آرشیو دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲، شماره ۲۳۵۴۴
صفحه آخر (جهان)
۱۲

ورود اسرائیل به بحران سیاسی، امنیتی و روانی

هاآرتص: نتانیاهو درباره وخامت اوضاع چیزی نمی گوید او درباره پیروزی داستان سرایی می کند

سرویس خارجی: مقامات، کارشناسان و رسانه های صهیونیستی اذعان دارند که علی رغم افسانه سرایی نتانیاهو درباره پیروزی، رژیم صهیونیستی شکست سختی در جنگ غزه متحمل شده و این رژیم وارد یک بحران راهبردی سیاسی ، امنیتی و روانی شده است.

با گذشته بیش از 5 ماه از جنگ غزه رژیم اسرائیل در همه عرصه های سیاسی، نظامی، امنیتی و شناختی متحمل شکست سختی شده است. این رژیم به هیچ یک از اهداف اعلامی خود در جنگ (نابودی حماس و آزادی اسرا) دست پیدا نکرده است. به اذعان رسانه های غربی اسرائیل حتی به نابودی حماس نزدیک هم نشده است. اقتصاد این رژیم در معرض فروپاشی قرار دارد، تل آویو جنگ شناختی را در جهان به مقاومت باخته است و بنا به گفته رسانه های غربی 95 درصد افکارعمومی جهان روایت حماس از جنگ را پذیرفته و رژیم اسرائیل را جنایتکار و کودک کش می دانند. در داخل نیز اختلافات بین دولت ، ارتش، احزاب سیاسی و نهادهای امنیتی درباره کم و کیف ادامه جنگ روز به روز شدیدتر می شود. روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» هم اذعان کرد که این رژیم گرفتار یک بحران راهبردی خطرناک چه در غزه و چه در لبنان شده است. در این گزارش آمده است که تل آویو وارد این بحران شده و به سمت جنگ فرسایشی طولانی در هر 2 جبهه حرکت می کند. هاآرتص همچنین در این گزارش تاکید می کند که این بحران به دلیل عملکرد نتانیاهو که تمام دغدغه اش باقی ماندن در قدرت و فرار از چنگال قانون بوده رو به وخامت گذاشته است. این روزنامه نوشت: نتانیاهو چیزی به اسرائیلی ها درخصوص وخامت اوضاع امنیتی و سیاسی نمی گوید بلکه درخصوص پیروزی ها و دستاوردهای خود افسانه می گوید.

اعتراف به شکست تمام عیار

ژنرال ارشد و ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی هم با اذعان به شکست تمام عیار این رژیم در برابر مقاومت فلسطین، اذعان کرد که «اگر نتوانیم گروگان ها را زنده آزاد کنیم، این جنگ در افکار عمومی، به عنوان بدترین شکست ثبت خواهد شد» «در جنگ با حماس شکست خوردیم، هم پیمانان خود را از دست می دهیم، هدف نابودی حماس از دستور کار ما خارج شده است و دیگر نمی توانیم گروگان ها را بازگردانیم»؛ اینها بخشی از اعتراف «اسحاق بریک» ژنرال ارشد و ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی به شکست این رژیم در برابر مقاومت فلسطین است. به گزارش فارس بریک با انتشار یادداشتی در روزنامه صهیونیستی «معاریو» نوشته است «برای مدت زمان طولانی نمی توانیم به مردم دروغ بگوییم. رخدادهای غزه و حزب الله لبنان به زودی گریبان ما را خواهد گرفت و حقیقت با تمامی ابعاد پنهانش، برملا خواهد شد». وی با بیان اینکه «جبهه داخلی اسرائیل، به هیچ عنوان، آماده جنگ منطقه ای نیست»، تاکید کرد: «این جنگ، هزاران بار سخت تر و خطرناک تر از جنگ در نوار غزه است. هر روز سربازان ما در غزه ، به خاطر تله های انفجار و منازل بمب گذاری شده، کشته و زخمی می شوند». بریک «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل را فردی می داند که از واقعیت به دور است و تاکید دارد: «این، بدترین رسوایی از زمان تشکیل ارتش اسرائیل است. رئیس ستاد مشترک نیز شکست خورده است. وی به جای اینکه استعفا کند، تصمیم گرفته است نسل شکست خورده ای را تقویت کند که همان ژنرال های تحت امرش هستند و شریک این شکست محسوب می شوند». این ژنرال اسرائیلی با اعتراف به اینکه «ما هیچ گاه اهداف جنگ را که نابودی حماس و آزادی گروگان هاست، محقق نخواهیم کرد»، درباره جنگ زمینی ارتش اسرائیل علیه غزه نیز نوشته است: «این جنگ، یک مانور بود که مردم اسرائیل از آن استقبال کردند، ولی نتوانست به نتیجه ای برسد که همه، آرزوی آن را داشتند. وزیر دفاع (جنگ) و رئیس ستاد مشترک، این جنگ را با دید تاکتیکی مدیریت کردند، نه راهبردی. با جنگ های صرفا تاکتیکی نمی توان پیروز شد». وی در پایان یادداشت خود تاکید کرد: «اگر نتوانیم گروگان ها را زنده آزاد کنیم، این جنگ در افکار عمومی، به عنوان بدترین شکست ثبت خواهد شد».

بزرگ ترین بحران روانی

مقامات این رژیم همچنین به بی سابقه ترین بحران روانی نیروهای خود از سال 1973 تاکنون اذعان دارند به گزارش خبرگزاری مهر «لوسیان لئور» رئیس بخش بهداشت روانی ارتش در گفت وگو با روزنامه صهیونیستی هآرتص اذعان کرد که حدود 1700 نظامی تحت درمان های روانی قرار گرفته اند. وی گفت که 15 درصد از این نیروها قادر به بازگشت به شرایط خدمت در ارتش نبودند و 85 درصد به ارتش بازگشته اند. وی همچنین اذعان کرد که حدود 1000 نظامی به علت شوک شدید، نیازمند درمان روانپزشکی بودند که 75 درصد از آنها به محل کار خود بازگشته اند. «لئور» پیش بینی کرد که تعداد نظامیان نیازمند به مداوای روانشناسی بعد از جنگ افزایش پیدا خواهد کرد. پیش از این منابع مطبوعاتی رژیم صهیونیستی اعلام کرده بودند که حدود 3000 نظامی و نیروی ذخیره صهیونیست از ابتدای جنگ در غزه در معرض درمان های روانپزشکی قرار گرفته اند. این در حالی است که آمار واقعی مشکلات روانی در ارتش اسرائیل فراتر از این اعداد ارزیابی شده و ارتش چند هفته پیش اعلام کرد که حدود 30 هزار نظامی با بخش روانپزشکی تماس گرفته و خواستار حل مشکلات روانی خود شده اند. ارتش در بیانیه ای در همین رابطه اعلام کرد که حدود 200 نظامی به علت مشکلات روانی ناشی از جنگ، از خدمت معاف شده اند. از سوی دیگر با خروج بسیاری از روانشناسان و روانپزشکان از سرزمین های اشغالی، بخش روانشناسی در تل آویو با بحران عمیقی مواجه شده است.

تشدید اختلافات داخلی

طولانی شدن تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه و افزایش آمار نظامیان صهیونیست به هلاکت رسیده در این باریکه در کنار عدم تحقق اهداف از پیش اعلام شده باعث شده است اختلافات و درگیری ها میان مقامات رژیم صهیونیستی از یک سو و میان تل آویو و واشنگتن از سوی دیگر افزایش پیدا کند.در همین خصوص شبکه المیادین به نقل از رسانه های عبری زبان گزارش داد که در سایه همین اختلافات، کابینه جنگ رژیم صهیونیستی شنبه شب تشکیل جلسه نداده است. به گزارش مهر این رسانه ها تاکید کردند که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نپذیرفته است که با «یوآو گالانت» وزیر جنگ، «بنی گانتز» وزیر جنگ سابق و «گادی آیزنکوت» عضو ارشد کابینه جنگ این رژیم دیدار و صحبت کند.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت نیز به نقل از وزرای کابینه رژیم صهیونیستی نوشت: ما احساس می کنیم نتانیاهو قصد دارد اتخاذ تصمیم های سخت را به تعویق بیندازد. شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از مسئولان تیم مذاکره کننده این رژیم گزارش داد: نتانیاهو وقت را تلف می کند. «گدعون ساعر» عضو کابینه امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی هم تهدید به خروج از این کابینه درصورت مخالفت با عضویت وی در کابینه جنگ کرد. وی به شبکه 12 رژیم صهیونیستی گفت: اگر طی چند روز آتی عضو کابینه جنگ نشوم، استعفا خواهم داد. اعضای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی درباره نحوه مدیریت جنگ غزه اختلاف نظر دارند و در حالی که آیزنکوت و گانتس خواهان در اولویت قرار دادن آزادی اسرای صهیونیست حتی به قیمت توقف جنگ هستند، نتانیاهو، گالانت و درمر خواهان تداوم جنگ هستند.رسانه های اسرائیلی چند روز پیش با تایید تشدید تنش در کابینه جنگ در بحبوحه جنگ غزه گزارش داده بودند که نتانیاهو در حالی بررسی لغو این کابینه و توزیع وظایف آن در کابینه بزرگ تر است.

برای آزادی می جنگیدم!

رئیس سابق سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) هم در اعتراف جالبی به اشغالگری اسرائیل گفته است اگر فلسطینی بود برای آزادی می جنگید. به گزارش ایسنا، «عامی ایالون» رئیس سابق سرویس شاباک در پاسخ به این سوال خبرنگار که «اگر فلسطینی بودی و در نوار غزه یا کرانه باختری زندگی می کردی، آیا با اسرائیل می جنگیدی یا خیر؟» گفت: برای دستیابی به آزادی خود با اسرائیل می جنگیدم و برای رسیدن به این آزادی دست به انجام هر کاری می زدم. «ایالون» درباره «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت ملی رژیم صهیونیستی و «بتسلئیل اسموتریچ» وزیر دارایی این رژیم که به افراط گری معروف هستند هم گفت: به طور حتم هر دو آنها تروریست هستند.