آرشیو پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲، شماره ۵۹۴۹
سیاست گذاری
۶
یادداشت

اقتصاددان خوش فکر

دکتر زهرا کریمی (دانشیار اقتصاد دانشگاه مازندران)

من دو بار سعادت گفت وگوی مستقیم نسبتا مفصل با دکتر نیلی را داشته ام که از هر دو بسیار بهره برده ام؛ولی بسیار فراتر از آن، از مطالعه مقالات و گوش کردن به سخنرانی های ایشان آموخته ام که در سال های اخیر به لطف فضای مجازی ممکن شده است. سال ها پیش که سایت های اینترنتی به تازگی در ایران رواج پیدا می کردند، سایت رستاک پایگاه انتشار مقالات اقتصاددانان خوش فکر، به ویژه دکتر نیلی بود و من مرتب وارد سایت می شدم تا مقالات جدید دکتر نیلی را بخوانم.

دکتر نیلی با مشارکت فعالانه در ایجاد دانشکده اقتصاد و مدیریت در دانشگاه شریف سرمایه فکری بزرگی برای اقتصاد ایران فراهم آورده است. به علاوه سخنرانی های ایشان در دانشگاه شریف، در دانشجویان رشته های مهندسی برای تفکر در مورد مسائل اقتصادی اشتیاق و علاقه ایجاد کرده است. من در کلاس های اقتصاد ایران به طور وسیعی از مقالات دکتر نیلی بهره برده ام. در هر نیمسال از دانشجویان می خواهم که مقالات تعیین شده را در کلاس ارائه کنند و موضوعات را با دانشجویان به بحث و گفت وگو گذارند. بیان روشن و قلم روان دکتر نیلی فهم مسائل پیچیده اقتصاد ایران را برای دانشجویان آسان می کند. به طور مشخص دکتر نیلی سال هاست که در مورد ابربحران های اقتصاد ایران می نویسد و سخنرانی می کند، ولی به زنگ خطرهایی که از سوی دکتر نیلی و دیگر اقتصاددانان به صدا درآمده توجهی نمی شود. گاه دانشجویان سوال می کنند که آیا مسوولان از این بحران ها خبر ندارند؟

یکی از مقالات دکتر نیلی که در سال های دهه 1380 در کلاس ارائه شد، مقاله «چهار فصل اقتصاد ایران» بود. در این مقاله پس از تحلیل چالش های اقتصادی و اظهار نگرانی از آینده، در پایان وضعیت کشور به روستایی تشبیه شده که در معرض سیل است و کسی که سیل را دیده فریاد می زند سیل سیل، ولی مردم روستا بی توجه به هشدارهای این فرد، سنگ های کنار رودخانه را به سوی یکدیگر پرت می کنند. بازنشستگی دکتر نیلی قطعا به معنای گشودن باب پژوهش های گسترده تر از سوی ایشان با همکاری اقتصاددانان جوان است. اطمینان دارم که در سال های طولانی کشور ایران، کارشناسان و پژوهشگران حوزه اقتصاد از کتاب ها، مقالات و سخنرانی های ارزشمند دکتر نیلی بهره خواهند برد.