آرشیو دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۸۴۳۴
ایران اقتصادی
۷
کشاورزی

حفاظت از منابع طبیعی نیازمند افزایش بودجه

وضعیت امروز منابع طبیعی، جنگل ها و مراتع در کشورمان رضایت بخش نیست بویژه با وجود سوء استفاده قاچاقچیان چوب و تصرف اراضی ملی در جنگل ها و بستر رودخانه ها، روز به روز عرصه های طبیعی با چالش های جدی همراه است. متاسفانه قاچاق چوب یکی از اصلی ترین تخلفاتی است که در عرصه جنگل ها رخ می دهد و ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی کشور با توجه به کمبود تجهیزات از جمله دوربین در برابر چنین تجاوزاتی مقابله کرده اند.در همین راستا طی یکسال گذشته در جهت مقابله با قاچاق چوب 6 هزار و 120 پرونده تشکیل و 91 هزار و 898 اصله چوب و 6 هزار و 656 متر مکعب چوب ضبط شده است. 67 درصد پرونده ها مربوط به استان های شمالی است که از مجموع بیش از 6 هزار پرونده مقابله با قاچاق چوب تعداد 4 هزار و 96 مورد مربوط به مناطق شمالی کشور بوده است. علاوه بر این 3 هزار و 838 خودرو و 1313 تجهیزات قطع درخت توقیف شدند و از 22 هزار و 370 هزار هکتار خلع ید و به بیت المال بازگردانده شد. همچنین 17 هزار و 478 پرونده برای تخریب و تصرف اراضی ملی به مساحت 45 هزار و 318 هکتار تشکیل شد.علی ملکی آهنگران، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی که مسئولیت مقابله با تخلفات در این بخش را به عهده دارد با اشاره به طرح های اجرایی یگان حفاظت در سال جاری گفته است: صیانت و توسعه جنگل های زاگرس، جنوب، مناطق مرکزی، جنگل های ارسباران و جنگل های شمال به همراه طرح تامین و تجهیز ناوگان یگان حفاظت و هوشمندسازی فعالیت های اجرایی از مهم ترین طرح ها و سیاست های اجرایی این مجموعه است.

وی با اشاره به آمار مجروحان و مصدومان نیروهای حفاظت منابع طبیعی، می گوید: در 12 ماه گذشته 33 هزار و 536 پرونده قضایی تشکیل شد و در این خصوص 5 هزار و 837 نفر از نیروهای یگان حفاظت مجروح و مصدوم شدند.

معضل قطع درختان در منطقه الیمالات

در شرایطی که کشور با مسائل زیست محیطی و سوء استفاده از جرائم مختلف در حوزه قاچاق چوب با توجه به ارزش زیستی آن روبه روست، خبری مبنی بر قطع 4 هزار درخت در منطقه الیمالات استان مازندران که بدون مجوز انجام گرفته است منتشر شد. سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به عنوان حافظ این اراضی در این خصوص اعلام کرده است بررسی ها حاکی از آن است که تعداد 4 هزار درخت در این محدوده اساسا وجود نداشته است بلکه 30 اصله درخت با قطر بیشتر از 10 سانتی متر قطع شده که متخلف متعهد به جبران آن و کاشت 5 هزار درخت جایگزین شده است.طبق اعلام این سازمان درباره قطع درخت و ساخت پارکینگ برای مجموعه گردشگری، تعداد درختان قطع شده حدود 30 اصله بوده است زیرا در اراضی که برق فشار قوی وجود دارد برای جلوگیری از هر اتفاقی تعداد درختان محدود است، اما یکی از شکایت های سازمان منابع طبیعی این مساله است که در ساخت این پارکینگ مجوزی از سوی سازمان صادر نشده و حتی اقدامی برای دریافت مجوز از سوی شرکت مذکور نشده است.تخلف مزبور یکی از تازه ترین و جدی ترین تخلفاتی است که در حوزه منابع طبیعی شکل گرفته است. اگرچه دادستانی نیز به این موضوع ورود کرده است اما این اقدام بموقع نبوده است. با توجه به بروز چنین چالش هایی یکی از اقدامت مهمی که می تواند کمک به پیشگیری و حفاظت از مراتع کند، گزارشات مردمی است که نقش موثری در جلوگیری از تخریب و تصرفات در حوزه منابع طبیعی ایفا می کند. پیرو همین مساله در یک سال گذشته 67 هزار و 121 تماس مردمی با سامانه های 139 و 1504 در خصوص جرایم در این حوزه گرفته شد که برای هر تماس واحد گشت ارسال و اقدامات انجام شده است.

برش

چالش حفاظت از منابع طبیعی

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی با اشاره به اینکه نیروی کافی برای رصد همه عرصه ها در اختیار نداریم، افزوده است: نمی توان برای هر درخت نیرو گذاشت در این خصوص نیاز به تجهیزات است تا با دوربین های قوی پیش از بروز اتفاق ها مانع آن شد. تاکنون 60 دوربین که تا فاصله 40 کیلومتر قادر به خواندن پلاک خودروها است خریداری شده اما فقط 5 دوربین در استان های شمالی نصب شده است. ملکی آهنگران با اشاره به مشکلات نصب این دوربین ها به علت کمبود اعتبار اشاره کرده و گفته است: این دوربین ها سال 1399 خریداری شده اند که هزینه هر دوربین 400 میلیون تومان بوده است و هزینه نصب شاید حدود یک چهارم این مبلغ می شد. اما به هر دلیلی کوتاهی شده و امروز نصب هر دوربین روی پایه حدود 12 متری حدود یک میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. ضمن اینکه 60 دوربین پاسخگوی 80 درصد کشور که مربوط به اراضی ملی است نبوده و در حوزه تجهیزات خلاهای زیادی وجود دارد.