آرشیو چهارشنبه ۱۸ امرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۲۵۱
صفحه آخر
۲۴
درنگ

حجاب و افزایش حساسیت ها نسبت به امر جنسی

دکتر حسین بستان نجفی (هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه)

یکم: حجاب برای حفظ تعادل مسائل جنسی نه افزایش آن است. حساسیت جنسی امری غریزی و طبیعی است و اساسا نمی توان آن را به عوامل فرعی و متاخر مانند تاکیدات فرهنگی و قانونی تقلیل داد.

دوم: «پوشش و حجاب به دلیل این‏که نقش اساسی در متعادل کردن غریزه خودنمایی و تبرج زن دارد، عامل مهمی برای جلوگیری از بخش بزرگی از پریشانی ها و دغدغه‏ های فکری زن به شمار می آید، زیرا آزادی زن در خودآرایی و به نمایش گذاشتن جلوه‏ های زنانه در بین جامعه، باعث افراط در تجمل و توجه به زیبایی های ظاهری می شود که این توجه افراطی می تواند بروز اختلال‏ های روانی را در زن در پی داشته باشد.»

سوم: با نگاهی به اجتماع و رویدادهای آن، متوجه می شوید زنانی که پوشش نامناسب دارند، بیشتر مورد آزار و اذیت واقع می شوند، به واقع بدپوششی آن‏ها چراغ سبز و علامتی است برای آن‏ها که به دنبال هوس‏رانی هستند؛ «هم‏چنان‏که 98 درصد زنانی را که مورد آزار خیابانی قرار می گیرند، زنان بدحجاب شامل می شوند.»

چهارم: جوامع غربی که بر اساس نظریه دانشمندان خود، آزادی جنسی را پی گرفتند و برداشتن غیرت، حیا و عفاف را راه حل مشکلات تشخیص دادند، امروزه، گرفتار انواع و اقسام معضلات و ناهنجاری های گوناگون اجتماعی، مانند خودفروشی، فرزندان نامشروع، بیماری های واگیردار جنسی، بالا رفتن سطح استانداردهای جنسی و... شده‏ اند. به واقع، برداشتن قیود و هنجارهای دینی و اخلاقی میان زن و مرد است که جامعه را میدان عرضه و تقاضای افراطی و شدید جنسی می کند، نه رعایت پوشش اسلامی که موجب تفکیک فضای جامعه و خانواده می شود. پوشش اسلامی کمک می کند که روابط محبت‏ آمیز و جنسی در کانون عاطفی خانواده و کار و تلاش شایسته در اجتماع پویا و بانشاط صورت بگیرد. بنابراین، می شود گفت که حجاب، خط قرمز خانه و جامعه است.

پنجم: در طبیعت انسانی، از نظر خواسته‏ های روحی محدودیت در کار نیست. انسان از نظر روحی، طالب بی نهایت آفریده شده است. وقتی هم که خواسته‏ های روحی در مسیر مادیات قرار گرفت، به هیچ حدی متوقف نمی شود. رسیدن به هر مرحله‏ ای، میل و طلب مرحله دیگر را در او به وجود می آورد. اشتباه کرده‏ اند کسانی که طغیان نفس اماره و احساسات شهوانی را تنها معلول محرومیت‏ ها و عقده ‏های ناشی از محرومیت‏ ها دانسته ‏اند. همان‏گونه که محرومیت‏ ها سبب طغیان و شعله‏ ور شدن شهوات

می شود، پیروی و اطاعت و تسلیم مطلق در برابر آن نیز همین نتیجه را در پی دارد. امثال فروید آن طرف سکه را خوانده‏ اند و از این طرف سکه غافل مانده‏ اند.

ششم: آنچه مورد تاکید اسلام است، ارضای غریزه جنسی در حد نیاز طبیعی و از راه دستور زیبای ازدواج و جلوگیری از تحریک بی مورد و بی ضابطه آن است که رعایت پوشش اسلامی نقش بسزایی در این زمینه دارد.

هفتم: مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) می فرمایند: «یکی از مشکلات زنان در دنیای غرب، به خصوص در کشور ایالات متحده امریکا، همین است که مردان با تکیه به زورمندی خودشان، به عفت زن تعدی و تجاوز می کنند. آمار منتشر شده از سوی مقامات رسمی خود امریکا را من دیدم که یکی مربوط به دادگستری امریکا و یکی هم مربوط به یک مقام دیگری بود. آمارها واقعا وحشت‏ انگیز است. در هر شش ثانیه، یک تجاوز به عنف در کشور امریکا صورت می گیرد! ببینید چه قدر مساله عفت مهم است و وقتی بی اعتنایی کردند، قضیه به کجا می‏ رسد. اداره سلامت و خدمات انسانی ایالات متحده امریکا، خشونت را اصلی ترین مشکل زنان طی دهه گذشته اعلام کرده و تحقیقات جدید نیز حکایت از سیر صعودی این معضل دارد.

هشتم: تاکید بر مساله حجاب، حساسیت‏ های جنسی را در جامعه کاهش می دهد و راهنمایی می کند که نیازهای جنسی در محیط خانواده، که زن و شوهر عهده‏ دار آن هستند، تامین شود و به زن به چشم یک انسان متعالی و نه ابزار شهوت‏رانی نگاه شود.