آرشیو دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۸۴۳۴
صفحه آخر
۲۴
یادداشت

ضرورت ارائه سبک زندگی اسلامی در همه عرصه ها

سید حسام الدین حسینی (رئیس مرکز تحقیقات پژوهش های قرآنی و سبک زندگی اسلامی)

یکی از ضعف های آموزشی و پژوهشی در دانشگاه ها این است که پایان نامه ها رویکرد کاربردی قرآنی ندارند، گرایش به مباحث اسلامی و سبک زندگی اسلامی در برخی دانشجویان و استادان علاقه مند در زمینه هایی چون مدیریت اسلامی، اقتصاد اسلامی، جامعه شناسی اسلامی، روانشناسی اسلامی و موارد این چنینی وجود دارد، اما تشکل یافته و سازمان یافته نیست.

فرمان مقام معظم رهبری درخصوص تحول علوم انسانی و تبدیل علوم انسانی از علوم انسانی سکولار به علوم انسانی اسلامی، انگیزه اساسی ما در تشکیل مرکز تحقیقات سبک زندگی اسلامی بوده است؛ این فرمان انگیزه تاسیس مرکز تحقیقات پژوهش های قرآنی سبک زندگی اسلامی را برای ما فراهم کرد و در این راستا مقدمات کار را برنامه ریزی کرده و چندین گروه علمی تشکیل دادیم تا مفاهیم اسلامی که ضروری تر هستند را در قالب سبک زندگی اسلامی ارائه دهیم. سبک بیان مباحث اسلامی و قرآنی در جامعه بیشتر محتوایی موعظه آمیز دارند تا عملیاتی و کاربردی، در حالی که ماهیت کتاب قرآن ارائه یک سبک زندگی است. هدف انبیاء مقابله با شیوه های غلط در زندگی بشر بوده است، اساسا مذهب، سنت و شریعت همه یک معنی دارند و آن ارائه یک روش و سبک زندگی برای بشر است از سویی در بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری به هفت اصل اساسی اشاره کردند که مورد هفتم آن سبک زندگی است و هدف این مرکز نیز ارائه راهکارهای مناسب درخصوص سبک زندگی اسلامی است.

در این بین معتقدم که برپایی نمایشگاه قرآن و عترت را می توان نمود و ظهور قرآن در عرصه اجتماعی دانست، در نمایشگاه قرآنی این فضا فراهم می شود و می تواند انگیزه مهمی برای تشویق و ترغیب علاقه مندان به حوزه قرآنی باشد و قرآن کامل ترین کتاب، استوارترین و با دوام ترین راه و روش ها برای هدایت کردن انسان ها است. اساسا فلسفه نزول قرآن هدایت بشر و ایجاد راه و روش صحیح برای زندگی بشر است. بحث مشاوره قرآنی به عنوان یک راهکار برای حل مشکلات در زندگی است و قرآن بیان کننده همه راه حل های مسائل و دغدغه های بشری است. از همین بابت هم نیاز داریم که مبانی و اصول دینی به شکل عملیاتی در جامعه بیان شوند. در این عصر که ما دائم در معرض هجوم فرهنگ غربی، شبیخون فرهنگی و سلطه فرهنگی سبک زندگی اومانیستی و سکولاریستی غربی هستیم، وقتی می توانیم برابر این تهاجم ها ایستادگی کنیم که در ابعاد مختلف پوشش لباس، رفتار فردی، اجتماعی، دانشگاه، مدرسه، اقتصاد و... حرف برای گفتن داشته باشیم و مردم را به اسلام گرایش دهیم.وقتی می توانیم فرهنگ غرب زدگی و سلطه فرهنگ غرب را از بین ببریم که برای مردم سبک زندگی برتری همچون سبک زندگی اسلامی را در تمام عرصه های مختلف مورد نیاز جامعه عرضه کنیم. پس از انقلاب اسلامی گام های اولیه ای در زمینه های فوق برداشته شده است و تاریخ هزار و چند صد ساله اسلام و تمدن اسلامی به ما نشان داده که اگر فرهنگ و تمدن اسلامی توانست بر ایران، غرب و امپراطوری های زمان خود سلطه پیدا کند و تمدن هزار ساله اسلامی را تشکیل دهد، به سبب وجود پشتوانه عظیم قرآن و فرهنگ اهل بیت (ع) بود و تاریخ بیانگر و گواه این موضوع است و جمهوری اسلامی با این پشتوانه قوی و این عقبه طولانی و غنی فرهنگ اسلامی می تواند نیازهای امروز ما را رفع کند.