آرشیو شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲، شماره ۵۸۵۲
بازار دیجیتال
۱۷

از آن سو

رقیب چینی آی فون 15 کولاک کرد

ایسنا: طبق بررسی یک شرکت تحقیقاتی، شرکت چینی هوآوی در مدت شش هفته، 1.6 میلیون دستگاه تلفن هوشمند «میت 60 پرو» فروخته است. شرکت تحقیقاتی کانترپوینت اعلام کرد: از این میزان فروش، بیش از 400 هزار دستگاه در دو هفته گذشته به فروش رفته است که فروش آی فون 15 از سوی اپل در سرزمین اصلی چین آغاز شد. کانترپوینت بدون ارائه آمار دقیق، اعلام کرد که فروش آی فون 15 در 17 روز نخست عرضه به بازار چین، 4.5درصد در مقایسه با آی فون 14 کاهش داشت. هوآوی در اقدامی غافلگیرانه، گوشی رده بالای «میت 60 پرو» را در اواخر اوت روانه بازار کرد.

تحلیلگران می گویند این گوشی از تراشه ساخت چین استفاده کرده و به منزله موفقیت غیرمترقبه هوآوی در مواجهه با سال ها تحریم آمریکا علیه این شرکت چینی است. ایوان لام، تحلیلگر ارشد کانترپوینت گفت: این گوشی پرتقاضا بوده و موجودی آن در بازار به سرعت خریداری شده است. مجموع فروش جهانی تلفن هوشمند در سه ماهه سوم سال 2023، به دلیل تقاضای ضعیف برای برندهای بزرگ، کاهش هشت درصدی داشت. هوآوی، برند آنر و گروه ترانسیون (Transsion Group)، تنها برندهایی بودند که در این مدت، رشد سال به سال را تجربه کردند. بر اساس گزارش رویترز، طبق آمار آکادمی اطلاعات و ارتباطات چین، فروش تلفن هوشمند در چین تقریبا ثابت بود و بر مبنای سال به سال، 0.03درصد رشد کرد و به 18.99میلیون دستگاه رسید.

اخراج 14 هزار کارمند توسط نوکیا

ایسنا: شرکت نوکیا در واکنش به رکود بازار شبکه های نسل پنجم، قصد دارد حداکثر 14 هزار موقعیت شغلی را که معادل 16 درصد از کارکنانش است، حذف کند.

شرکت فنلاندی نوکیا در بیانیه ای اعلام کرد با این اقدام، 10 تا 15 درصد از مخارج مربوط به پرسنل نوکیا، کاهش پیدا می کند و حداکثر 400 میلیون یورو (421 میلیون دلار) در سال 2024 و 300 میلیون یورو در سال 2025 برای این شرکت سازنده تجهیزات شبکه موبایل، صرفه جویی به همراه خواهد داشت. سازندگان تجهیزات نسل پنجم (5G) به دلیل کاهش مخارج سرمایه از سوی شرکت های مخابراتی در آمریکا و اتحادیه اروپا، با افت فروش روبه رو شده اند. شرکت سوئدی اریکسون هفته جاری، دورنمای تیره و تاری ارائه و اعلام کرد ضعف بازار در سه ماهه چهارم سال 2023 و پس از آن، ادامه خواهد یافت.

نوکیا هم درآمد ضعیف تر از حد مطلوبی را گزارش و اعلام کرده است رکود بازار شبکه های موبایل، شدیدتر از پیش بینی های قبلی این شرکت بوده است. سود عملیاتی خالص نوکیا در سه ماهه سوم امسال، 424 میلیون یورو (467 میلیون دلار) بود که ضعیف تر از 545.2میلیون یورو پیش بینی شده توسط تحلیلگران بود. این شرکت اکنون افت 9 درصدی کل بازار شبکه های موبایل در سال 2023 را پیش بینی می کند.

پکا لاندمارک، مدیرعامل نوکیا در بیانیه ای اعلام کرد فروش خالص شبکه های موبایل، 19 درصد کاهش پیدا کرده است، زیرا ما شاهد ملایم شدن روند توسعه شبکه های نسل پنجم در هند هستیم و رشد بازار این کشور دیگر برای جبران کندی بازار آمریکای شمالی کافی نیست. بر اساس گزارش بلومبرگ، نوکیا فروش کل سال خود را 23.2 تا 24.6میلیارد یورو پیش بینی کرده است.

نسخه ارزان قیمت اپل پنسل رونمایی شد

آی تی ایران: اپل از جدیدترین مدل قلم هوشمند خود موسوم به «اپل پنسل» با قیمت 79 دلار رونمایی کرد. محصولی که مانند انتظارات به کابل USB-C برای جفت شدن و شارژ مجهز شده و به گفته این شرکت، با تمامی آی پدهایی که از این درگاه بهره می برند، سازگار است و از اوایل ماه نوامبر روانه بازار خواهد شد. با این حال، این قلم جدید، ارزان‎ترین محصول این خانواده محسوب می شود و بر اساس آمارها، 20 دلار ارزان تر از اپ پنسل اولیه و 40 دلار ارزان تر از نسل دوم این قلم است.

از جمله قابلیت های این قلم می توان به مواردی چون دقت پیکسلی، تاخیر کم و حساسیت به شیب اشاره کرد. با این حال، خبری از قابلیت حساسیت به فشار در این قلم نیست. به گفته اپل، کاربران می توانند این قلم را به صورت مغناطیسی به قسمت کناری بدنه آی پد خود متصل کنند. در این حالت، برای افزایش عمر باتری به حالت خواب می رود. متاسفانه پشتیبانی از قابلیت شارژ وایرلس به این مدل اضافه نشده و برای شارژ باتری، باید درپوش قلم را به عقب بکشید تا درگاه USB-C ظاهر شود و آن را به کابل شارژ وصل کنید. برخلاف نسل دوم اپل پنسل، امکان دوبار تب کردن برای تغییر حالت طراحی به این قلم اضافه نشده است. با این حال، دارندگان آی پد مجهز به تراشه M2 می توانند از قابلیت شناور بودن که در نسل دوم اپل پنسل وجود داشت، استفاده کنند.

با این قابلیت، می توانید پیش نمایش علامتی را که می خواهید روی یادداشت، طرح، حاشیه و... اعمال کنید، مشاهده کنید. تصمیم اپل به استفاده از درگاه USB-C و حذف لایتنینگ، در نتیجه فشارهای اتحادیه اروپا صورت گرفته و این شرکت پیش تر استفاده از این پورت را در آی پدهای خود آغاز و اخیرا نیز آن را به مدل های آی فون 15 اضافه کرده است.