آرشیو دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲، شماره ۸۴۲۸
صفحه اول
۱

توسعه 6 میدان نفتی با قراردادی 13 میلیارد دلاری با حضور معاون اول رئیس جمهور / مخبر اعلام کرد؛ کاهش تورم تولید از 103 درصد در اردیبهشت 1400 به 28 درصد در بهمن امسال

بزرگترین قرارداد نفتی تاریخ کشور امضا شد

عکس: سیدعلی صالح / برنا
حرکت پرشتاب وزارت نفت برای عقد قراردادهای جدید توسعه ای با هدف افزایش تولید نفت همچنان ادامه دارد، حتی در واپسین روزهای سال جاری.قراردادهای بالادستی توسعه 6 میدان نفتی آزادگان، آذر 2، سومار، سامان، دلاوران و مسجد سلیمان به ارزش 13 میلیارد دلار با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت دیروز امضا شد.بر اساس این قرارداد 400 هزار بشکه نفت به ظرفیت تولید این میادین افزوده خواهد شد که عایدی آن سالانه برابر با 15 میلیارد دلار است. از این قرارداد به عنوان بزرگترین قرارداد نفتی تاریخ کشور یاد می شود.بزرگترین قراردادهای تاریخ صنعت نفت کشور به ارزش بیش از 13 میلیارد دلار و اشتغالزایی 66 هزار نفری به صورت مستقیم و غیرمستقیم در آستانه سالروز ملی شدن صنعت نفت به منظور افزایش روزانه 350 هزار بشکه ای ظرفیت تولید نفت خام ایران با شرکت های اکتشاف تولید داخلی و سرمایه گذاری بانک های ایرانی با حضور دکتر محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور امضا شد.
بهبود شاخص های کلان اقتصادی

محمد مخبر صبح دیروز در مراسم امضای قراردادهای بالادستی توسعه شش میدان نفتی شامل میدان مشترک آزادگان و آذر و میادین نفتی سومار، سامان، دلاوران و مسجد سلیمان با اشاره به امضای قراردادهای توسعه میادین نفتی به ارزش 13 میلیارد دلار با تکیه بر توان، طراحی و سرمایه گذاری شرکت های اکتشاف نفت و گاز و بانک های ایرانی همزمان با سالروز ملی شدن صنعت نفت تاکید کرد: سرمایه گذاری در نفت و گاز از مهم ترین حلقه های زنجیره استقلال کشور است که باید از تمام ارکان وزارت نفت و شرکت ملی نفت برای این اقدام بزرگ و بی سابقه در تاریخ کشور قدردانی کرد که به روند اداره کشور کمک شایان توجهی نموده است.

وی خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم در سال جاری توانست به بهبود شاخص های کلان اقتصادی توجه و تلاش ویژه ای نماید که با تمرکز بر سرمایه گذاری توانستیم در کاهش تورم، پایه پولی، رشد نقدینگی و کاهش بیکاری به اهداف از قبل تعیین شده در این سال و تحقق شعار رشد تولید و مهار تورم برسیم.معاون اول رئیس جمهور همچنین به تلاش های دولت برای کاهش تورم در کشور اشاره و تاکید کرد: دولت توانست با کاهش حدود 5 درصدی تورم سالانه و همچنین کاهش تورم تولید از 103 درصد در اردیبهشت 1400 به 28 درصد در بهمن امسال به اهداف اقتصادی خود برسد که بخش مهمی از این دستاوردها ناشی از سرمایه گذاری بویژه در صنعت نفت بوده است.

مخبر تصریح کرد: با تلاش های دولت سیزدهم و پس از گذار از چندین سال رشد اقتصادی منفی و یا پایین توانستیم به رشد بیش از 6 درصدی در سال جاری برسیم که در حدود 20 درصد از این رشد اقتصادی مدیون اقدامات و تلاش های جهادگران وزارت نفت است که پس از شناسایی ظرفیت های موجود سرمایه گذاری گسترده ای انجام داده است.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری ها و طرح های بسیار بزرگ در صنعت و معدن در دولت سیزدهم انجام شده، ادامه داد: برای نمونه در بخش معدنی بزرگترین هلدینگ مس منطقه برای استخراج بزرگترین پهنه های مسی در دنیا راه اندازی خواهد شد.

مخبر افزود: در ابتدای دولت سیزدهم و در جلسه ای با مدیران نفتی یادآور شدم که کشوری با بیش از صد سال سابقه استخراج نفت شایسته نیست که منتظر پیمانکاران خارجی برای اکتشاف، بهره برداری نفت و بخش پتروشیمی باشد، پس از دو سال از روی کار آمدن دولت شاهد این هستیم که با توان پیمانکار و طراحی و سرمایه گذاری داخلی و بومی چنین اتفاق بزرگی در کشور رخ داده است.

اتمام 130 پروژه نیمه تمام

همچنین در این مراسم جواد اوجی وزیر نفت با قدردانی از پشتیبانی ها و حمایت های رئیس جمهور و بویژه معاون اول رئیس جمهور از صنعت نفت تاکید کرد: وزارت نفت دولت سیزدهم مفتخر است با پیدا کردن بازارهای جدید فروش نفت، هیچگونه وقفه ای علی رغم تحریم های نفتی در صادرات نفت صورت نگرفت و حتی به رکوردهای جدید در تولید و صادرات نفت و میعانات گازی رسیدیم.

وی همچنین اتمام 130 پروژه نیمه تمام و آغاز عملیات اجرایی 50 پروژه جدید، فراورش 115 میلیون لیتر بنزین، بهره برداری از 5 پروژه پتروشیمی در آینده نزدیک، تولید 8 میلیون تن محصولات پتروشیمی، گازرسانی به 5500 روستا، ساخت هزار کیلومتر خط انتقال گاز بویژه در مناطق محروم و استان سیستان و بلوچستان، رشد بالای 20درصدی صنعت نفت و گاز و اختصاص 40 هزار میلیارد تومان برای پروژه های عام المنفعه در تمامی حوزه ها را از مهم ترین اقدامات وزارت نفت در دولت سیزدهم برشمرد.

15 میلیارد دلار عایدی سالانه

جواد اوجی، وزیر نفت در آیین امضای قراردادهای بالادستی توسعه 6 میدان نفتی به ارزش 13 میلیارد دلار اظهار کرد؛ گرچه 1402 سالی پرفراز و نشیب برای صنعت نفت بود اما به لطف الهی با پیدا کردن بازارهای جدید هیچ وقفه ای در صادرات نفت ایران ایجاد نشد و افزود که امسال رکوردهای مطلوبی در تولید و صادرات نفت داشتیم و سرمایه گذاری های مناسبی هم در این صنعت انجام شد که یکی از بحث های کلیدی رشد اقتصادی همین سرمایه گذاری های در حال انجام است.

وی، به امضای قراردادهای اجرایی طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی با چهار پیمانکار اصلی داخلی به ارزش 20 میلیارد دلار در اسفندماه اشاره و اظهار کرد: امروز نیز قراردادهای توسعه 6 میدان نفتی با هدف افزایش تولید روزانه نزدیک به 400 هزار بشکه از این میدان ها امضا می شود که در مجموع 15 میلیارد دلار عایدی سالانه این افزایش تولید خواهد بود.وزیر نفت قول داد که وزارت نفت در سال آینده نیز رشد اقتصادی 1402 را با پروژه هایی که در بخش بالادست و پایین دست تعریف شده است، تکرار کند.

جبران افت پی درپی تولید نفت

دولت سیزدهم در مرداد 1400 در حالی کار خود را آغاز کرد که میانگین فروش نفت به 300 هزار بشکه در روز کاهش یافته بود اما آمار موسسات بین المللی نشان می دهد، توانسته میانگین فروش نفت را تا پایان سال 2023 با افزایش 900 هزار بشکه ای به حدود 1.3 میلیون بشکه در روز برساند.

ناگفته نماند که گزارش ها از تولید 3میلیون و 200 هزار بشکه در روز نفت ایران در دومین ماه 2024 خبر می دهد.

تولید نفت ایران در نوامبر 2023 برای نخستین بار از زمان خروج امریکا از برجام به بالای 3 میلیون و 200 هزار بشکه در روز رسید و در فوریه 2024 برای چهارمین ماه متوالی این رکورد حفظ شده است.ایران در نخستین ماه سال جاری میلادی نیز 3 میلیون و 230 هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود.

بر اساس این گزارش، ایران در دولت سیزدهم با افزایش تولید نفت توانسته است جایگاه از دست رفته خود در میان تولیدکنندگان بزرگ اوپک را پله به پله پس بگیرد.

ایران در حالی که در دولت قبل با افت پی درپی تولید نفت خود به جایگاه پنجم اوپک سقوط کرده بود در فوریه امسال سومین تولیدکننده بزرگ اوپک بوده است.

معطل سرمایه گذاران خارجی نشدیم

وزیر نفت، با بیان اینکه نزدیک به 130 پروژه نیمه تمام به ارزش 28.5میلیارد دلار را در صنعت نفت تکمیل کردیم، گفت: 50 پروژه تازه نیز با اولویت تاثیرگذاری در رشد تولید و ایجاد ارزش افزوده برای کشور در بخش بالادست و پایین دست صنعت نفت آغاز شده است.

وی بااشاره به اتفاقات مطلوب صنعت نفت از جمله بهره برداری از فاز 2پالایشگاه آبادان با ظرفیت روزانه 210هزار بشکه و افزایش ظرفیت فرآورش تولید بنزین از 97 میلیون لیتر در آغاز دولت سیزدهم به 115میلیون لیتر، تصریح کرد: پنج طرح پتروشیمی نیز آماده بهره برداری است که ظرفیت تولید محصولات این صنعت را 8 میلیون تن اضافه می کند.

وزیر نفت به اتصال حدود 6400 روستا، 50 شهر و صنایع و نیروگاه ها به شبکه گازرسانی کشور و احداث بیش از هزار کیلومتر خط لوله انتقال گاز در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: انقلابی در زمینه گازرسانی به استان سیستان وبلوچستان اتفاق افتاده که در هیچ دوره ای انجام نشده است.

اوجی ادامه داد: رشد اقتصادی گروه نفت و گاز در هر سه ماهه اول، دوم و سوم سال 1402 بیش از 20 درصد براساس گزارش مرکز آمار ایران بوده است که برای تداوم این رشد اقتصادی در سال آینده باید سرمایه گذاری هایی در صنعت انجام شود.

اوجی با بیان اینکه وزارت نفت از روز نخست آغاز به کار دولت سیزدهم معطل سرمایه گذاران و پیمانکاران خارجی نشد، تصریح کرد: صنعت نفت دستاوردهای مطلوبی در تامین کالا و تجهیزات داشته است؛ واردات بیش از 160 کالا به کشور ممنوع و از توان سازندگان داخلی استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه وزارت نفت دو سال پیاپی است که در کالاهای تولید بار اول رتبه نخست را کسب کرده است، افزود: همچنین رتبه نخست در زمینه استفاده از سرمایه گذاری خارجی نیز به این وزارتخانه اختصاص داده شده است.وزیر نفت با تاکید بر اینکه امروز بیش از 660 شرکت دانش بنیان با صنعت نفت همکاری دارند و اعتقاد ما به داخل است، گفت: عملیات اجرایی طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی نیز با استفاده از ظرفیت پیمانکاران داخلی انجام می شود.

اوجی تاکید کرد: با اجرای قراردادهای توسعه ای این 6 میدان نفتی، از سال 1403 به تولید زودهنگام خواهیم رسید.

یکپارچه سازی روند توسعه بزرگ ترین میدان مشترک نفتی

لازم به ذکر است قرارداد توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان در غرب کارون به عنوان بزرگترین قرارداد توسعه ای صنعت نفت ایران پس از سال ها بلاتکلیفی با تدبیر وزارت نفت دولت سیزدهم برای یکپارچه سازی روند توسعه بزرگ ترین میدان مشترک نفتی ایران و در مجاورت میدان مجنون عراق و 80 کیلومتری غرب اهواز امضا شد که طرح توسعه میدان آزادگان با حفاری 185 حلقه چاه تازه در حال اجراست و به تازگی آیین رسمی عملیاتی شدن 60 حلقه چاه آن با حضور رئیس جمهور در استان خوزستان عملیاتی شد.

همچنین توسعه میدان مشترک نفتی آذر با تکیه بر توان داخلی با پیچیده ترین و پرچالش ترین حفاری، مرحله دوم توسعه و افزایش تولید میدان نفتی مسجد سلیمان در راستای پیشرفت شرکت های اکتشاف و تولید (EP) در زمینه توسعه در بخش بالادست صنعت نفت و در نهایت قرارداد توسعه سه میدان سومار، سامان و دلاوران واقع در گستره عملیاتی شرکت نفت مناطق مرکزی در غرب کشور در قالب الگوی تازه قراردادهای نفتی ایران شامل توسعه، تولید و بهره برداری نیز از جمله قراردادهایی بود که در این مراسم به امضا رسید.

برش

درآمدزایی 15 میلیارد دلاری

محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به امضای بزرگترین قرارداد نفتی کشور در دولت سیزدهم گفت: برای اولین بار بانک ها از تسهیلات دهنده به سرمایه گذار تبدیل شده اند و همچنین توانستیم شرکت های پتروشیمی را برای تامین خوراک مورد نیاز وارد چرخه تولید و اکتشاف کنیم که این از جلوه های واقعی ملی شدن صنعت نفت می باشد.وی با بیان اینکه با امضای قراردادهای بالا دستی توسعه 6 میدان نفتی به 400هزار بشکه تولید اضافی و 620هزار تولید نهایی خواهیم رسید، ادامه داد: این میزان از استخراج، اکتشاف و تولید درآمدزایی 15 میلیارد دلاری برای کشور دارد که این قراردادها علاوه بر اشتغالزایی 66 هزار نفری به صورت مستقیم و غیرمستقیم مبلغ 250میلیارد دلار مسئولیت اجتماعی برای مردم پیرامون این مناطق و میادین نفتی در نظر گرفته شده است.