آرشیو دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲، شماره ۲۳۵۴۴
اقتصادی
۴

وزیر راه و شهرسازی: اتوبوس هایی که در خدمت شرکت ها درآمده اند باید به حمل ونقل عمومی بازگردند

سرویس اقتصادی: وزیر راه و شهرسازی گفت: اتوبوس هایی که در خدمت شرکت ها درآمده اند باید به حمل ونقل عمومی بازگردند.

به گزارش کیهان، مهرداد بذرپاش در آیین آغاز سراسری پویش «چشم به راهیم» تصریح کرد: ماشین هایی که به عنوان حمل ونقل عمومی در ناوگان بودند و از این مدار خارج شده اند باید برگردند. بخشی از این ماشین ها به بخش های دیگر از جمله شرکت ها جذب شده اند درحالی که اصل کار اتوبوس ها باید در حمل ونقل عمومی باشد؛ در غیر این صورت ظرفیت ما در این بخش دچار مشکل می شود.

او افزود: البته در سازمان راهداری هم باید اقداماتی انجام می دادیم که به نقطه مطلوب نرسیدیم اما همکاران راهداری تلاش زیادی می کنند. در این زمینه با وزیر صمت هم صحبت می کنم تا بخشی از ناوگان که به شرکت ها رفته است به حمل ونقل عمومی برگردد. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نوروز امسال 17 میلیون مسافر با روش های مختلف حمل ونقل جاده ای، ریلی، هوائی و دریایی جابه جا می شوند. بخش زیادی از این سفرها جاده ای است که از حمل ونقل عمومی استفاده می کنند یا از خودروهای شخصی اما کمبود اتوبوس داریم.

بذرپاش تاکید کرد: توسعه ناوگان سیاست اصلی ماست و هر سیاست فرعی نباید مانع آن باشد. سال 1403 باید اتوبوس تامین کنیم. اگر تولید داخل کافی نبود باید واردات بدون معطلی و بدون هیچ ملاحظه ای انجام شود. مقداری گرفتار بروکراسی و تامین منابع هستیم که امیدواریم بتوانیم سال آینده رشد خوبی در این بخش داشته باشیم.

او از رفع 725 نقطه حادثه خیز جاده ها با همکاری پلیس راه خبر داد و افزود: این یک رکورد است. قرار بود منابعی از صندوق خسارت های بدنی تامین شود که تاکنون ریالی تامین نشد. البته بیش از 80 درصد سوانح به عوامل انسانی برمی گردد که اقدامات فرهنگی می طلبد. سرنشینان هم می توانند در سلامت سفر اثر زیادی داشته باشند که باید به این موضوع توجه شود.

وزیر راه و شهرسازی درباره وضعیت راه ها و مسکن روستایی گفت: طی امسال ساخت سه هزار کیلومتر راه روستایی ثبت شد که عدد خوبی است اما کافی نیست. اگر در روستاها امکانات باشد موجب ماندگاری جمعیت و در نتیجه حفظ امنیت غذایی و جلوگیری از حجم بزرگ واردات کشاورزی می شود. در بخش مسکن روستایی از مرز ساخت 470 هزار واحد عبور کرده ایم. ضمن اینکه 600 هزار قطعه زمین مسکونی در روستاها برای واگذاری به مردم، تامین شده است.

خرید 1200 دستگاه ماشین آلات راهداری

همچنین داریوش امانی؛ رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای با بیان اینکه امسال 3080 کیلومتر راه روستایی ایجاد کردیم و 6600 کیلومتر روکش آسفالت انجام دادیم، افزود: 1200 دستگاه ماشین آلات راهداری از داخل و خارج خریداری شده است. یک هزار دستگاه ماشین آلات با پیگیری ها ثبت سفارش می شود و اگر چه تلاش کردیم این دستگاه ها تا انتهای سال وارد کشور شود اما به دلیل مشکلات اداری وزارت صنعت، این برنامه عملی نشد که وعده می دهیم از ابتدای سال تعدادی از این دستگاه ها به کشور می آید. مابقی نیاز را هم از تولیدکنندگان داخلی تامین می کنیم که در یک قلم از هپکو 200 دستگاه ماشین آلات خریداری کرده ایم.

او با بیان اینکه پویش«چشم به راهیم» از 25 اسفند شروع شده و تا 12 فروردین جریان دارد، افزود: در طرح نوروزی سازمان راهداری 9 هزار دستگاه ماشین آلات و 1200 راهدارخانه به صورت شبانه روزی آماده خدمات رسانی هستند.

رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای ادامه داد: امسال از 875 نقطه پرحادثه کشور، 412 نقطه اصلاح شده و 313 نقطه هم از گذشته مانده بود که در مجموع 725 نقطه می شود و این عدد در اصلاح نقاط حادثه خیز بی نظیر است.

جرایم رانندگی فعلی بازدارنده نیست

همچنین حسن مومنی؛ رئیس پلیس راه کشور با بیان اینکه افزایش جریمه های رانندگی ارتباطی به معیشت مردم ندارد، افزود: بیش از 90 درصد رانندگان قانونمند هستند اما عده کمی، رعایت نمی کنند. جرایم رانندگی فعلی به هیچ عنوان بازدارنده نیست و کسی که تخلف می کند باید تاوان سنگینی بدهد. معتقدیم این جریمه ها بر سبد و معیشت خانوارها تاثیرگذار نیست اما می تواند در کاهش تخلفات تاثیرگذار باشد.

او ادامه داد: سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، عدم توجه به جلو و خواب آلودگی چهار عامل بروز تصادفات است. در نوروز گذشته 1217 نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند. آمار پزشکی قانونی برای 11 ماه امسال هم حاکی از تلفات جانی حدود 18 هزار و 500 نفر در تصادفات رانندگی است. ضمن اینکه 22 درصد کشته های جاده ای در کشورمان در بازه سنی 20 تا 30 سال و 60 درصد هم در سن 20 تا 60 سال هستند که همان سنین کار است.

رئیس پلیس راه کشور خبر داد: تمرکز پلیس راه، امسال بر روی 30 کیلومتری شهرهاست؛ چرا که اگر پایان سفر باشد در این نقاط، خستگی و تراکم جمعیت بیشتر است.