آرشیو چهارشنبه ۱‌شهریور ۱۴۰۲، شماره ۸۲۶۳
فرهنگی
۲۲
موسیقی

گفت و گوی «ایران» با مجید عصری، خواننده تیتراژ سریال عاشورا

آهنگی خواندم تا روایتگر زندگی مهدی باکری باشد

مجید عصری خواننده تیتراژ سریال «عاشورا» بر این نظر است که موسیقی و شعر این کار، بی آنکه سفارشی در کار باشد، روایتی از زندگی شهید مهدی باکری بوده است.

او در گفت و گو با «ایران» درباره انتخاب و حضورش در این کار بیان داشت: «آشنایی و همکاری من با آقای مسعود سخاوت دوست، به سریال «جلال 2» بر می گردد. سریالی با ژانر تاریخی که سال 1399 از شبکه یک پخش شد. بعد از آن آشنایی، آقای سخاوت دوست از من دعوت کردند تا در فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» همکاری داشته باشم. طبق صحبت های انجام گرفته، قرار بر این شد موسیقی متن و تیتراژ آغازین را بخوانم بنابراین اتودهای اولیه کار زده شد و در ادامه کار به صورت نهایی جمع آوری و ضبط گردید. مدتی بعد از این کار، آقای سخاوت دوست با من تماس گرفتند و گفتند قرار است فیلم به صورت سریال هم پخش شود و از من خواستند کار دیگری برای تیتراژ این سریال بخوانم. انتخاب شعر را هم برعهده خودم گذاشتند. شعری که با مضمون فیلم همخوانی داشته باشد. فرصتمان اندک بود و زمانی برای تحقیق و جست و جوی بیشتر نداشتیم. بنابراین تصمیم گرفتم از یکی از اشعار استاد نادر الهی شاعر بنام آذربایجان که همشهری بنده هم هستند، استفاده کنم تا آنکه بحمدالله ظرف مدت یک روز شعر و ملودی ساخته شد و توانستیم یک اثر ماندگار به ثبت برسانیم.

این خواننده، انتخاب و حضورش در این فیلم و سریال را موهبتی الهی می داند و آن را ادای دین خود به شهدا و رزمندگان جبهه و جنگ عنوان می کند.

مجید عصری در پاسخ به این سوال که شعر و کلام تا چه میزان توانسته روایتگر زندگی شهید باکری باشد، گفت: «شعر این موسیقی، در وصف کسانی است که در راه سرزمین و خاک وطن خود شهید می شوند. در بخشی از این شعر آمده: «زمان سختی و تنگنای مردم، زنده باد آنکه همچون شیر به غیرت می آید / و هر که در راه حق کشته شود/ آنکه پشت بر مردم اش کند انسان نیست / و آنکه امیدش به مردم خود است جلوی بیگانه سرخم نمی کند / با مردم خود می گرید و با مردم خود می خندند / هر که با مردمش این گونه باشد جاودانه می ماند». شاید برای شما عجیب باشد اما من بر این باورم انرژی خوب و اهداف بلند و ارزشمند در تقدیر و اتفاقات زندگی بسیار اثر گذار است. نمونه آن انتخاب این شعر است. به این دلیل که با وجود فرصت بسیار اندک، توانستیم شعری ارزشمند در وصف رشادت های شهید باکری انتخاب کنیم و از نگاه من مضمون این شعر خود روایتگر زندگی شهید باکری است.کسی که در مقابل دشمن ایستاد و به حمایت از مردمش رفت و مقاومت کرد و شهید شد، چنان که در این شعر آمده کسی که در راه وطنش شهید شود هیچ گاه نمی میرد و از یاد نمی رود. جالب است شاید خود شاعر هم هیچ گاه تصور نمی کرد این شعر روزی برای شهید باکری خوانده شود و این توفیق نصیب او هم شود.

این خواننده درباره انتخاب این موسیقی اظهار کرد: «موسیقی این فیلم، یک کار ارکسترال و حرفه ای است که با اتکا به موسیقی سنتی و فرهنگ اصیل آذربایجان ساخته شده است و این انتخاب نشان از توانمندی و هوشیاری آقای سخاوت دوست، آهنگساز فیلم است که توانسته به درستی از المان ها و فرهنگ موسیقی آذربایجان که همان موغام ها و ردیف های موسیقی این منطقه است، بهره ببرد؛ همچنین در انتخاب سازها که از سازهای اصیل منطقه بوده همچون گارمان و بالابان. جالب است بدانید مادرم در بخشی از کار اجرای لالایی خوانی را انجام می دهد که برخاسته از فرهنگ اصیل موسیقی آذربایجان است.»

مجید عصری 30 سال سن دارد و از دیار سبلان استان اردبیل شهرستان مشگین شهر است. آغاز فعالیت جدی او در این عرصه به سال 1390 برمی گردد. خواننده ای که توانسته مقام های مختلفی در جشنواره های داخلی و خارجی کسب کند. او سال 2017 در مسابقات بین المللی موغام جمهوری آذربایجان شرکت کرد و توانست مقام سوم این جشنواره را از آن خود کند. مجید عصری، طی سال ها فعالیتش کنسرت های متعددی در داخل و خارج از کشور برگزار کرده و در حال حاضر به تدریس موسیقی آذربایجانی می پردازد. او علاوه بر تیتراژ خوانی تلویزیون و سینما، تیتراژ کارهای نمایشی را هم انجام داده است.