد به نفسی برای استقلال از عوامل تولید ایجاد کرده در بخش های مختلف تولید، باعث نگرانی های جدی شده است.

جدال میان اتحادیه بازیگران با تهیه کنندگان کمپانی ها بر همان محورهای پیشین تاکید دارد. بازیگران هم مانند نویسندگان، خواهان محدود شدن استفاده از هوش مصنوعی برای شبیه سازی کار بازیگران و نویسندگان و همچنین رسیدن به شیوه جدید عقد قراردادها در دوران متداول شدن شبکه های آنلاین پخش فیلم هستند چرا که این موضوع می تواند در بلندمدت، روابط اقتصادی میان کمپانی ها با همه عوامل تولید را تحت تاثیر قرار دهد. بازیگران و نویسندگان می گویند این شبکه های آنلاین مانند نتفلیکس و آمازون فرایند خلاقانه تولید فیلم و سریال را به «بازار کار مبتنی بر قراردادهای کوتاه مدت» تبدیل کرده اند.

کمپانی ها به دنبال زحمت کمتر و سود بیشتر

از سوی دیگر کمیته اتحادیه تهیه کنندگان فیلم و تلویزیون استدلال می کند که قراردادی را ارائه کرده که به میزان قابل توجهی از نظر بازنشستگی و سلامتی بالاتر است و از تست بازیگری و سریال کوتاه تر حمایت می کند و پیشنهاد جدیدی برای استفاده پیشگامانه از هوش مصنوعی مطرح می کند. طبق اخبار منتشره، صنف تهیه کنندگان با کسب اجازه بابت انتشار چهره و صدای بازیگران معروف موافقت کرده اما گفته که در مورد هنروران روزانه حق استفاده از اسکن های آنها برای صحنه های مختلف را تا ابد برای خود محفوظ می داند که مورد موافقت انجمن بازیگران قرار نگرفته است. همچنین این دو صنف درباره حق پرداخت و شراکت در درصد سود آثار تولید شده در سرویس های استریم هم به توافق نرسیده اند.

انجمن بازیگران در بیانیه ای اعلام کرده است: «اعتصاب مشخصا نتیجه ای نیست که ما امیدوار بودیم به آن برسیم. اما حالا باید دید که استودیوها قصد دارند بدون بازیگرانشان چطور فیلم ها و سریال هایشان را بسازند. این صنف متاسفانه مجبور به انتخاب این مسیر شد.»

تعطیلی های گسترده برای پروژه های پرمخاطب

به این ترتیب تمام تولیدات تحت قرارداد تلویزیون و فیلم با حضور بازیگران عضو انجمن بازیگران فوری متوقف می شود و پروژه های این بازیگران چه در امریکا چه در سراسر جهان نیز متوقف خواهد شد که شامل فصل جدید سریال هایی مثل «امیلی در پاریس»، «لوتوس سفید»، «اندرو» و «دکتر هو» و «خاندان اژدها» و فیلم هایی مثل «گلادیاتور 2»، «مورتال کامبت 2»، «پدینگتون در پرو» و هزاران فیلم و سریال و برنامه رادیویی دیگر هم خواهد بود. فرش قرمز آثار تلویزیونی و سینمایی هم به تعویق می افتد و تولید هر اثر جدیدی هم غیرممکن است. حتی آثاری که فیلمبرداریشان تمام شده مانند فصل دوم «ارباب حلقه ها: حلقه های قدرت» و سریال «قصر» با بازی کیت وینسلت هم حق دوبله یا فیلمبرداری مجدد یا هراستفاده دیگری را ندارند.

بازیگر «اوپنهایمر»: از اعتصاب حمایت می کنیم

اما جنجالی ترین تعطیلی شاید خبر لغو فرش قرمز اولین نمایش «اوپنهایمر» ساخته کریستوفر نولان در امریکا باشد. ورایتی گزارش کرده است که یونیورسال پیکچرز، کمپانی سازنده این فیلم، فرش قرمز آن را به دلیل اعتصاب انجمن بازیگران لغو کرده، با این حال این فیلم همچنان در زمان تعیین شده راهی سینماها می شود.

مت دیمون بازیگر فیلم اوپنهایمر، در فرش قرمز فیلم در بریتانیا به ورایتی گفته است: «ما در این مورد صحبت کردیم. اگر اکنون فراخوانی داده شود، همه آشکارا راه همبستگی را در پیش می گیرند . وقتی اعتصاب به طور رسمی اعلام شد آن وقت ما در حال رفتن روی فرش قرمز بودیم، برای همین ساعتش را جلو کشیدیم زیرا می دانیم در ثانیه ای که اعتصاب اعلام شود ما به خانه می رویم. مجوز اعتصاب داده شده و 98 درصد بازیگران عضو انجمن در برابر 2 درصد به این کار رای دادیم چون می دانیم رهبری انجمن ما بهترین منافع ما را درنظر دارند».

فستیوال های بدون فرش قرمز یعنی ورشکستگی اقتصادی

با این همه، دامنه تعطیلی ها محدود به فیلم ها و سریال ها باقی نخواهد ماند. رسانه ها پیش بینی می کنند که جشنواره های پیش رو در فصل پاییز تحت تاثیر این اعتصاب ها با محدودیت ها و تغییرات و تبعات بسیاری مواجه خواهند شد. به گزارش سینمادیلی، یکی از بزرگترین بازندگان این اعتصابات جشنواره های پاییزی مثل تورنتو، ونیز، نیویورک و تلوروید خواهد بود. جشنواره فیلم تورنتو در پاسخ به سوال ددلاین گفته: «ما به برنامه ریزی خود برای جشنواره امسال ادامه خواهیم داد و امیدواریم این اعتصاب سریعا در هفته های آینده حل شود.» فستیوال ونیز هم گفته چاره ای جز نشستن و دیدن نتیجه ندارد. بدون حضور ستارگان جشنواره های فیلم پاییز بر اساس ادعای یکی از منابع «ورایتی» با مشکل مواجه خواهند شد. یکی از استراتژیست های این جشنواره ها به ددلاین می گوید: «این موضوع باید حل شود. برای این فیلم ها هزینه خیلی زیادی شده است.»