آرشیو چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲، شماره ۶۷۱۲
بین الملل
۱۸

ذره بین

هدیه پوتین به رهبر کره شمالی

رئیس جمهور روسیه یک دستگاه خودروی ساخت این کشور را به عنوان هدیه ای برای رهبر کره شمالی ارسال کرد.

در گزارش رسانه دولتی کره شمالی در این زمینه آمده که این هدیه توسط خواهر رهبر کره شمالی دریافت شده است. به نوشته خبرگزاری یونهاپ، دولت کره شمالی طی بیانیه ای درباره این هدیه گفت: «این نشانه بارزی از بهترین حالت روابط شخصی ویژه بین سران دو کشور است». رسانه دولتی کره شمالی پیش از این نیز گزارش داده بود که رئیس جمهور روسیه در جریان دیدار اخیر با چوئه سون هوی، وزیر خارجه این کشور ابراز تمایل کرد به زودی به این کشور سفر کند. پوتین همچنین از کیم به خاطر دعوتش تشکر کرد. در صورت انجام، این سفر اولین سفر پوتین به کره شمالی در بیش از دو دهه گذشته خواهد بود. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز گفته بود: روسیه امیدوار است سفر پوتین به کره شمالی به دعوت کیم در آینده نزدیک انجام شود اما هنوز تاریخی توافق نشده است. روابط رو به رشد دو کشور، آمریکا و متحدانش را در سال های اخیر نگران کرده است؛ آ نها مدعی هستند تجارت تسلیحات بین دو کشور نقض چند قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است.

صهیونیست ها به دنبال مقصر شکست

رادیو ارتش اسرائیل به نقل ازرئیس ستاد مشترک این رژیم ازآغاز تحقیقات گسترده ازتمامی ارکان ارتش درارتباط باشکست امنیتی 7 اکتبر در آینده نزدیک خبر داد.هرتزی هالوی، رئیس ستارمشترک اسرائیل گفت این تحقیقات سه ماه به طول خواهد انجامید.پیش از این اعلام شده بود که کمیته تحقیقی برای بررسی چرایی شکست امنیتی و نظامی در روز عملیات نیروهای حماس تشکیل شده است.به گزارش شبکه12، این تیم تحقیق شامل شائول موفاز وزیر امنیت و رئیس سابق ستاد ارتش رژیم صهیونیستی، آهارون زیوی فرکش رئیس سابق بخش اطلاعات نظامی وسامی تورگمان فرمانده سابق منطقه جنوب ارتش اسرائیل هستند. همچنین سران نیروهای امنیتی که قبلا مسئولیت شکست درشنبه سیاه[هفتم اکتبر] را پذیرفته بودند، گفته اند که در زمان مناسب استعفا خواهند کرد. هرتزی هالوی رئیس ستاد کل اسرائیل، رونان بار رئیس شاباک [آژانس امنیت داخلی اسرائیل] و آهارون حالیوا رئیس امان [اطلاعات نظامی] از جمله این مقامات هستند. با این حال، تا زمانی که جنگ ادامه دارد، این افراد در مناصب خود باقی خواهند ماند.نفوذ گسترده نیروهای حماس به شهرک های اسرائیلی،به اذعان رسانه های عبری زبان«بزرگ ترین شکست امنیتی ازسال1948» به این سو محسوب می شود،عملیاتی که با کشته وزخمی شدن صدها نظامی و شهرک نشین و اسارت صدها نفردیگرهمراه بود.

دفاع برزیل از مواضع خود علیه اسرائیل

برزیل به اقدام اخیر رژیم صهیونیستی در تعیین رئیس جمهور این کشور به عنوان «عنصر نامطلوب» واکنش نشان داد و این اقدام را پوچ دانست.سلسو آموریم، مشاور ویژه امور بین الملل رئیس جمهور برزیل تاکید کرد مورالس به خاطر مقایسه جنایات صهیونیست ها در غزه با جنایات آدولف هیتلر عذرخواهی نخواهد کرد.به گزارش رسانه های برزیلی لولا داسیلوا روز یکشنبه در ضمن شرکت در اجلاس اتحادیه آفریقا در شهر آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی گفت جنگ اسرائیل در غزه یک نسل کشی و جنگ یک ارتش بسیار آماده علیه زنان و کودکان بوده و مشابه با اقدامات آدولف هیتلر، حاکم آلمان نازی سابق در زمان کشتار یهودیان است.

این حمایت رئیس جمهور برزیل از فلسطین عصبانیت رژیم صهیونیستی را در پی داشت و این رژیم اعلام کرد که سفیر برزیل را به دلیل اظهارات شرم آور و جدی رئیس جمهور این کشور احضار می کند.آموریم در واکنش به این اقدام رژیم صهیونیستی گفت: «ما همواره با یکدیگر با احترام فراوان رفتار کرده ایم و از ایده یک راه حل دو دولتی دفاع کرده ایم اما مساله ای که بخواهیم به خاطرش عذرخواهی کنیم وجود ندارد. اسرائیل دارد خودش را در شرایط انزوای فزاینده قرار می دهد.»یک نشریه برزیلی اعلام کرد لولا داس یولا، فدریکو مایر سفیر این کشور در تل آویو را در واکنش به اقدام اسرائیل برای مشورت فراخوانده است.