آرشیو دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۵۹۸۵
بازار پول و ارز
۱۳

خبر

کره جنوبی رمزارز متخلفان مالیاتی را مصادره می کند

تسنیم: رسانه های کره جنوبی گزارش دادند که مقامات محلی این کشور قصد دارند برای جلوگیری از فرار مالیاتی، دارایی های رمزارز شهروندانی را که حتی معادل چند صد دلار بدهی مالیاتی دارند، مصادره کند.

به گزارش راشاتودی، رسانه های کره جنوبی گزارش دادند که مقامات محلی این کشور قصد دارند برای جلوگیری از فرار مالیاتی، دارایی های رمزارز شهروندانی را که حتی معادل چند صد دلار بدهی مالیاتی دارند، مصادره کند. مقامات شهر بزرگ «پوهانگ» در شرق کره جنوبی دارایی های ارز دیجیتال کسانی را که 500 هزار وون (حدود 368.76 دلار) یا بیشتر به اداره مالیات محلی بدهکار هستند، توقیف و مسدود خواهند کرد. ارزش دارایی های رمزارز متعلق به متخلفان مالیاتی در این شهر اخیرا افزایش یافته و این در حالی است که بیش از 12 میلیون دلار بدهی معوقه مالیاتی در این شهر ثبت شده است. مقامات محلی در حال بررسی دارایی های ارز دیجیتال بیش از 5200متخلف فرار مالیاتی در صرافی هایی مانند Bithumb، Upbit، Korbit و Coinone هستند.

در ادامه این گزارش توضیح داده شده است که در صورت تایید، کیف پول دیجیتال شخصی که دارای معوقات مالیاتی است بلافاصله توقیف و تراکنش های آن مانند فروش یا برداشت متوقف می شود. در صورت عدم پرداخت داوطلبانه معوقات پس از توقیف، دارایی های مجازی برای پوشش مالیات معوق در بازار رمزارز فروخته می شود. وون کی هو، رئیس اداره مالیات محلی پوهانگ در این باره گفت: ما تمام تلاش خود را برای روشنگری در مورد متخلفان قدیمی مالیاتی نه تنها با توقیف و فروش دارایی های مجازی، بلکه با معرفی انواع تکنیک های اختصاصی جمع آوری (بدهی) مناسب با عصر دیجیتال انجام خواهیم داد. بر اساس این گزارش، شهر پوهانگ تنها شهر کره جنوبی نیست که از مصادره ارزهای دیجیتال برای جمع آوری مالیات استفاده می کند. سال گذشته، مقامات شهر چئونگجو نیز گفتند که قصد دارند کسانی را که حدود 750 دلار مالیات بدهکار هستند، هدف قرار دهد.

تلاش ویتنام برای عضویت در بریکس

تسنیم: سفارت ویتنام در روسیه اعلام کرد که هانوی به طور فعالانه روی پیشنهادی برای پیوستن به گروه اقتصادی بریکس کار می کند. روزنامه ایزوستیا به نقل از سفارت ویتنام در روسیه اعلام کرد که هانوی به طور فعالانه روی پیشنهادی برای پیوستن به گروه اقتصادی بریکس کار می کند.

در آغاز سال جاری میلادی، گروه بریکس که شامل کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی می شود، توسعه یافت و چهار کشور دیگر از جمله ایران، مصر، امارات متحده عربی و اتیوپی به این گروه پیوستند. عربستان سعودی نیز به عنوان عضو مورد تایید قرار گرفته است، اما بنا بر گزارش ها در حال بررسی تصویب نهایی الحاق خود است. ایزوستیا با استناد به نمایندگی دیپلماتیک ویتنام در مسکو گفت این کشور هنوز در مورد پیشنهاد رسمی عضویت تصمیمی نگرفته است، اگرچه در حال ایجاد چارچوبی برای مشارکت در بریکس و درخواست احتمالی برای پیوستن به این گروه است. هانوی فاش نکرده است که آیا هیاتی را به اجلاس بریکس که قرار است در ماه اکتبر در شهر کازان روسیه برگزار شود، اعزام خواهد کرد یا خیر. بر اساس این گزارش، نفوذ سیاسی و اقتصادی بریکس از زمان اعمال تحریم ها علیه مسکو توسط ایالات متحده و متحدانش پس از آغاز درگیری اوکراین در سال 2022 به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

سقوط درآمد بزرگ ترین بانک آمریکا

ایسنا: سیتی گروپ، یکی از بزرگ ترین بانک های آمریکا، در سه ماهه اول 27درصد کاهش درآمد را ثبت کرد. این بانک سرمایه گذاری چندملیتی و شرکت خدمات مالی، از ماه ژانویه تا ماه مارس 3.37 میلیارد دلار درآمد خالص ثبت کرد که نسبت به 4.6 میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته 26.7 درصد کاهش داشت.

در همین حال، کل درآمد آن به 21.1 میلیارد دلار رسید که 1.6 درصد از 21.45 میلیارد دلار طی این دوره کاهش داشته است. در میان نتایج منفی، قیمت سهام سیتی گروپ در ساعت 12:53 بعداز ظهر دوازدهم آوریل در بورس نیویورک 2.12درصد کاهش یافت. ولز فارگو، یکی دیگر از شرکت های خدمات مالی چندملیتی آمریکایی نیز بر اساس نتایج مالی خود که روز جمعه منتشر شد، شاهد کاهش درآمد خالص خود در سه ماهه اول سال جاری بود. این شرکت در سه ماه منتهی به مارس 4.62 میلیارد دلار درآمد خالص داشت که 7.6 درصد از تقریبا پنج میلیارد دلار در مدت مشابه سال 2023 کاهش ثبت کرد. از سوی دیگر، کل درآمد از 20.73 میلیارد دلار در مدت مشابه تنها با 0.64 درصد افزایش به 20.86 میلیارد دلار رسید. به نقل از بیزینس، قیمت سهام ولز فارگو در ساعت 12:53 بعداز ظهر دوازدهم آوریل در بورس نیویورک 0.18 درصد کاهش یافت.

درگیری آمریکا با افزایش قیمت واردات

ایسنا: قیمت واردات آمریکا در ماه مارس سومین افزایش ماهانه متوالی را ثبت کرد. اداره آمار وزارت کار آمریکا اعلام کرد که قیمت واردات در ماه گذشته پس از افزایش 0.3 درصدی در ماه فوریه، 0.4 درصد افزایش یافت. اقتصاددانانی که در نظرسنجی رویترز شرکت کردند، انتظار داشتند که قیمت واردات، بدون تعرفه، 0.3درصد افزایش یابد.

قیمت واردات در 12 ماه منتهی به مارس 0.4 درصد افزایش یافت. این نخستین افزایش سالانه از ژانویه 2023 و به دنبال کاهش 0.9درصدی در فوریه بود. داده های دولتی این هفته آمریکا نشان داد که قرائت تورم در ماه مارس متفاوت بود، به طوری که قیمت های مصرف کننده به شدت افزایش یافت در حالی که قیمت های تولیدکننده به طور متوسط رشد مثبت داشت. بانک مرکزی ایالات متحده از ماه ژوئیه نرخ بهره خود را در محدوده 5.25 تا 5.5 درصد حفظ کرده است. قیمت سوخت وارداتی پس از افزایش 1.3 درصدی در ماه فوریه، در ماه مارس 4.7 درصد افزایش داشت. همچنین هزینه موادغذایی وارداتی پس از افزایش 0.3 درصدی در ماه قبل، 1.6 درصد افزایش یافت. بر اساس گزارش رویترز، هزینه وسایل نقلیه موتوری، قطعات و موتورها 0.2 درصد افزایش داشت. با این حال قیمت کالاهای مصرفی وارداتی بدون احتساب خودرو 0.3 درصد کاهش یافت.

بدهی آمریکا به 35 تریلیون دلار رسید

فارس: یک نشریه آمریکایی گزارش داد، بزرگ ترین دشمن آمریکا نه چین و روسیه بلکه بدهی های سنگین آن است که در سایه قدرت گرفتن ائتلاف های اقتصادی نوظهور می تواند به فروپاشی کل سیستم مالی آمریکا منجر شود.

ایالات متحده با چالش اقتصادی بزرگی مواجه است و بدهی های آن به سطح بیسابقه حدود 35تریلیون دلار رسیده است، در حالی که بهره سالانه این بدهی هم به تنهایی به یک تریلیون دلار می رسد. به اذعان یک نشریه آمریکایی، این ارقام وضعیت نامطمئن مالی ایالات متحده را نشان می دهد که با تهدید احتمالی از دست رفتن جایگاه دلار به عنوان ارز ذخیره اصلی جهانی تشدید می شود.

براندون ویچرت، نویسنده آمریکایی در گزارشی در روزنامه نشنال اینترست می گوید که با کسری 1.6 تریلیون دلاری آمریکا در سال جاری و 35 تریلیون دلاری کل بدهی و یک تریلیون دلار بهره بدهی در سال جاری اگر دلار آمریکا دیگر ارز ذخیره اولیه جهانی نباشد و ناگهان یک رقیب واقعی برای آن ظاهر شود، کل سیستم مالی آمریکا فرو خواهد پاشید؛ به ویژه با ظهور بلوک تجاری اقتصادی و مالی موسوم به «بریکس» که شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است.

نگرانی ها حول این احتمال است که ائتلاف های اقتصادی در حال ظهور، مانند گروه بریکس، ممکن است جایگزینی برای سیستم مالی متمرکز بر دلار ارائه دهند. این تغییر ممکن است مزیتهای اساسی اقتصاد آمریکا را تضعیف کند. نویسنده افزود: بسیاری در غرب واژه بریکس و قدرت نمایی این ائتلاف اقتصادی در حال ظهور را دست کم گرفتند در حالی که بریکس در آغاز قرن بیست و یکم از یک نظریه صرف در ذهن کارشناسان وال استریت به آهستگی تبدیل به خنجر مالی شده که قلب نظام اقتصادی به رهبری ایالات متحده را هدف قرار داده است. نویسنده توضیح می دهد که ایالات متحده در طول تاریخ از قدرت اقتصادی خود در پی جنگ جهانی دوم بهره برده است تا دلار را به عنوان ستون فقرات تجارت بین المللی معرفی کند. همین سلطه دلار به آمریکا اجازه صدور اوراق بدهی و کنترل امور مالی خود تحت شرایطی را داده است که هیچ کشور دیگری قادر به انجام آن نبوده است. با این حال، این گزارش هشدار می دهد که این مزیت ممکن است با تغییر تحولات جهانی کاهش یابد. در این گزارش آمده است که مایک مولن، افسر سابق نیروی دریایی ایالات متحده از مدت ها قبل در مورد خطرات ناشی از بدهی ملی ایالات متحده هشدار داده و گفته بود بدهی ملی آمریکا بزرگ ترین تهدید برای امنیت ملی این کشور است و سوء مدیریت مالی آمریکا می تواند پیامدهای گسترده تری داشته باشد. نویسنده می گوید که اگر کل سیستم مالی آمریکا فرو بریزد، پیروزی نهایی برای چین، روسیه و بسیاری دیگر از دشمنان آمریکا با از بین بردن سلطه دلار آمریکا خواهد بود.

او ادامه می دهد: زمانی که سلطه دلار آمریکا به پایان برسد، به مرور زمان چاپ پول و صرف هزینه برای تامین بودجه غیرممکن خواهد شد. افزایش بدهی آمریکا و چالش های بالقوه در برابر برتری دلار در شرایطی اتفاق افتاده که اقتصاد ایالات متحده با فشارهای متعددی از جمله پیامدهای همه گیری پس از کووید-19 و افزایش تنش های ژئوپلیتیک مواجه است. به گفته نویسنده، این سناریو نشان دهنده آزمونی حیاتی برای سیاستگذاران ایالات متحده است که در این آبهای متلاطم مالی حرکت میکنند و پیامدهای تصمیمات آنها می تواند آینده اقتصادی آمریکا و موقعیت آن را در صحنه جهانی تغییر دهد.