آرشیو دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۸۴۳۴
زیست بوم
۱۵

فنس کشی آزمایشی مسیر تردد یوزها در توران آغاز شد

ایمن سازی جاده میامی - عباس آباد

زیست بوم: پس از پشت سر گذاشتن یک نوروز امن برای یوزپلنگ ها در جاده میامی - عباس آباد که در کریدور تهران مشهد قراردارد حالا مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان سمنان از آغاز فنس کشی آزمایشی مسیر تردد یوزپلنگ ها در کریدور میاندشت از توابع شهرستان میامی خبر می دهد.

امین ولیان با اشاره به طرح ایمن سازی جاده شاهرود- سبزوار معتقد است که سپر حفاظتی یوزپلنگ ایرانی می تواند از تصادفات جاده ای جلوگیری کند. او با بیان اینکه نیازمند طرح جدیدی هستیم، پیش تر به ایران گفته بود: طرح فنس کشی دولایه ای به همراه دالان های هدایت یکطرفه یوزها به زیستگاه اصلی توران طرحی است که چندی پیش توسط فعالان با عنوان سپرحفاظتی یوزها ارائه شد که در صورت اجرای صحیح می تواند جلوی تصادفات جاده ای یوزها را بگیرد.

بهرام علی ظاهری هم در گفت و گو با مهر، از آغاز حصار کشی آزمایشی مسیر تردد یوزپلنگ در کریدور میاندشت از توابع شهرستان میامی خبر می دهد و می گوید: این حصارکشی در دو کیلومتری از مسیر کریدور اصلی تهران - مشهد که پرترددترین نقطه هم محسوب می شود، اجرایی خواهد شد.

او با بیان اینکه این حصارکشی در محدوده قلمرو یوزپلنگ ها و در فاصله بین دو منطقه عباس آباد- میاندشت که بیشترین تردد یوزها در آن ثبت شده، اجرایی می شود، می گوید: بخش خصوصی در این کار محیط زیست را یاری می کند.مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه اسپانسر خصوصی و سازمان محیط زیست برای اجرای این طرح تفاهمنامه ای را امضا کرده اند، می گوید: طبق این تفاهمنامه ابتدا حصارکشی آزمایشی انجام و مورد پایش و رصد قرار می گیرد.

ظاهری می گوید: در صورتی که فاز آزمایشی به طول دو کیلومتر اجرایی شود، کارشناسان معایب و مزیت های آن را مورد رصد قرار می دهند و در ادامه مسیر نیز اجرایی خواهد شد تا شاهد کاهش تلفات جاده ای یوزهای ایرانی این گونه نادر جانوری باشیم.او با بیان اینکه کل مسیر تفاهم شده برای اجرای حصارکشی 80 کیلومتر است، می گوید: تمام این 80 کیلومتر در محدوده تردد یوزپلنگ ها در محور عباس آباد میاندشت است که بیشترین میزان تصادفات این گونه نادر دقیقا در همین منطقه رقم خورده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان سمنان می گوید: در کنار فنس کشی، نصب دوربین های کنترل سرعت و ترافیکی، اجرای روشنایی و نور در جاده میاندشت و نصب علائم و اطلاع رسانی از محل تردد یوزها اجرایی شده است همچنین در پیک سفرها و شلوغی جاده ها، این مسیر با عوامل انسانی هم رصد می شود.