آرشیو پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲، شماره ۶۵۹۸
رسانه
۶
زاویه دید

دومین سال نبودن آقای کاووسی

رها فاطمی

با همان جمله «دیجیتالم کجا بود» و مدل بازی اش در «بدون شرح»، در ذهن خیلی از مخاطبان ماندگار شد. دو سال قبل در چنین روزی بود که فتحعلی اویسی، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون چشم از جهان فروبست و برای همیشه صحنه سینما و تلویزیون را ترک کرد. او در مجموعه بدون شرح با آن تکیه کلام هایی که داشت، توانست روایتی از یک هفته نامه به قول خودش «به گل نشسته» را به مخاطب نشان دهد.

اویسی در مجموعه هایی مثل معمای شاه، دارا و ندار و کمربندها را ببندیم هم خوش درخشیده بود اما نقش ماندگار او در قامت آقای کاووسی در همان هفته نامه، بیشتر از قبل مخاطب تلویزیون را به سمت خود کشید. هرچند که مرحوم اویسی در نقش آفرینی مجموعه های طنز توانمند بود اما توانست در مجموعه های تاریخی مثل «ولایت عشق» هم نقشی جدی و تاریخی مثل رجاء ابن ابی ضحاک را به خوبی ایفا کند.

لاله صبوری که در سریال «کمربندها را ببندیم» نقش دختر مرحوم اویسی را بازی می کرد، پیش از این گفته بود: «در ضبط کمربندها، بعد آخرین سکانس خواب آقای اویسی بود. آقای اویسی پتو را کشیده بود سرش و مدلی خرخر می کرد که من و امیر جعفری می زدیم زیر خنده و هی تکرار می شد.

همه بعد از یکی دو بار تکرار دیگر می توانستند خودشان را کنترل کنند ولی من نه، تا شروع می کرد خرخر می زدم زیر خنده و باز تکرار. یکدفعه آقای اویسی عصبانی شد و به من گفت: خجالت بکش خانم، چه بازیگر طنزی هستی که خودت می خندی، بعد از 13ساعت کار خسته ایم... من گریه ام گرفت ولی سکانس را گرفتیم و تمام شد... هنوز بغض داشتم که زد زیر خنده و گفت: تشر نمی زدم تا صبح اسیر بودیم... آخ که چقدر دلم سوخت.»

مرحوم اویسی در طول این سال ها شخصیت های متفاوت قصه ها را بازی کرده و هربار سعی کرده بود نقشش را به گونه ای بازی کند که برای مردم قابل لمس باشد و او را در نقشی که ایفا می کند بپذیرند. در انتخاب هایش سعی می کرد وسواس به خرج دهد تا هربار بخشی از توانمندی هایش را در عرصه بازیگری به تماشا بگذارد. هنرنمایی این هنرمند محدود به دنیای بازیگری نمی شد و در زمینه خوانندگی و تیتراژ هم دستی بر آتش داشت. کار او در سریال هایی همچون باغچه مینو و کمربندها را ببندیم مورد توجه قرار گرفته بود. او همچنین یک آلبوم به همراه پسرش علیرضا اویسی به نام «خونه دل» منتشر کرده بود.ویسی بعد از توفیقی که در ژانر کمدی و خلق خاطره هایی شیرین در فیلم ها و سریال‎هایی چون باغچه مینو، زیرزمین، مومیایی3 و... به دست آورد، برای مدتی از عرصه بازیگری فاصله گرفت و در نهایت مهر1400 در 75سالگی به دلیل سکته مغزی درگذشت و دل دوستدارانش را داغدار کرد. باوجود این که نقش های بسیاری بازی کرده بود، بیشتر مخاطبان او را با نقش آقای کاووسی به خاطر دارند. هنرمندان بسیاری بعد از فوت او در شبکه های اجتماعی واکنش نشان دادند. با وجود اینکه دو سال از فوت این هنرمند گذشته اما همچنان مردم این هنرمند را دوست دارند و نقش های شیرین او را فراموش نکردند. حالا قرار است در سالمرگ این بازیگر توانمند، فیلم سینمایی «بله برون» از تلویزیون روی آنتن برود تا یادی از او باشد.