آرشیو سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲، شماره ۶۶۶۰
ورزش
۴

تیم های اروپایی حریفان خود را در مرحله یک هشتم لیگ قهرمانان شناختند

طارمی مقابل توپچی ها

حسین خلیلی

با پایان یافتن مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا، هواداران منتظر قرعه کشی مرحله یک هشتم نهایی بودند تا خود را برای بازی های جذاب این مرحله آماده کنند. این قرعه کشی روز گذشته در مقر یوفا انجام شد و جان تری، کاپیتان سابق تیم ملی انگلیس و باشگاه چلسی این قرعه کشی را انجام داد.

دور رفت این مرحله در روز های24 و 25 بهمن و اول و دوم اسفند و بازی های برگشت15، 16، 22 و 23 انجام می شود. تیم هایی که در مرحله گروهی در رده دوم قرار گرفتند، در سید دوم بودند و باید در بازی های رفت میزبان باشند.

مهدی دوباره مقابل انگلیسی ها

یکی از جذابیت های این مراسم برای فوتبال دوستان ایرانی، مشخص شدن قرعه پورتو با توجه به حضور مهدی طارمی در این تیم بود. پورتو اولین تیمی بود که حریفش در مرحله بعد مشخص شد. بر این اساس، شاگردان سرجیو کنسیسائو در دو بازی رفت و برگشت باید مقابل آرسنال آماده این روزهای میکل آرتتا قرار بگیرند. این چهارمین تقابل طارمی در لیگ قهرمانان اروپا با تیم های انگلیسی است. اولین رویارویی مهدی با تیم های انگلیسی به مرحله گروهی لیگ قهرمانان در فصل 2021 2020 برمی گردد که این تیم در گروه C مقابل منچسترسیتی قرار گرفت. پورتو در همان فصل تا مرحله یک چهارم نهایی بالا رفت و در آنجا مقابل یک تیم دیگر انگلیسی یعنی چلسی قرار گرفت که تیم لندنی توانست در مجموع دو بازی رفت و برگشت پورتو را شکست دهد. طارمی در بازی برگشت تنها گل تیمش را با ضربه زیبای قیچی برگردان وارد دروازه آبی های لندن کرد که همان گل نامزد جایزه پوشکاش همان سال نیز شد. سومین و آخرین تقابل مهاجم ایرانی پورتو با یک تیم از انگلیس به مرحله گروهی فصل 2022 2021 بر می گردد که مقابل لیورپول قرار گرفتند. لیورپول در بازی رفت با نتیجه 5 بر یک پیروز شد که تنها گل پورتو را طارمی به ثمر رساند. از آن طرف، تقابل آرسنال و پورتو برای هواداران توپچی ها یادآور خاطرات خوبی است. آرسنال در هشت بار آخری که به مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان رسید، فقط یک بار توانست به مرحله بعد صعود کند که آن هم مقابل پورتو بود. آرسنالی ها امیدوارند بعد از سال ها بتوانند بار دیگر طلسم شکنی کرده و به مرحله یک چهارم صعود کنند.

دیداری به یاد مارادونا

اگرچه در این مرحله شاهد یک بازی بزرگ نیستیم اما برخی از بازی ها جذابیت خاص خودش را دارد. یکی از آنها، تقابل بارسلونا با ناپولی است. تنها چیزی که این دو تیم را به هم وصل می کند، دیگو مارادونا است که در هر دو تیم بازی کرده و روزهای درخشانی از خودش به جا گذاشته است. اگرچه اوضاع این دو تیم در این روزها چندان مساعد نیست اما بارسا خاطره خوبی از تقابل با ناپولی در دیدارهای حذفی اروپا دارد. در چند فصل اخیر، این دو تیم دو بار در مراحل حذفی روبه روی هم قرار گرفتند که در هر دو مورد با صعود بارسا همراه بود. اول مرحله یک هشتم UCL در فصل 2020 2019 بود که بارسلونا در مجموع بازی رفت و برگشت به برتری 4 بر 2 رسید. در پلی آف لیگ اروپا در فصل 2022-2021 هم این دو تیم به مصاف هم رفتند که باز هم بارسا با نتیجه 5 بر 3 به پیروزی رسید و صعود کرد.

ادامه حریفان راحت من سیتی

با انجام قرعه کشی دیروز یک اصل تکراری برای منچسترسیتی در مرحله یک هشتم لیگ قهرمانان تکرار شد. در هفت فصل اخیر تنها رقیب جدی این تیم در این مرحله رئال مادرید بود. به غیر ازآن، سیتیزن ها مقابل تیم هایی همچون موناکو، بازل، شالکه، گلادباخ، اسپورتینگ و لایپزیش قرار گرفتند. تنها باری که این تیم نتوانست به مرحله بعد برود، هشت فصل پیش بود که مقابل موناکو شکست خورد.

تقابل ایرانی ها در لیگ اروپا

دیروز بعد ازقرعه کشی لیگ قهرمانان، نوبت به قرعه کشی مرحله پلی آف لیگ اروپا رسید تاتیم های صعود کرده ازلیگ قهرمانان با تیم های لیگ اروپا بازی کنند. جذاب ترین قرعه ای که دیروز از گوی بیرون آمد، مربوط به دو تیم فاینورد و رم بود. با توجه به حضور علیرضا جهانبخش در فاینورد و سردار آزمون در رم، همه منتظر حریفان این دو تیم بودند. از قضا، این دو تیم حالا باید در مرحله پلی آف مقابل هم قرار بگیرند و یکی از آنها می تواند جواز ادامه بازی ها در لیگ اروپا را به دست آورد.