آرشیو یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲، شماره ۸۳۹۶
صفحه آخر
۲۴
یادداشت

جشنواره فجر؛ فرصتی برای درخشیدن

دکتر محمد خراسانی زاده (مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)

جشنواره هنرهای تجسمی فجر به عنوان یکی از بزرگ ترین رویدادهای هنری فجر انقلاب اسلامی، امسال به پله شانزدهم رسیده است. حوزه هنرهای تجسمی به دلیل گستردگی، به رشته های هنری مختلفی از جمله نقاشی، نگارگری، گرافیک، تصویرسازی، عکاسی، خوشنویسی، کارتون و کاریکاتور، سفال و سرامیک هنری، مجسمه سازی وهنرهای جدید تقسیم بندی شده اند.تعدد شاخه ها در کنارتعداد قابل توجه هنرمندان در بعضی از این رشته ها باعث شده تا چند صد هزار هنرمند در حوزه هنرهای تجسمی فعالیت کنند که در بخش هایی مثل خوشنویسی، عکاسی، طراحی و گرافیک بی اغراق تعداد آنان قابل شمارش نیستند، اتفاقی که مشابه آن را در دیگر رشته های هنری شاهد نیستیم.

آثار زیاد و داوری دشوار

تعداد زیاد هنرمندان فعال در رشته های مختلف هنرهای تجسمی سبب شده، در بخش رقابتی جشنواره هنرهای تجسمی 1076 اثر در سطح ملی به جشنواره ارسال شود، حدود 10 تا 12 هزار اثر به دبیرخانه های استانی تجسمی هنر و بین 20 تا 22 هزار اثر نیز فقط به بخش رقابتی ارسال شده است؛ با نگاه مختصری به این آمار می توان فهمید که داوران این جشنواره، در بررسی آثار با چه کار دشواری مواجه هستند؛ از آن مهم تر اینکه کار انتخاب آثار برتر نیز به سبب تعداد زیاد شرکت کننده ها بسیار سخت خواهد بود.

اما ازجهت اهمیت جایگاه و میزان اثرگذاری این جشنواره هنری، باید بگویم که به عقیده من جشنواره هنرهای تجسمی فجر در قله جشنواره های هنری و فرهنگی قرار دارد. در جشنواره شانزدهم توجه به رویکرد کیفیت گرایی در کنار توسعه کمی آثار رخ داد، از همین رو به طور مجدد مشغول بازگشت به این سمت هستیم که حضور هنرمندان برای ارائه اثر به جشنواره هنرهای تجسمی، تبدیل به آرزویی مهم برای آنان شود؛ البته نه از جهت موانع، بلکه از این بابت که هنرمندان کشورمان برای ارسال آثار و دیده شدن کار خود در یک جشنواره مطرح به خود ببالند، اینکه بدانند مخلوقات هنری شان در یک رویداد رقابتی مطرح، از سوی داورانی شاخص بررسی شده و شانسی برای دیده شدن پیدا می کند اتفاق مهمی است که برای تحقق آن گام برداشته ایم. در نهایت مجموعه اتفاقات و نگاه هایی که به برخی از آنها اشاره شد دست به دست هم دادند تا در این دوره کار به جایی برسد که ما درکنار یک دبیرکل، 22 دبیر ملی، بیش از60 داورملی و 32 دبیر استانی داشته باشیم. از سوی دیگر امسال 420 هنرمند در استان های مختلف آثارشان را به بخش تجسم هنر ارائه دادند و دیگرهنرمندان آثارشان در مجموعه فرهنگی و هنری صبا به نمایش درآمد.

رشد فعالیت های هنرمندان جوان

یکی از کارکردهای بسیارمهم جشنواره شناسایی استعدادها و معرفی آنها به جامعه هنری است، بخش قابل توجهی ازهنرمندان شناخته شده امروز هنرهای تجسمی کسانی هستند که در ادوار گذشته جشنواره فجر آثارشان به نمایش درآمده و کم کم مورد توجه قرار گرفته، این فرایندی است که در این دوره و ادوار بعدی هم شاهد خواهیم بود. در کنار این مساله، نکته مهم دیگر این بود که نگاه جوان گرایانه صرفا به بخش شرکت کننده ها محدود نشده، بلکه در مجموعه داوران، دبیران و اعضای شورای سیاستگذاری نیز در این رابطه برنامه ریزی کرده ایم، به طوری که در بخش های استانی، نگاه ویژه ای به جوان ترهایی که از ظرفیت و تخصص لازم برخوردار بوده اند صورت گرفت تا که فرصتی برای نقش آفرینی آنان فراهم شود. امسال حدود یک سوم از دست اندرکاران اصلی جشنواره هنرهای تجسمی در سطح ملی و استانی چهره های متخصص اما تازه نفسی هستند که برای اولین بار در این عرصه فعالیت داشته اند.