آرشیو چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲، شماره ۵۹۶۵
بلاک چین
۳۰

چگونه بیت کوین از استرس جهانی سود می برد

خطراتی همچون کسری بودجه، تورم، جنگ، ورشکستگی بانک ها، حملات سایبری، دلارزدایی بر بازده سهام و اوراق قرضه سایه انداخته است و سرمایه گذاران را تهدید می کند. از نظر تاریخی، خزانه داری آمریکا همواره پناهگاه امن سرمایه گذاری بوده و تا حدودی از بحران ها محافظت می کرده است؛ اما در بین سال های 2021 تا 2023، خزانه داری با بازده منفی 10درصدی، بدترین عملکرد سه ساله خود را از دهه1980 داشته است. همچنین استراتژی «پرتفوی40.60» (60درصد سهام و 40درصد اوراق قرضه) با بازدهی منفی 16درصد در سال2022، بدترین عملکرد خود در آمریکا را در 14سال گذشته تجربه کرد.

نسیم طالب در کتاب «پادشکننده» ویژگی منحصربه فرد منافعی را که از بی نظمی به دست می آید، بررسی می کند. برای مثال، توضیح داده می شود که سیستم ایمنی بدن بعد از قرار گرفتن در معرض سرماخوردگی موثرتر است؛ قوانین با اقامه دعوی و تجدید نظر نوشته می شوند؛ نرم افزارها توسط هکرهایی که از نقاط ضعف سیستم سوءاستفاده می کنند، ایمن می شوند. با توجه به عملکرد بیت کوین طی دو سال گذشته می توان چنین نتیجه گرفت دارایی ای که در زمان بی نظمی به دست می آید، مطمئنا ارزش داشتن در سبد سرمایه گذاری را دارد.

به نظر می رسد شبکه بیت کوین در زمان استرس جهانی رشد می کند. زمانی که دولت چین استخراج بیت کوین را در سال2021 ممنوع کرد، حدود 50درصد از ظرفیت استخراج بیت کوین در این کشور مجبور به تعطیل یا جابه جایی شد. البته ظرف مدت هفت ماه، ظرفیت به طور کامل بهبود یافت و اکنون بیش از 2برابر قبل از ممنوعیت چین است. در 15 ماه گذشته، دومین صرافی بزرگ کریپتو در جهان اعلام ورشکستگی کرد و بزرگ ترین صرافی توسط وزارت دادگستری آمریکا تحریم شد، با این حال تراکنش های شبکه بیت کوین تحت تاثیر قرار نگرفت و حجم معاملات نزدیک به بالاترین حد خود است. به عنوان دارایی، بیت کوین را می توان «پادشکننده» در نظر گرفت. هنگامی که بانک سیلیکون ولی در مارس2023 سقوط کرد، ترس از سرایت باعث کاهش بیش از یک درصدی سهام در روز معاملاتی بعدی شد؛ اما بیت کوین 20درصد افزایش یافت.