آرشیو دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲، شماره ۴۷۹۹
اقتصاد
۴

فروشندگان اقلام شب عید می گویند که عرضه انواع کالا بیش از تقاضاست

بازار گرمی نوروز

شرق: تب و تاب نوروز در خیابان ها لحظه به لحظه بیشتر و بیشتر می شود. فروشندگان می گویند امسال عرضه انواع میوه و آجیل و خشکبار بیشتر از تقاضاست و در برخی اقلام، کاهش قیمت رخ داده است. هرچند که برخی از فروشندگان هم از کاهش قدرت خرید مردم می گویند اما قریب به اتفاق آنها تاکید دارند که هیچ کمبودی در بازار اقلام شب عید وجود ندارد و عرضه به حد کافی وجود دارد.

عرضه میوه بیشتر از تقاضا

با نزدیک شدن به سال نو، بازار شب عید در خیابان های ایران هر لحظه پرتب وتاب تر می شود. فروشندگان می گویند امسال گرچه قدرت خرید مردم کاهش داشته، اما افزایش عرضه انواع اقلام شب عید سبب شده است که بهای برخی اقلام کاهشی شود. بازار میوه و تره بار یکی از این بازارهاست. اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران درباره قیمت انواع میوه شب عید به ایلنا توضیح داده است: «بازار میوه شب عید بازار آرامی است؛ انواع میوه شب عید در سراسر تهران توزیع شده و مردم تهران هر میزان میوه برای نوروز نیاز داشته باشند موجود است. در واقع عرضه امسال از تقاضای بیشتر است». او گفته است «قیمت پرتقال شمال بر حسب کیفیت هشت هزار تومان، 16 هزار تومان و 25 هزار تومان محاسبه شده است. پرتقال تامسون هشت هزار تومان، 16 هزار تومان و 23 هزار تومان و پرتقال رسمی هشت هزار تومان، 12 و 20 هزار تومان قیمت دارد». به گفته کارگر خیار به این دلیل که امکان انبارشدن آن وجود ندارد و باید به روز مصرف شود نسبت به دیگر میوه ها گران تر است و قیمت های 15 هزار تومان، 25 هزار تومان و 30 هزار تومان برای آن تعیین شده است. همچنین سیب زرد لبنانی 20 هزار تومان، 35 هزار تومان و 50 هزار تومان قیمت دارد. بهای کیوی 25 هزار تومان، 35 هزار تومان و 55 هزار تومان است. موز فیلیپینی 55 هزار تومان، 65 هزار تومان و 72 هزار تومان و موز هندی 50 هزار تومان، 55 هزار تومان و 65 هزار تومان قیمت دارند. هر کارتن آناناس نیز از یک میلیون و 300 هزار تومان تا یک میلیون و 450 هزار تومان قیمت خورده و در هر کارتن تا هفت آناناس قرار می گیرد.

قیمت انواع گل و گیاه

بازار گل و گیاه هم در آستانه فصل بهار داغ می شود. درباره قیمت گل و گیاه هم قیمت سبزه گندم، ماش و بهارنارنج در ظروف پلاستیکی و سفالی متفاوت و از بازه قیمتی 50 تا 120 هزار تومان است. قیمت هر شاخه شب بو 45 تا 50 هزار تومان، سنبل در ظروف مختلف 200 تا 250 هزار تومان، گلدان سینره 90 تا 180 هزار تومان، رز شاخه ای 80 تا 100 هزار تومان، داودی دسته ای 80 هزار تومان، قرنقل دسته ای 70 هزار تومان و آلسترومریا 200 هزار تومان است. اکبر شاهرخی، رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران به ایسنا گفته است: «قیمت سنبل 250 هزار تومان، لاله درجه یک 200 هزار تومان، شب بو 70 تا 100 هزار تومان، سینره درجه یک 180 تا 250 هزار تومان است. قیمت سبزه بهارنارنج 60 تا 80 هزار تومان، عدس 120 تا 150 هزار تومان و گندم نیز 100 هزار تومان است».

افزایش 20 درصدی قیمت شیرینی

در بازار شیرینی و آجیل هم فروشندگان از افزایش عرضه در این بازارها خبر می دهند و اگرچه بازاریان می گویند شیرینی 20 درصد افزایش قیمت داشته اما در بازار آجیل و خشکبار قیمت ها کاهشی بوده است. بهای شیرینی شب عید بنا بر گفته فعالان این بازار امسال حدود 20 درصد افزایش داشته است. محمدرضا ناصری، رئیس اتحادیه قنادان کرمانشاه از افزایش حدود 20 درصدی قیمت انواع شیرینی شب عید نسبت به پارسال خبر داده و به باشگاه خبرنگاران گفته است: «پیک خرید شیرینی عید را در 48 ساعت باقی مانده به نوروز داریم و مردم برای اینکه شیرینی کهنه نشود، معمولا در 48 ساعت آخر شیرینی شب عید می خرند». رئیس اتحادیه قنادان کرمانشاه انواع شیرینی های نخودچی که این روز ها تنوع قابل توجهی تا نزدیک به 50 مدل دارد را بیشترین شیرینی مورد تقاضای مردم برای عید دانست و گفت: «عمده خرید شیرینی مردم از قنادی های ممتاز و درجه یک است که قیمت شیرینی نخودچی در قنادی ممتاز کیلویی 146 هزار تومان و در قنادی درجه یک 132 هزار تومان است. برخی دیگر از انواع شیرینی خشک که ماندگاری بیشتری دارد نیز در این ایام تقاضا دارد که قیمت این نوع شیرینی ها نیز در محدوده کیلویی 150 هزار تومان است».

کاهش قیمت برخی انواع آجیل

در بازار خشکبار و آجیل هم غلامرضا خدامی، رئیس اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل تهران به ایلنا گفته است که امسال پسته 20 درصد و تخمه ژاپنی 25 درصد ارزان تر از شب عید سال گذشته عرضه می شود و افزایش تولید پسته در سال جاری و کاهش سهم ایران از بازار جهانی پسته دلیل ارزان ترشدن این کالا در شب عید امسال بوده است. او افزود: «قیمت بادام هندی، بادام درختی و تخم کدو تغییر نکرده و تنها مغز فندق نسبت به سال گذشته 15 درصد گران تر شده است. پسته از 500 هزار تا 870 هزار تومان در هر کیلو و بادام هندی از 600 هزار تا 701 هزار تومان در هر کیلو قیمت دارند و قیمت بادام درختی از 470 هزار تا 650 هزار در هر کیلو و فندق با پوست از 470 هزار تا 550 هزار تومان در هر کیلو است». خدامی تاکید کرد: «امسال پسته بیشتری نسبت به سال گذشته در کشور تولید شد و حجم تولید در سال 1402 به 300 هزار تن رسید، در حالی که در سال گذشته به دلیل خشک سالی و سرمازدگی 110 هزار تن پسته تولید شد. این افزایش حدود 2.5 تولید بود که کاهش قیمت پسته را رقم زد. البته صادرات پسته ایران در سال 1401 کاهش چشمگیر داشت؛ زیرا کشورهای دیگر موفق به تصاحب بازارهای پسته ایران در جهان شده اند». رئیس اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل تهران گفت: «هیچ مشکلی در عرضه انواع آجیل و خشکبار در آستانه نوروز وجود ندارد، همچنین تاکنون استقبال خوبی از بازار آجیل شده و تقاضا مطلوب بوده است اما تقاضای واقعی در هفته آخر سال نمایان می شود».