آرشیو پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲، شماره ۶۵۹۸
سیاسی
۲

امنیت

رصد ناوشکن «آرلی برک» آمریکا توسط ابابیل ارتش

پهپاد ابابیل 5 ارتش جمهوری اسلامی ایران که از بدنه جاذب امواج راداری برخوردار و به سختی قابل شناسایی است، توانست عملیات رصد و شناسایی ناوشکن آرلی برک آمریکایی را به مدت حدود 24ساعت در شمال اقیانوس هند انجام دهد.

این پهپاد براساس آنچه اعلام شده از پایگاه خود در جاسک به پرواز درآمده است. پهپاد ابابیل 5، می تواند شش موشک نقطه زن با کلاهک شدیدالانفجار را با خود حمل و در صورت نیاز به سوی اهداف شلیک کند. این پهپاد از جمله پهپادهایی است که در رزمایش مشترک پهپادی 1402 ارتش حضور دارد.

آسیب زنندگان به جوانان مان را حذف می کنیم

سرلشکر سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران در دهمین کنگره بین المللی سالیانه دانشجویان علوم پزشکی کشور گفت: بسیاری به ما می گویند که دشمن توهم ذهن شماست، اما توهم نبوده واقعیت است. جوانان ما باید آینده کشور را بسازند. کشورهای غربی حقی در کشور ما ندارند. هرکسی بخواهد به کشور و جوانان ما آسیب برساند آن را حذف خواهیم کرد.

وی با اشاره به پرتاب ماهواره نور گفت: پرتاب ماهواره در عصر محاصره علمی کار بسیار بزرگی است.

فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: موشک بالستیک از لحاظ فناوری یکی از پیچیده ترین فناوری های جهان است. موشک بالستیک انحصارا در اختیار حداکثر سه کشور جهان است که یکی از آنها ما هستیم. دشمنان دوست ندارند بر اساس استعدادهای جوانان وطن مان را بسازیم.

وی افزود: امروز به حدی از توانمندی رسیده ایم که پهپادهای ما قادر است در چندهزار کیلومتر دورتر، هر نقطه ای از شناور در حال حرکت را که بخواهیم با هوش مصنوعی مورد هدف قرار دهد.

نقطه زنی اهداف متحرک با پهپاد ارتش قدرت نمایی آرش ایرانی

در ادامه اجرای مراحل اصلی و عملیاتی رزمایش مشترک پهپادی 1402 ارتش جمهوری اسلامی ایران، عملیات انهدام هدف راداری در منطقه عمومی رزمایش با بهره گیری از هوش مصنوعی با موفقیت اجرا شد. در این مرحله از رزمایش، با شناسایی هدف راداری، این هدف با موفقیت توسط پهپاد ضدراداری امید مورد اصابت قرار گرفت.

سخنگوی رزمایش مشترک پهپادی1402ارتش با تاکید بر این که در این رزمایش، از پهپادهای انهدامی آرش استفاده ویژه ای شده است و این پهپادها اهداف دریایی و زمینی خود را به صورت گسترده و با موفقیت منهدم کردند، افزود: اجرای سناریوی پروازی از قبل طراحی شده، مورد هدف قراردادن اهداف مشخص شده توسط پهپادهای انهدامی و رزمی و به کارگیری بمب ها و موشک های قابل نصب روی پهپادها، جمع آوری اطلاعات به صورت سیگنالی و استفاده ازمحموله های اپتیکی در گستره جغرافیای کشور از غرب، جنوب غرب، شمال شرق و منطقه اصلی رزمایش، بخشی ازاقدامات نیرو های چهارگانه ارتش در این رزمایش بود.

امیر شیخ، نقطه زنی و استفاده از بمب های هوشمند را از ویژگی های بارز رزمایش تخصصی پهپادی 1402 ارتش توصیف کرد و اظهار داشت: در این رزمایش سامانه های پهپادی انهدامی و رزمی توانستند تمام اهداف پیش بینی شده را با استفاده از مهمات هوشمند و به صورت نقطه زنی مورد اصابت قرار دهند. وی با بیان این که پرواز انبوه این تعداد پهپاد از پایگاه های مختلف زمینی، زیرزمینی و دریایی و اجرای عملیات در این حجم تاکنون سابقه نداشته است، گفت: قابلیت پرواز جمع با استفاده از هوش مصنوعی از جمله اقدامات نوآورانه در حوزه پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود که قابلیت های عملیاتی و تاکتیکی منحصربه فردی را به ویژه در حوزه اجرای ماموریت های انهدامی به ارمغان آورده و این دستاوردها مرهون تلاش دانشمندان و متخصصان جوان کشور است.