آرشیو دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲، شماره ۲۳۵۴۴
جامعه
۱۰

آماده باش مدیریت بحران در پی هشدار قرمز هواشناسی و احتمال وقوع سیلاب در 5 استان

پلیس: شرایط جوی مناسب نیست؛ تا یکم فروردین سفر نروید

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: مسئولان پنج استان موظفند در صورت وقوع سیلاب، دستور تخلیه اماکن آسیب پذیر را بدهند و اگر لازم باشد با هدایت اجباری، افراد در معرض خطر را جابه جا کنند.

روز شنبه بود که سازمان هواشناسی با صدور بالاترین سطح هشدار نسبت به بارش شدید باران و رعدوبرق در پنج استان هشدار داد و اعلام کرد: سه شنبه (29 اسفندماه) بارش شدید باران، رعدوبرق و وزش باد شدید در خوزستان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد پیش بینی می شود. در این شرایط جوی بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها، سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه های فصلی، آب گرفتگی معابر به صورت گسترده، سرریز سدها، انسداد راه ها و احتمال تخریب پل، اختلال جدی در سفرهای بین شهری و داخل شهر، تعطیلی فعالیت های عمرانی، خسارت به برخی زیرساخت ها مانند خطوط انتقال برق و غیره، تخریب تاسیسات و سازه های واقع شده در حریم و بستر رودخانه، تخریب سازه های موقت و سبک در اثر وزش باد شدید دور از انتظار نیست.

در همین زمینه رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اظهار داشت: ستادهای مدیریت بحران در پنج استان لرستان، خوزستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد که بارندگی در آنجا بیشتر خواهد بود، به صورت شبانه روزی در حالت آماده باش قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمدحسن نامی با بیان اینکه تمامی مرخصی های مسئولان دستگاه های خدمت رسان لغو شده است، افزود: ستادهای مدیریت بحران در 24 استان دیگر هم که هشدار نارنجی دارند، آماده خدمت رسانی هستند. علاوه بر این پنج استان که هشدار قرمز هواشناسی صادر شده است، در شمال استان فارس به ویژه در منطقه ممسنی و نورآباد هم امکان بارش زیادی وجود دارد و به همین علت ستاد مدیریت بحران در این منطقه هم به حالت آماده باش درآمده است.

نامی ادامه داد: با ماموران پلیس راهور هماهنگی های لازم انجام شده تا در مواقعی که میزان بارندگی افزایش پیدا می کند، علاوه بر اعمال محدودیت تردد در جاده ها، جاده های فرعی و زیر پل ها هم مسدود شوند. قرار است مدیران آب منطقه ای و آبفا در صورت نیاز کسانی را که در بستر رودخانه ها یا حریم رودخانه ساکن هستند، تخلیه کنند و در اماکنی که به عنوان اردوگاه های اضطراری پیش بینی شده است، مستقر کنند. عشایری که در پایین رودخانه ها مستقر هستند باید از این مناطق تخلیه شده و به اماکن امن منتقل شوند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: وزارت نیرو از چهارشنبه گذشته مدیریت سدهایی که در این پنج استان احتمال پرشدگی شان وجود دارد، در دستورکار خود قرار داده است. همچنین پنج استانی که ذکر شد، در این دو روز در معرض خطر قرار دارند، بنابراین از مردم می خواهیم در روز های دوشنبه (28 اسفند) و سه شنبه (29 اسفند) سفرشان را به این استان ها مدیریت کنند.

ستاد مدیریت سیلاب در وزارت نیرو

خبر دیگر اینکه، وزیر نیرو با بیان اینکه از 28 اسفند تا 1 فروردین، پنج استان غرب و جنوب غربی کشور در معرض وقوع سیلاب قرار دارند، دستور تشکیل ستاد مدیریت سیلاب در وزارت نیرو و استان های در معرض سیل را صادر کرد.

علی اکبر محرابیان با بیان اینکه همزمان با ورود سامانه بارشی 29 اسفندماه، احتمال وقوع سیلاب در غرب و جنوب غربی کشور افزایش یافته است، گفت: با توجه به پیش بینی های میان مدت از حجم و شدت بارش ها، وزارت نیرو از هفته گذشته پیش بینی اقدامات لازم برای مدیریت سیلاب را اتخاذ کرد.

وی افزود: تشکیل ستاد بحران در وزارت نیرو و استان های درگیر با سیل، با هدف آمادگی هرچه بیشتر برای مقابله با بحران از جمله اقداماتی است که باید انجام شود و مدیران و مسئولان مرتبط در وزرات نیرو و مدیران استانی صنعت آب و برق باید در آماده باش کامل قرار گیرند تا کمترین آسیب از محل سیلاب های پیش رو متوجه مردم شود.

ندای امداد

جمعیت هلال احمر با اشاره به هشدار سطح قرمز سازمان هواشناسی اعلام کرد: شماره 112، ندای امداد، به صورت 24ساعته آماده پاسخگویی به هموطنان است.

پلیس: شرایط جوی مناسب نیست تا یکم فروردین سفر نروید

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا نیز با اشاره به هشدارهای هواشناسی در زمینه بارش شدید باران به مردم توصیه کرد با توجه به وضعیت بارش ها از 28 اسفندماه تا یکم فروردین ماه، به سفر نروند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سرهنگ احمد شیرانی گفت: بر اساس هشدارهای سطح نارنجی و قرمز سازمان هواشناسی، مبنی بر بارش شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید، به نظر می رسد برای دوشنبه 28 اسفند تا روز چهارشنبه اول فروردین در تمامی استان های کشور شرایط مناسبی برای سفرهای جاده ای وجود نداشته باشد.

شیرانی با اشاره به پنج استانی که بیشترین بارندگی را دارند؛ افزود: شدیدترین بارندگی ها در روز سه شنبه این هفته استان های چهار محال و بختیاری، ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان پیش بینی شده که مشکلاتی را در وضعیت تردد و ترافیک معابر شهری و بین شهری ایجاد می کنند. وی ادامه داد: با توجه به همزمان شدن سفرهای پایان سال و وضعیت جوی، مطمئنا شرایط مناسب و ایده آلی برای سفر در جاده های کشور نداشته باشیم. در این شرایط علی رغم حضور گسترده پلیس راهور و سایر سازمان های خدماتی و امدادی در ایام نوروز در جاده های کشور احتمال اختلال در ترافیک و ترددهای جاده ای وجود دارد.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور به رانندگان توصیه کرد که احتیاط کامل برای رانندگی در این شرایط همراه با کاهش سرعت و افزایش مسافت بیشتر با خودرو جلویی به منظور پیشگیری از حوادث را مدنظر قرار داشته باشند.

شیرانی گفت: همچنین در برخی از استان های شرقی کشور احتمال کاهش میدان دید در رانندگی به علت باد شدید و گرد و غبار وجود دارد، بنابراین در این جاده ها رانندگی با چراغ روشن و کاهش سرعت بسیار حایز اهمیت است.

وی با بیان اینکه طرح نوروزی پلیس در جاده های کشور به خصوص محورهای کوهستانی و برف گیر با قوت در حال اجراست، گفت: در شرایط زمستانی لازم است رانندگان نیز نکاتی را مدنظر قرار دهند، همراه داشتن زنجیرچرخ از سوی رانندگانی که قصد عبور از محورهای برف گیر را دارند، الزامی است و در صورت تشدید بارش برف، ماموران پلیس راه حتما از ادامه مسیر خودروهای فاقد زنجیرچرخ جلوگیری خواهند کرد.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور با اعلام شماره تلفن 88255555 و 120 از رانندگان و مسافران خواست که برای اطلاع از آخرین وضعیت جوی و ترافیکی جاده های کشور با این شماره تماس گرفته و پیش از شروع سفر با اطلاع از وضعیت راه ها، بهترین زمان و مسیر را برای رسیدن به مقصد انتخاب کنند.

پیش بینی بارش بیش از نرمال طی نوروز

در همین حال؛ رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور اظهار داشت: بر اساس پیش بینی های انجام شده، بارش در کشور تا پایان فروردین بیش از نرمال خواهد بود. دما در این بازه زمانی در شمال غرب بیش از نرمال، در مرکز، شرق و جنوب کشور کمتر از نرمال و در سایر مناطق در محدوده نرمال برآورد شده است.

مهدی رهنما به ایسنا گفت: بارش از 28 اسفند تا 5 فروردین 1403 در سطح کشور فراگیر خواهد بود. بارش در جنوب شرق در محدوده کمتر از نرمال و در سایر مناطق بیش از نرمال پیش بینی می شود. بیشترین افزایش بارش برای دو سوی زاگرس خواهد بود. مقدار بارش انباشته فراتر از نرمال برای این مناطق با احتمال حدود 75درصد، 50 تا 100 میلی متر (به طور محلی بیش از 100 میلی متر) پیش بینی شده است.

رهنما افزود: 6 تا 12 فروردین بارش در استان های نوار شمالی نرمال و در سایر مناطق بیش از نرمال خواهد بود. مقدار بارش انباشته طی این هفته برای مناطق محدودی از دامنه شرقی کوه های زاگرس میانی و جنوبی با احتمال 50 تا 75درصد، 50 تا 100 میلی متر برآورد می شود.

به گفته وی، 13 تا 19 فروردین بارش کشور در محدوده نرمال تا بیش از آن خواهد بود. احتمال وقوع بارش انباشته بیش از 50 میلی متر در بخش هایی از کشور بین 50 تا 75درصد برآورد می شود.