آرشیو پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲، شماره ۵۹۴۹
خودرو
۱۶

خبر

آینده پل استار به جیلی گره خورد

دنیای اقتصاد : ولوو اعلام کرد که سرمایه گذاری در زیرمجموعه پل استار را متوقف کرده و مسوولیت این خودروساز را به شرکت چینی جیلی واگذار خواهد کرد. جیلی از سهامداران اصلی ولوو است و در شرکت پل استار با ولوو شریک است. به گزارش BBC، شرکت جیلی پس از اعلام این خبر گفت که به حمایت از پل استار ادامه خواهد داد، اما این خبر به نگرانی ها درباره وضعیت بازار خودروهای الکتریکی و آینده خودروسازان نوپا در صنعت خودرو دامن زده است. با اینکه سهم خودرو های الکتریکی در بازار رو به افزایش است اما در ماه های گذشته فروش آن طور که پیش بینی می شد رشد نکرده است. این باعث شده سرمایه گذاران و بازار سهام نسبت به آینده خودروسازان نوپا نگران باشند. اکثر خودروسازان نوپا مانند پل استار زیان ده هستند و برای به رسیدن به سود نیاز به زمان و حمایت مالی دارند. پل استار در سال 2017، با سرمایه گذاری مشترک ولوو و جیلی به جمع خودروسازان الکتریکی پیوست. هدف این شرکت ساخت محصولات لوکس برای رقابت با خودرو های آلمانی مخصوصا پورشه است.

پل استار در حال حاضر دو مدل به نام پل استار 2 و 3 در بازار دارد. این شرکت هفته گذشته پیش فروش مدل جدیدی به نام پل استار 4 را آغاز کرد و قرار است در سه سال آینده دو مدل دیگر هم به بازار عرضه کند. پل استار تا سال 2025 زیان ده خواهد بود و برای ادامه فعالیت به یک میلیارد و 300میلیون دلار سرمایه نیاز دارد. خودروسازان الکتریکی دیگر نظیر ریویان، فیسکر، ارایوال، لوسید و اکس پنگ هم وضعیت مشابهی دارند. تحلیلگران بازار شرایط این خودروسازان را به سال های اول قرن بیستم تشبیه می کنند که با آمدن موتورهای درون سوز، تعداد زیادی خودروساز به بازار وارد شدند اما پس از چند سال یا ورشکست شدند یا ناچار شدند برای بقا به خودروسازان ثروتمندتر بپیوندند. شرایط خودروسازان باسابقه هم دشوار شده است. رنو که قصد داشت سهام زیرمجموعه خودرو های الکتریکی اش را در بازار بورس عرضه کند، اعلام کرده به خاطر وضعیت بازار بورس فعلا از این کار صرف نظر خواهد کرد.

سود بازرگانی خودروهای انتظامی و امنیتی اعلام شد

تسنیم : با ابلاغ معاون اول رئیس جمهور، سود بازرگانی واردات خودرو با کاربرد انتظامی و امنیتی یک درصد شد.با ابلاغ محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور، سود بازرگانی هرگونه واردات خودرو که با تایید وزارت خانه های کشور و اطلاعات جهت کاربرد انتظامی و امنیتی استفاده می شود یک درصد خواهد بود.دستورالعمل نحوه اجرای این بند توسط وزارتخانه های کشور و اطلاعات و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه و ابلاغ می شود.

مجلس قانون مالیات خودروهای لوکس را اصلاح کرد

خبرگزاری صداوسیما : مجلس در جریان اصلاح ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه، مصوبه پیشین خود را در زمینه اخذ مالیات از خودرو های لوکس اصلاح کرد.

بر این اساس انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق (کابین دارای شماره انتظامی) شخصی در اختیار مالکان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که قیمت روز خودروی آنها بیش از 35میلیارد ریال است نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد می شوند. ماخذ محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند قیمت روز خودرو تعیین شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور است.

این سازمان مکلف است مراتب را به نحو مقتضی براساس اطلاعات دریافتی از پلیس راهور که باید تا پایان خرداد سال 1403 به صورت برخط به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال شود به اطلاع اشخاص مشمول برساند تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی مکلفند مالیات سالانه مربوط به خودرو های تحت تملک خود و فرزندان کمتر از هجده سال و محجور تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن سال 1403 پرداخت نمایند و در صورت عدم پرداخت مشمول حکم ماده (190) قانون مالیات های مستقیم مصوب 1366.12.3 و اصلاحات بعدی است ثبت نقل و انتقال خودرو هایی که به موجب این بند برای آنها مالیات وضع شده است قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است. متخلفان از حکم این بند در پرداخت مالیات متعلقه مسوولیت تضامنی دارند.

پلیس راهور فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است فهرست مالکان و خودرو های مشمول را مطابق با درخواست سازمان امور مالیاتی کشور حداکثر تا پایان فروردین سال 1403 به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال و دسترسی برخط جهت استعلام موردی را برای این سازمان فراهم کند.