آرشیو پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲، شماره ۵۹۴۹
دنیا
۴

مسلم لیگ و حزب مردم با حمایت ارتش ائتلاف کردند

کودتای انتخاباتی علیه خان

دو شاخه سیاسی اصلی پاکستان اواخر روز سه شنبه (24بهمن ماه) برای تشکیل یک دولت ائتلافی به توافق رسیدند و تضمین کردند که نامزدهای همسو با عمران خان، نخست وزیر سابق، به رغم کسب بیشترین کرسی ها در انتخابات هفته گذشته، قدرت را در دست نخواهند گرفت. «سلمان مسعود» و «کریستینا گلدبام» در گزارش 14فوریه در نیویورک تایمز نوشتند، رهبران حزب مورد علاقه ارتش قدرتمند پاکستان، «مسلم لیگ- شاخه نواز» (یا P.M.L-N) اعلام کردند که با یک حزب بزرگ دیگر، حزب مردم پاکستان (PPP) و دیگران متحد شده اند تا به اکثریت دو سوم در پارلمان آینده دست یابند. شهباز شریف، نخست وزیر سابق گفته است برای بازپس گیری این پست نامزد خواهد شد، گفت: «اکنون زمان اختلاف نیست، بلکه زمان اتحاد است. بیایید به جلو حرکت کنیم، اقتصاد را به جلو ببریم، به اختلافات متقابل پایان دهیم.»

این مساله 6روز پس از یک انتخابات سراسری اعلام شد که بسیاری انتظار داشتند «مسلم لیگ- شاخه نواز» (یا P.M.L-N) پس از اینکه از حمایت ارتش (که اغلب نتایج انتخابات را مهندسی کرده است) برخوردار شد، به راحتی پیروز شود. اما نامزدهای متحد با خان، دو حزب بزرگ قدیمی را تارومار کردند. نتایج انتخابات روزها را با شوخی های سیاسی رقم زد. درحالی که «مسلم لیگ- شاخه نواز» و «حزب مردم پاکستان» درباره پیوستن نیروهایشان به یکدیگر بحث می کردند، کشور در انتظار بود تا ببیند که آیا خان (که در حال گذراندن احکام زندان است و به گفته وی انگیزه های سیاسی دارند) می تواند نگرانی دیگری ایجاد کند و ائتلافی برای خود تشکیل دهد.

درحالی که اعلامیه روز سه شنبه تایید می کند که اعضای حزب خان («تحریک انصاف پاکستان» یا PTI) در کسوت اپوزیسیون در پارلمان حضور خواهند داشت، اما به طور بالقوه چالش جدی برای دولت ائتلافی خواهند بود. «تحریک انصاف پاکستان» ارتش را به دستکاری در شمارش آرا متهم کرده و وعده داده است که یک نبرد طولانی و سخت قضایی را برای به چالش کشیدن نتایج انتخابات به راه خواهد انداخت. برای بسیاری از پاکستانی ها، این اتهامات به مشروعیت ائتلاف شریف آسیب می زند؛ زیرا «تحریک انصاف پاکستان» رهبران کشور را متهم به تشکیل دولت با «آرای دزدیده شده» کرده اند. اعلام «مسلم لیگ- شاخه نواز» در روز سه شنبه مبنی بر اینکه این ائتلاف، شریف را به عنوان نخست وزیر معرفی می کند، به روزها گمانه زنی درباره اینکه آیا او یا برادر بزرگ ترش (نواز شریف که سه بار نخست وزیر بوده است) دولت بعدی را رهبری خواهد کرد، پایان داد.

شهباز شریف، 72ساله، پس از برکناری خان توسط پارلمان در سال2022، رهبری یک دولت ائتلافی را برعهده داشت. او نسبت به برادرش (که چندین بار با ژنرال ها دچار اختلاف شده و اصرار داشت که باید دولت در دست یک دولت غیرنظامی باشد) احترام بیشتری برای ارتش قائل است. تحلیلگران می گویند که معرفی شریف جوان تر به عنوان نخست وزیر نشان می دهد که ارتش کنترل محکم خود را بر سیاست کشور از پشت صحنه حفظ خواهد کرد. دولت ائتلافی قبلی به رهبری شریف عمیقا نامحبوب بود و به خاطر ناتوانی در رسیدگی به بحران اقتصادی که تورم را در سال های اخیر به بالاترین حد خود رسانده بود، مورد انتقاد قرار گرفت. اقتصاد این کشور با کمک مالی 3میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول زنده مانده است.

«منیب فاروق» یک تحلیلگر سیاسی مستقر در لاهور گفت: «این یک کار دشوار برای دولت شهباز شریف خواهد بود. چرخش اقتصادی مورد انتظار که همه مدام درباره آن صحبت می کنند، دور از واقعیت است.» رهبران «مسلم لیگ- شاخه نواز» گفتند که دختر بزرگ شریف، مریم نواز شریف، برای رهبری دولت استانی در استان پنجاب، زادگاه خاندان سیاسی شریف و جایی که اخیرا با چالش شدید «تحریک انصاف» روبه رو شده است، نامزد خواهد شد. این اقدام به عنوان تلاشی از جانب شریف بزرگ برای واگذاری «باتوم» حزب به دخترش تلقی شد. آصف علی زرداری، یکی از روسای حزب مردم پاکستان و مقامات چند حزب کوچک دیگر پس از برگزاری نشست رهبران در اسلام آباد، اواخر شب سه شنبه از شهباز شریف برای تشکیل دولت بعدی ابراز حمایت کردند.