آرشیو دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲، شماره ۸۴۲۸
اقتصادی
۷
اقتصاد کلان

وزیر اقتصاد در پاسخ به دغدغه های منتخبان جدید مجلس شورای اسلامی: بیش از دهه 90 سرمایه خارجی جذب کردیم

وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص عملکرد برخی بانک های خصوصی، تاکید کرد: بانک خصوصی نمی تواند هر راهی را که خود می خواهد برود، چرا که بانک از ارکان سلامت اقتصاد کشور است.به گزارش وزارت اقتصاد، سید احسان خاندوزی در نشستی که در محل این وزارتخانه برگزار شد، با اشاره به حضور خود در جلسه ای مشابه، با وزیر اقتصاد دولت پیشین، در ابتدای ورود نمایندگان جدید به مجلس یازدهم، هدف از برگزاری این جلسه را آشنایی با منتخبان جدید مردم، تبادل تجربیات نمایندگی و وزارت با ایشان و اجماع اولیه در مورد مختصات و رویکردهای احتمالی برای همکاری های آتی نمایندگان با وزارت اقتصاد عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه برای کاهش فساد باید بسترهای آن را از بین برد، یکی از اقدامات دولت و وزارت اقتصاد در این ارتباط را عدم دریافت فاکتور کاغذی مالیات بر ارزش افزوده مودیان از سال آینده عنوان کرد که الزام قانونی مصوب مجلس شورای اسلامی نیز هست.

خاندوزی تصریح کرد: از سال 1403 تنها آنچه در سامانه مودیان، بارگذاری شده برای ما ملاک است و مالیات بر ارزش افزوده افراد بر همان مبنا اخذ خواهد شد. وی افزود: وقتی فاکتور در سامانه مودیان بنشیند، دیگر امکان انکار و خدشه برای کسی وجود ندارد و خبری از احتمال فساد و ارتشا نیز وجود نخواهد داشت؛ چون نیروی انسانی به طور کامل از فرایند، کنار گذاشته شده است.

خاندوزی در ادامه با بیان اینکه بنا به ماهیت و طراحی قانون بودجه، ممکن است همه وصولی های مالیاتی دولت در جداول ننشینند، اعلام کرد: به عنوان مثال ما امسال 230 هزار میلیارد تومان مالیات وصولی به حساب شهرداری ها، بابت مالیات بر ارزش افزوده واریز کرده ایم که در جداول نیامده است.

وی یادآور شد: رقم واریزی مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری ها در سال 1399 معادل 21 هزار میلیارد تومان بود اما در دولت سیزدهم، نزدیک به 10 برابر افزایش یافته است.

وزیر اقتصاد در پاسخ به سخن دیگری از نمایندگان منتخب مردم برای مجلس آینده در خصوص رفع تحریم ها نیز با تصریح اینکه ما هرگز از تحریم استقبال نکرده و این طرف مقابل بود که عهدشکنی کرد، بیان داشت: هم اکنون نیز بنا به تاکید رئیس جمهور، تیم دیپلماسی کشور به دنبال رفع تحریم هاست و ما از گفت و گو در این مورد، کناره نگرفته ایم.

خاندوزی عنوان داشت: درعین حال ما باید به امریکا نشان بدهیم که ملتی قوی هستیم و در عین جاری بودن تحریم ها، باید به دنبال شرکایی در عرصه بین الملل باشیم تا اگر امریکا، مثلا 10 سال دیگر هم خواست به رفتار خود ادامه دهد، به او نشان دهیم نه تنها می توانیم کشور را مدیریت کنیم بلکه قادر به ایجاد رشد و جذب سرمایه گذاری بدون دخالت او هم هستیم.

وی گفت: وظیفه تیم دیپلماسی کشور که مشخص است و آنها به کار خود مشغول اند اما ما به اراده رئیس جمهور، تلاش می کنیم همکاری ها را با کشورهای همسو مثل روسیه، چین، ترکیه و... گسترش دهیم که خوشبختانه در حال حاضر خیلی بیشتر از مجموع سرمایه گذاری خارجی در دهه 90 شمسی، موفق به جذب سرمایه خارجی شده ایم. این گزارش حاکی است، در این جلسه، سیدمحمد حسینی معاون امور مجلس رئیس جمهور نیز در سخنانی، ضمن تبریک به برگزیدگان مجلس دوازدهم، با بیان اینکه دولت سیزدهم، دولتی ولایی است، خواستار هم افزایی دولت و مجلس برای پیشبرد برنامه های تحولی دولت شد.

وزیر اقتصاد با تاکید مجدد بر اینکه ما در وزارت اقتصاد و سایر دستگاه ها، بنا بر اراده شخص رئیس جمهور، دست اندرکار جلوگیری از فساد هستیم، ابراز امیدواری کرد، با کمک نمایندگان حال حاضر و منتخبین جدید مردم در مجلس آینده، به شکل سیستمی بتوان مبارزه با فساد را پیش برد. خاندوزی یکی دیگر از اقدامات دولت در راستای تلاش برای ازمیان بردن زمینه های فساد را انتشار شفاف صورت های مالی شرکت های دولتی عنوان کرد که بجز چند مورد استثنا به واسطه راهبردی بودن فعالیت هایشان، از سه شنبه هفته قبل (15 اسفند ماه) پروژه آن به اتمام رسید و اطلاعات همه آنها بطور کامل افشا شد.

برش

برخورد بدون تعارف و مماشات

وزیر اقتصاد در پاسخ به دغدغه های نمایندگان در مورد عملکرد برخی بانک های خصوصی بویژه عدم عمل به تعهدات خود در زمینه اعطای تسهیلات به فعالیت های تولیدی، با تاکید بر اینکه مسائل مربوط به بانک های غیردولتی در حیطه اختیارات بانک مرکزی است، تصریح کرد: یک نکته کاملا روشن است و آن اینکه، بانک خصوصی نمی تواند هر راهی را که خود می خواهد برود، چرا که بانک از ارکان سلامت اقتصاد کشور است.خاندوزی تاکید کرد: حتی اگر یک یا دو بانک از حدود 30 بانک کشور، غلط عمل کنند، به کل نظام بانکی و در نتیجه سلامت اقتصاد کشور لطمه وارد می شود و این چیزی نیست که قابل چشمپوشی باشد.وی عنوان کرد: در دولت، بارها در این خصوص جلسه گذاشتیم و مجموعه دولت سیزدهم قائل به این است که بدون تعارف و مماشات، باید دولت و مجلس در مقابل هر بانک متخلفی، هر چقدر هم مالک آن دارای اسم بزرگی باشد، بایستد و با آن برخورد شود.