آرشیو پنجشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۲، شماره ۸۲۳۷
صفحه آخر
۱۶
نشر

نشر به مثابه متر

حاتم ابتسام (پژوهشگر حوزه نشر)

صنعت نشر با انتشار کتاب های مختلف و فنی، متر و معیارهای گوناگونی در اختیار جامعه قرار می دهد. پیش از اینکه درباره این مترها حرف بزنیم، باید گفت فعالیت و کیفیت نشر خودش متری برای سنجش وضعیت فرهنگی یک جامعه است و طبعا هر جامعه ای که نشر پویاتری دارد، در فرهنگ در جایگاه بهتری ایستاده است. با نشر می شود عرض و طول یک فرهنگ و سطح علمی یک جامعه را سنجید و اگر ادبیات ملاکی برای سنجش سطح فرهنگی باشد، این نشر است که ادبیات را بازتاب می دهد.نشر بستر اصلی بروز کتاب هایی است که کارکرد سنجشی دارند و مانند متر عمل می کنند. این مترها به مردمان یک جامعه برای آغاز و انجام و ارزیابی کارها کمک می کند؛ از سنجش و ارزیابی خودشان با سنجه های منتشرشده در کتاب ها تا بهره گیری از سنجه ها برای تاسیس و توسعه کارها. در ادامه چند نمونه از این مترها را با هم مرور می کنیم. اینها بخشی از خروجی های نشر است که متری به دست ما می دهد:

زندگینامه ها

بهترین متر اخلاقی برای افراد جامعه کتا ب های زندگینامه ای هستند. با خواندن زندگی عالمان، عارفان، شهدا، قهرمانان ملی، افتخارآفرینان میهنی و افراد موثر و تاریخ ساز خودمان را همزمان ورانداز می کنیم. ما خود را به آنچه روایت شده عرضه می کنیم و درمی یابیم چقدر کوچک تریم یا چه کاستی هایی داریم. زندگی آدم های بزرگ تصور و متر آدم های کوچک را متحول می کند و سنجه ای ملموس برای خودشناسی است. توسعه فردی که بیش از همیشه دغدغه انسان امروز شده، از دل همین کتاب ها سروشکل پیدا می کند.

کتاب های تربیتی

برای اینکه فهمی از کیفیت اخلاقی خود داشته باشیم، کتاب های اخلاقی و تربیتی از بهترین معیارها هستند. در این کتاب ها از اصول و مبانی حرف به میان آمده و از این کتاب هاست که درمی یابیم چقدر اخلاقی هستیم و مثلا آنچه فکر می کنیم صبر نامیده می شود، در واقع تحمل است و داریم از اخلاق دور می شویم و خیال متخلق بودن داریم. کتاب های تربیتی با بیان روش های آزموده تربیتی راه های پرورش را برایمان روشن می کنند و در همین کتاب هاست که می فهمیم تربیت اخلاقی چه جزئیات و روندهایی دارد. مثلا می خوانیم بزرگان اخلاقی چه کارهایی می کردند و مراقبت ها و دقت هایی داشته اند که به چنین مقامی دست یافته اند.

کتاب های فنی-مهندسی

سازه ها و ماشین ها و روبات ها از اصول فنی-مهندسی قدرت می گیرند. کتاب های بسیاری هر ساله درمی آید که اصول و معیارهای دقیق ساخت و ترکیب مواد، اندازه های استاندارد جهانی، دستورالعمل های فنی تجهیز و نگهداری را در خود دارند. مهندسان و سازندگان و تولیدکنندگان با مراجعه، اعتماد و به کارگیری این اصول فنی سازه ها را بنا می کنند، ماشین ها را به راه می اندازند و روبات ها را به خط می کنند. این معیارهاست که زیرساخت های یک جامعه را دقیق می کند.

کتاب های پزشکی

چه برای مخاطب عام و چه برای متخصصان، کتاب های متنوعی در حوزه مراقبت های بهداشتی و پزشکی در دسترس است که با آن می شود از ریزترین معیارهای سبک زندگی سالم و ناسالم خبردار شد؛ اصول آزمایش شده ای که می گوید چه بخوریم، چگونه بخوابیم، چه ورزش هایی بکنیم و از چه چیزهایی دور بمانیم. سنجش سلامتی یک جامعه را همین کتاب ها میسر می کنند، همان طور که کیفیت زیست سالم را نشان می دهند.