آرشیو چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲، شماره ۶۷۱۲
حوادث
۱۹
نظمیه

رئیس پلیس فتای کشور: حملات سایبری روز به روز بیشتر و پیچیده تر می شود

رئیس پلیس فتای کشور با اشاره به این که حملات سایبری روزبه روز بیشتر و پیچیده تر می شود، گفت: البته این حملات قابل پیشگیری هستند.

پلیس فتای فراجا دیروز میزبان دومین همایش کسب وکارهای مجازی بود. این همایش با حضور رئیس پلیس سایبری کشور، رئیس مرکز ملی فضای مجازی، رئیس پلیس نظارت بر اماکن فراجا و جمعی از مدیران کسب وکارهای آنلاین در تهران برگزار شد.

سردار وحید مجید، رئیس پلیس فتای کشور در این همایش گفت: تقویت تولید دانش بنیان براساس فرمایشات رهبری، تدوین سند نظام ملی پیشگیری و مقابله با حوادث فضای مجازی و بررسی پربازدیدترین کسب وکارهای کشور با پراکندگی ازجمله اقدامات برای ایجاد امنیت کسب وکارها بوده که بیش از 83درصد پراکندگی کسب وکارها در شهر تهران است.وی با بیان این که اقدامات پلیس فتا بسیار گسترده است، گفت: در همین راستا نیز مقابله با جرایم سایبری که دارای جهت های مختلف بوده و حملات سایبری نیز جزو مهم ترین آنهاست بسیار اهمیت دارد، زیرا این مساله باعث به وجودآمدن مشکل در خدمات مختلف می شود.رئیس پلیس فتای فراجا ادامه داد: ما همراه کسب وکارها هستیم. درزمان کرونا بیش از70 درصد از فعالیت های مردم، به صورت مجازی شد. ظرفیت کسب وکارها باید افزایش پیدا می کرد و همچنین امنیت باید بیشتر می شد.دراین زمینه رمز دوم اینترنتی را با همکاری بانک مرکزی اجرا و الزامی کردیم.سردار مجید گفت: ما تصورمی کردیم با توجه به افزایش فعالیت ها در فضای مجازی، جرایم این حوزه نیز زیاد شود اما میزان جرایم به نسبت فعالیت ها 22درصد کمتر شد؛ درصورتی که درسایر کشورها افزایش جرایم دیده می شود. برای صدور اینماد، باید سطح امنیت کسب وکارها و تراکنش های مالی مبنی برامنیت بررسی و اینماد سطح بندی شود که دراین باره اقداماتی انجام خواهد شد. درزمینه سند الزامات سایبری، کارشناسان ازقوانین سایر کشورها استفاده کرده و با بومی سازی این قوانین آن را برای حوزه کسب وکارها ارسال کرده اند.

​​​​​​​رئیس مرکز فضای مجازی هم در این همایش با اشاره به این که دگردیسی کسب وکارها از سنتی به جدید نویدبخش آینده ای متفاوت در همه حوزه هاست اظهار کرد: یکی از عوامل مهم زیست بوم، امنیت است که کاربر باید با آرامش از این سکو استفاده کند.

سیدمحمدامین آقامیری افزود: باید به سمت تقویت و ایجاد خدمات جدید کارآفرینی پیش رویم و برای پیشرفت اقتصاد و کسب وکار این امکان را می توان در اختیار توسعه کارهای شهروندان قرار داد. درچند وقت اخیر مصوبه حریم خصوصی اعلام شد و جلسه ای هم در خدمت کسب وکارها بودیم که نکات مورد توجه آنها مورد توجه قرار می گیرد.وی ادامه داد: همچنین ابلاغیه مزیت برای زیست بوم و دسترسی به سکوها هم اضافه شد که بیشتر جنبه اقتصادی دارد. در این راستا، بحث تقسیم درآمد هم هست که تولید محتوا را ببینیم تا تولیدکننده محتوا که تا امروز از منافع پول محتوا بی نصیب بود هم بتواند از این تولید بهره مند شود.

سردار علی نوروزی، رئیس پلیس نظارت براماکن عمومی فراجا از دیگر سخنرانان این مراسم بودکه با اشاره به شکایات مردم از کسب وکارهای مجازی ادامه داد: در برخی پلتفرم ها شکایت کاربران از حیث موضوعات مختلف اعم ازاخلاقی، کلاهبرداری یا کالای قاچاق زیاد است.به خصوص درباره برخورد با کالای قاچاق وظیفه پلیس است که درهرسطحی که فروخته شود برخورد کند.وی با اشاره به کلاهبرداری کوروش کمپانی گفت: پلیس به نظارت عمومی اقدام می کند. درمورد تمام فروشگاه ها برای ایجاد امنیت شغلی خودشان و امنیت شهروندی باید استعلاماتی صورت گیرد.وقتی یک کسب وکار قصد شروع فعالیت دارد، پلیس در این مساله دخیل نیست و هنگام صدور مجوز پلیس در اطلاع نیست اما اگر مشکلی رخ دهد پلیس مسئولیت دارد.