آرشیو شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲، شماره ۸۳۹۵
فرهنگی
۲۷
گزارش

گزارش «ایران» از هفته پرشوری که فرهنگ و اهالی هنر پشت سر گذاشتند

آغاز فیلم فجر و پایان جشنواره های شعر و تئاتر

جشنواره شعر فجر و چهل ودومین جشنواره تئاتر فجر و همزمانی اختتامیه این دو رویداد فرهنگی- رقابتی با برپایی آیین افتتاحیه چهل ودومین جشنواره فیلم فجر، پایان هفته پرشوری را برای فرهنگ و اهالی اش رقم زد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در این آیین های فرهنگی و هنری به سخنرانی هایی درباره سینما، تئاتر و شعر پرداخت.

بانوان در هیات داوران فیلم فجر

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاحیه جشنواره فیلم فجر از این رویداد به عنوان یک جشن ملی یاد کرد:«این یک جشنواره ملی و رهایی از بندهاست. این نکته مهم است که ما به انقلاب اسلامی و دستاوردهای بزرگ آن می بالیم. جشنواره ها افتخارشان این است که با این عنوان قرآنی یعنی فجر مزین هستند.» او از بالندگی سینمای ایران بر دو اصل امید و اخلاق گفت و این دو شاخصه را ویژگی آثار این دورهعنوان کرد. اسماعیلی در ادامه بر حضور بانوان در هیات داوران تاکید کرد و گفت:«این واقعیت است که بانوان عفیف ما پرچمدار ما هستند. از آقایان خزاعی و امینی هم سپاسگزارم که در هیات های داوری از بانوان عزیز دعوت کردند و این بزرگوارانحضور داشتند.»

عدالت فرهنگی شعار ما بوده و هست

همان طور که در ابتدای گزارش هم اشاره شد، این هفته با برپایی آیین پایانی چهل ودومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر نیز همراه بود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت:«امسال هم مانند سال گذشته جشنواره های منطقه ای نقش مهمی در ایجاد رونق برای رشد و تعالی تئاتر در سراسر کشور ایفا کردند.» اسماعیلی ضمن قدردانی از هنرمندان و گروه های هنری که از نقاط مختلف کشور همواره سعی در روشن نگه داشتن چراغ این بخش از هنر کشورمان داشته اند، ادامه داد:«عدالت فرهنگی شعار ما بوده و تلاش کردیم در طول دوره خدمتگزاری این امر محقق شود و خوشحال هستیم از مناطق مختلف کشور از جزیره خارک گرفته تا سایر نقاط ایران هنرپرور، هنرمندان در این صحنه حاضر شدند.»وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:«حوزه تئاتر حوزه ای جریان ساز بین همه هنرهای نمایشی است چراکه بخش های مهم و اصلی در هنرهای نمایشی از تئاتر سرچشمه می گیرند؛ هر چقدر تئاتر رونق داشته باشد، به تبع آن سایر بخش های هنری از رونق برخوردار خواهند بود.» وی با بیان اینکه از سازمان بهزیستی به خاطر همکاری های صورت گرفته تشکر می کنم، افزود:«در تئاترشهر در خدمت عزیزان توان یاب بودم و قول داده ایم مجموعه های هنری برای این عزیزان تناسب سازی شود که ان شاءالله در سال آینده شاهد حل مشکل این عزیزان هنرمند خواهیم بود.»

هویت مردم ایران با شعر پیوند خورده است

یکی دیگر از رویدادهای مهم فرهنگی که شاهد برپایی اختتامیه آن بودیم، برپایی آیین اختتامیه هجدهمین جشنواره شعر فجر است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت:«این رویداد به شکل فاخر برگزار شد. در این دوره شاهد رشد کمی و کیفی آثار بودیم. تلاش داریم در همه استان ها محافل ادبی برگزار شود و در ماه رمضان پخش شبانه آیین شعر فجر را خواهیم داشت.» اسماعیلی با تاکید بر اینکه شعر در جامعه ایران نقشی پیشتاز دارد و هویت مردم ایران با شعر و ادب پیوند خورده است، ادامه داد:«در ایران شعر به زبان حکمت و اخلاق تبدیل شده است. باید بتوانیم به حوزه زبان و شعر با استفاده از ادبیات غنی بپردازیم. کودکان ما باید بتوانند شاهنامه، گلستان و بوستان را بخوانند.» وی با اعلام اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری جشنواره بین المللی شعر بلوچ برنامه ریزی می کند، ادامه داد: «جشنواره بین المللی شعر عرب را برگزار می کنیم. با اینکه فارسی نماد هویت ایران است اما از گویش ها و زبان های مختلف استفاده می کنیم. شعر و موسیقی در همه جای این کشور زنده است، حتی در کاخ های سلاطین عثمانی، در چین و دیگر کشورها اشعار فارسی نوشته شده است. ایران محصور در مرزهای سیاسی نیست.»