آرشیو دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲، شماره ۸۴۲۸
اقتصادی
۸

نظارت بر واحدهای صنفی با قوت ادامه دارد

تداوم ثبات بازار رمضان و نوروز

در حالی که چند روز دیگر سال 1402 به پایان می رسد، طرح ویژه تنظیم بازار ماه مبارک رمضان و نوروز 1403 با رویکرد تشدید بازرسی از واحدهای صنفی، تولیدی و خدماتی، کنترل قیمت کالاهای اساسی و همچنین نحوه ثبت و پیگیری شکایات از گران فروشی واحدهای صنفی و خرده فروش ها در سامانه 124 و اطلاع رسانی به مردم در دستور کار قرار گرفته است.

دریافت شبانه روزی شکایات

حسین فرهیدزاده معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان آخرین اقدامات صورت گرفته برای تنظیم بازار کشور در ایام پایانی سال 1402 را تشریح کرد. وی از ابلاغ و تشریح جزئیات طرح ویژه بازرسی ماه مبارک رمضان و نوروز 1403 به ادارات کل صمت سراسر کشور خبر داد و گفت: مرحله مقدماتی طرح مذکور از اول اسفند و فاز عملیاتی آن از تاریخ 16 اسفندماه سال جاری شروع و تا 24 فروردین ماه 1403 و پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت.معاون وزیر صمت تصریح کرد: سازمان حمایت بنابر دستور ریاست محترم جمهور به منظور تمرکز وظایف بازرسی در این سازمان و استفاده از ظرفیت اتاق اصناف در بازرسی از واحدهای صنفی، با هدف افزایش نظارت بر واحدهای صنفی و تسریع در رسیدگی به شکایات مردمی در ابتدای بهمن ماه سال جاری مبادرت به انعقاد تفاهمنامه همکاری با اتاق اصناف و معاونت تجارت و خدمات وزارت صمت کرده است.

فرهیدزاده بیان داشت: در همین راستا و طی این مدت بالغ بر 1400 کاربر اتاق های اصناف سراسر کشور به سامانه متصل شده و به شکایات مردمی در زمینه کالاهای اساسی در واحدهای صنفی رسیدگی و در نهایت پرونده های تخلفاتی را به ادارات کل تعزیرات حکومتی استان ها ارسال می کنند.

وی رسیدگی به مطالبات و شکایات مردمی و جلب رضایت شهروندان به خصوص در ایام پایانی سال را در گرو رسیدگی بموقع به پرونده های تخلفاتی توسط شعب تعزیرات حکومتی و اجرای دقیق آراء صادره دانست و خاطرنشان کرد: مرکز تماس پاسخگویی 124 در استان ها کمافی السابق در ساعات اداری نسبت به دریافت اقدام و در ساعات غیر اداری و ایام تعطیل نیز سیستم پیامگیر آماده دریافت گزارش ها و شکایات مردمی است. همچنین در این روند، تنظیم بازار تمامی کالاهای اساسی و ضروری، با هماهنگی و همگرایی دیگر دستگاه های متولی و با قوت و قدرت بیشتری نسبت به سال های گذشته در کشور عملیاتی خواهد شد.

نظارت سامانه ای با «مردم دار»

مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد ایران هم اعلام کرد: طرح های ویژه سازمان ملی استاندارد ایران در ایام ماه مبارک رمضان و نوروز، از 22 اسفند در سراسر کشور آغاز شده و تا 13 فروردین 1403 ادامه دارد.

اسلام پناه افزود: محور نظارت بر ترازوهای سبک، با تعیین صنوف کبابی (فروش حلیم و آش)، میوه و تره بار، سوپرمارکت و خواربارفروشی، قصابی و پروتئینی، فروشگاه های زنجیره ای، شیرینی و قنادی، آجیل و خشکبار است و در مسیر صیانت حقوق مردم، طرح خالص فروشی در صنوف قنادی و خشکبار در این ایام مورد نظارت مضاعف کارشناسان سازمان ملی استاندارد ایران قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به سامانه مردم دار بیان داشت: این سامانه در بستر فناورانه و با هدف رسیدگی به گزارشات، درخواست ها و نظرات شهروندان، همچنین دادخواهی مردم در کیفی گرایی محصولات و خدمات ایجاد شد. به گفته اسلام پناه، درگاه الکترونیکی مردم دار این امکان را برای شهروندان فراهم آورده تا نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را از طریق شماره تماس گویای 1517 یا شماره پیامکی 10001517 ثبت و پیگیری کنند.

برش

بازرسی در بستر فناورانه

رئیس سازمان استاندارد گفت: این سازمان طرح های ویژه خود را در بستر سامانه هوشمند اجرا می کند تا با انجام بازرسی های دقیق و شفاف، کیفیت خدمات در کشور را ارتقا دهد. بر این اساس اجرای این طرح با هدف افزایش سطح کیفیت خدمات در 12 گروه مختلف از جمله هتل ها، فروشگاه های مواد غذایی، رستوران ها، اتاق مادر و کودک، خانه سالمندان، اماکن ورزشی و غیره درنظر گرفته شده است. همچنین در خصوص خدمات هتل ها، طرح های مشترکی را با وزارت گردشگری و میراث فرهنگی داشتیم و این همکاری در اجرای استاندارد خدمات در سفره خانه ها و قهوه خانه ها نیز ادامه دارد.