آرشیو دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۵۹۸۵
صنعت و معدن
۳

خبر

امکان تامین نیمی از مصرف برق خانگی با انرژی خورشیدی

مشاور مدیرعامل توانیر گفت: می توانیم در قالب یک برنامه میان مدت نیمی از مصرف برق بخش خانگی کشور را از طریق انرژی خورشیدی تامین کرده و سالانه 18میلیاردمترمکعب در مصرف گاز صرفه جویی کنیم.

به گزارش وزارت نیرو، مجید فرمد با اشاره به اهمیت توسعه انرژی خورشیدی در کشور گفت: متوسط مصرف سالانه مشترکان خانگی در سال 1401 در کل کشور برابر با 3106کیلووات ساعت بود که تنها هشت استان فارس، کرمان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان و بوشهر از متوسط ذکرشده مصرف بیشتری داشته اند و غالب استان های کشور (23استان) از این متوسط، برق کمتری مصرف کرده اند.

وی افزود: تعداد مشترکان بخش خانگی در انتهای سال 1402 به بیش از 32میلیون مشترک رسید و طی پنج سال آینده نیز این رقم به حدود 36میلیون مشترک خواهد رسید.فرمد با بیان ضرورت برنامه ریزی ویژه برای پاسخ به نیاز مصرف برق مشترکان بخش خانگی در سال های آینده گفت: یکی از راه های تامین برق موردنیاز مشترکان خانگی، استفاده از پنل خورشیدی است. یک پنل خورشیدی با ظرفیت یک کیلووات در اغلب نقاط جغرافیایی ایران سالانه می تواند 1500کیلووات ساعت و به مدت 20سال، برق تولید کند. این میزان برق به طور متوسط برابر با نیمی از برق مصرفی مشترکان خانگی در کشور است.

مشاور مدیرعامل توانیر افزود: در صورت تخصیص یک کیلووات پنل خورشیدی به 36میلیون مشترک خانگی در کشور، ظرفیت این نوع نیروگاه ها به 36هزار مگاوات می رسد؛ با این روش می توان حداقل 54میلیارد کیلووات ساعت برق در سال تولید کرد.

فرمد در پاسخ به این پرسش که منابع مالی موردنیاز این طرح از چه روش هایی قابل تامین است، اظهار کرد: این طرح در یک بازه زمانی میان مدت به 14.4میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد که برای تحقق این میزان اعتبار می توان از منابع حاصل از سوخت صرفه جویی شده بر اثر تولید برق توسط نیروگاه های خورشیدی استفاده کرد.

وی ادامه داد: منابع حاصل از سوخت صرفه جویی شده بر اثر تولید برق توسط نیروگاه های خورشیدی حتی اگر تماما با نرخ گاز طبیعی هم در نظر گرفته شود (مثلا 20سنت به ازای مترمکعب) و از بهای بالاتر سوخت مایع نیروگاه ها در فصل سرد سال نسبت به گاز طبیعی چشم پوشی شود، سالانه معادل 3.6میلیارد دلار خواهد بود که می تواند سرمایه گذاری موردنیاز برای احداث نیروگاه های خورشیدی خانگی را ظرف چهارسال پوشش دهد.

رشد 12 درصدی تولید سیمان با تامین انرژی پایدار

امضای تفاهم نامه همکاری میان وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت در جهت تامین انرژی صنعت سیمان در دولت سیزدهم سبب شد این صنعت مشکلاتی را که در سال های گذشته با آن مواجه بود کاهش داده و حل کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، مهم ترین موضوع در صنعت سیمان، تامین انرژی پایدار است. در همین زمینه وزارت نیرو به صنعتگران کمک کرد تا با ایجاد نیروگاه های خودتامین بتوانند محدودیت های تامین انرژی را رفع کنند.تامین برق و انرژی موردنیاز صنعت سیمان از سوی وزارت نیرو موجب کاهش اختلالات و افزایش 12درصدی تولید سیمان و به تبع آن رونق صادرات 10.5میلیون تنی در 9ماه سال گذشته بود.در دولت سیزدهم صنعت سیمان که نقش مهمی در توسعه زیرساخت ها و آبادانی کشور دارد، توانسته است با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و جوانان، مسیر جدیدی را در زمینه افزایش تولید و صادرات ایجاد کند.

منشا بخشی از مشکلات تولید خارج از وزارت صنعت است

نماینده ویژه وزیر و رئیس شورای تحول و پیشرفت وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بخشی از مشکلات واحدهای صنعتی فراوزارتخانه ای و مربوط به بخش هایی از جمله بانک مرکزی و وزارت نیرو است و به همراهی بخش های دیگر نیاز دارد.

به گزارش «ایرنا»، علی گلشنی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی تولید در کشور همگرایی و هم افزایی بخش های مختلف را در 1403 با اهتمام ویژه دنبال می کند.وی ادامه داد: رسیدگی به مشکلات بخش تولید و احیای واحدهای راکد از اولویت های وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 1403 است و تحقق جهش تولید با احیای بلندمدت واحدهای راکد پیگیری می شود.گلشنی اضافه کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت توسعه و حمایت از شرکت های دانش بنیان و واحدهای تولیدی فعال مبتنی بر دانش بومی و دارای عمق داخلی سازی را برای امسال در دستور کار دارد.

عوارض صادراتی فهرست مواد خام و نیمه خام معدنی ابلاغ شد

میزان قطعی عوارض صادراتی فهرست مواد خام و نیمه خام مواد معدنی توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد. در هیات وزیران به پیشنهاد وزارت صنعت میزان قطعی عوارض صادراتی فهرست مواد خام و نیمه خام مواد معدنی موضوع بند «ژ» تبصره 6 ماده واحده قانون بودجه سال 1403 کل کشور توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

آبگیری مناسب دریاچه ارومیه

مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، پیش رهاسازی منابع سدها، اطلاع رسا نی به موقع و استفاده از ظرفیت مشارکت دستگاه های اجرایی را از عوامل موثر در مدیریت بارندگی های اخیر و کاهش حداکثری خسارات سیلاب در کشور بدون تلفات انسانی دانست.

به گزارش وزارت نیرو، سیف الله آقابیگی، مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب با تشریح اقدامات پیشگیرانه وزارت نیرو به منظور مدیریت بارش ها و جلوگیری از خسارت سیلاب اظهار کرد: مدیریت خوب و اقدامات پیشگیرانه مجموعه وزارت نیرو در ستاد و استان ها موجب شد در بارش های اخیر، بخش زیادی از ظرفیت منابع آبی سدهای کشور آبگیری شود.

مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب خاطرنشان کرد: در بارندگی های اخیر با رهاسازی هدفمند وزارت نیرو به منظور مدیریت نزولات جوی و آب های شیرین، اکوسیستم های آبی مناطق مختلف کشور اعم از تالاب ها، استخرها و به ویژه دریاچه ارومیه آبگیری مناسبی داشت.

آقابیگی افزود: استان های کرمان، بوشهر، یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سمنان، اصفهان، به ویژه استان خوزستان، استان های شمال و شمال غرب کشور، استان هایی بودند که بارش های بیشتری دریافت کردند، به طوری که در استان های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان میزان بارش ها به بیش از 230میلی متر افزایش پیدا کرد و شاهد یک جریان بسیار پیوسته و غیرخسارت آفرین در مناطق مختلف کشور بودیم.