آرشیو پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲، شماره ۶۵۹۸
رسانه
۹
دیدگاه

از کیک شکلاتی تا مباحث علمی!

سپیده اشرفی

اول های فیلم درخشان رضا میرکریمی به نام «خیلی دور خیلی نزدیک» صحنه حضور دکتر عالم، همان شخصیت اصلی فیلم را در برنامه به خانه برمی گردیم نشان می دهد. او بعد از حضور در برنامه، از این همه تنوع در یک برنامه متعجب است و با خنده از آن یاد می کند.

برنامه به خانه برمی گردیم برای همه آنها که در طول این 20 سال پیگیرش بودند، همین حال وهوای ترکیبی را دارد که از هر هنر تکه ای را برای مخاطبان به تصویر می کشد. این را باید بخشی از احترام به مخاطب دانست که به خانه برمی گردیم به درستی توانست آن را در قاب تلویزیون به نمایش بگذارد. درعین حال، درست مثل کولاژی از زندگی بوده و هنوز هم همین است. هر طرفش را نگاه کنی، مثل زندگی رنگ به رنگ است و تلاش کرده سلیقه های مختلف را در خود جای دهد.

نکته دیگری که باید درباره به خانه برمی گردیم گفت، مفهوم توجه به خانواده و کنار هم بودن است. مفهومی که در ابتدای شروع کار برنامه به شکل یک خط اصلی لحاظ شد و در تمام این سال ها پایبندی به آن احساس می شود. هرچند که شاید مفهوم خانواده برای برخی کشورها، حال وهوای دیگری داشته باشد اما وقتی صحبت از فرهنگ ایرانی می شود، خانواده همان معنای همیشگی را دارد. این که گفته می شود به خانه برمی گردیم یک برنامه خانوادگی واقعی است هم در همین نکته مستتر است. یعنی نیازی نیست اگر علاقه به آشپزی، دوخت و دوز یا حتی روان شناسی داری، برای هرکدام دنبال شبکه های متفاوت باشی، کافی است که دست به کنترل تلویزیون ببری و این برنامه را انتخاب کنی.

به خانه برمی گردیم ترکیبی برای یک خانواده واقعی ایرانی است که هرکدام بتوانند با انتخاب ها و سلیقه های مختلف شان کنار هم باشند و یک برنامه را ببینند. درعین حال، فرهنگ سازی که همیشه از آن با عنوان نیاز برنامه های تلویزیونی یاد می شود چیزی است که در این برنامه به خوبی به چشم می آید. فرهنگ ایرانی - اسلامی و توجه به مفهوم اصلی خانواده، ازجمله سرخط هایی است که به خانه برمی گردیم همیشه در سیاست های خود در نظر داشته است.

باید در تحلیل به خانه برمی گردیم اشاره کرد، مساله اوقات فراغت و نحوه استفاده از آن است که با ارائه برنامه های آموزشی متنوع میسر شده. ارسطو زمانی گفته بود: «اوقات فراغت، مهم ترین رکن تربیت است و فرد تنها در این زمان است که می تواند تفکر و تامل کند و از قوای عالی تر خود آگاه شود.»

​​​​​​​مصداق این جمله و نحوه برنامه سازی را می توان در مدل هایی مثل به خانه برمی گردیم مشاهده کرد که مباحث مختلف، از کیک شکلاتی تا مباحث علمی، را در خود جای داده و توانسته سلیقه افراد مختلف را تامین کند. با وجود گذشت این همه سال از به خانه برمی گردیم و با توجه به دوران تحولی تلویزیون، باید تاکید کرد که وجود چنین برنامه هایی می تواند برای جذب مخاطبان مختلف به سمت رسانه ملی موثر واقع شود.