آرشیو پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲، شماره ۶۵۹۸
اقتصاد
۳
گزارش

هنر معافیت گزینشی!

محمدحسین علی اکبری

درآمد مالیاتی، یکی از انواع درآمد پایدار کشور محسوب می ‎شود که در سال های گذشته به این موضوع توجه خاصی نمی ‍شد. دلیل اصلی آن هم درآمدهای حاصل از صادرات نفت بود که هزینه های دولت را پوشش می داد. درواقع دولت های گذشته نیازی نمی دیدند که بخواهند رویکرد درآمدی خود را تغییر دهند تا این که درآمدهای نفتی ایران با نوسان طولانی مدت روبه رو شد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم این سیاست تغییر کرد و مسئولان اقتصادی دولت تصمیم گرفتند عدالت مالیاتی را اجرا کنند. در بخش اول با معافیت های مالیاتی که جنبه صوری داشت، برخورد شد و در بخش بعدی سازمان امور مالیاتی با فراریان مالیاتی مقابله کرد. همچنین تفکیک حساب های تجاری از شخصی اجرا شد که تا حد زیادی با فرار مالیاتی مقابله کرد. دولت سعی کرد با توجه به درآمد هر صنف، سقفی در بودجه در نظر بگیرد و سقف معافیت مالیاتی هنرمندان را 480 میلیون تومان در سال در نظر گرفت. در واقع کسانی که ماهانه 40میلیون تومان درآمد دارند از پرداخت مالیات معاف بودند.

این در حالی است که سقف معافیت مالیاتی کارمندان 120میلیون تومان در سال در نظر گرفته شد. در واقع آمار و ارقام نشان می دهد معافیت مالیاتی هنرمندان چهاربرابر کارمندان است. حالا در جلسه اخیر هنرمندان با رئیس سازمان امور مالیاتی برخی فعالان این صنف خواستار افزایش سقف مالیاتی شدند. بررسی ها نشان می دهد درآمد ماهانه هنرمندان دو تا پنج میلیارد تومان است. هنرمندان معتقدند کار آنها پروژه ای بوده و ممکن است در همه سال مشغول فعالیت نباشند از این رو باید سقف معافیت آنها افزایش یابد اما باید توجه داشت هر فعال صنفی نیز می تواند این توجیه را داشته باشد که ممکن است روزی به دلیل مشکلات مالی مجبور به توقف فعالیت صنفی خود شود و باید سقف معافیت مالیاتی او هم افزایش یابد. کارگران نیز که هر سال باید قرارداد سالانه امضا کنند نیز می توانند این موضوع را مطرح کنند اما دولت اعلام کرده در این زمینه قصد اجرای عدالت مالیاتی دارد.

سازمان امور مالیاتی اعلام کرده معافیت مالیاتی 360هزار میلیارد تومانی در بخش های مختلف وجود دارد و طبق این آمار در سال گذشته حدود 70درصد هنرمندان از مالیات معاف بودند. بررسی خبرنگار ما از سایر فعالان صنفی نشان می دهد تبعیض مالیاتی در شرایط فعلی اتفاق افتاده و کاهش سقف مالیات هنرمندان خواسته فعالان اقتصادی است. به نظر می رسد اقتصاد ایران اکنون که به یک ثبات رسیده و توانسته درآمدهای پایداری مانند مالیات داشته باشد. از نظر سازمان امور مالیاتی هنرمندان هم مانند سایر فعالان اقتصادی، تکالیف و وظایف قانونی و مالیاتی دارند که موظف به رعایت آنها هستند .

مقایسه پرداخت مالیات کارمندان و هنرمندان

سقف معافیت مالیاتی کارمندان 120 میلیون تومان

سقف معافیت مالیاتی هنرمندان 480 میلیون تومان

بهره مندی هنرمندان از معافیت 70 درصد

متوسط درآمد ماهانه هنرمندان 3.5 میلیارد تومان

متوسط درآمد ماهانه کارمندان 12 میلیون تومان