آرشیو دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۵۹۸۵
شرکت ها
۲۵
خبر

حرکت در جریان مخالف

سومین گزارش سالانه مدیران عامل با تمرکز بر بررسی وضعیت اقتصادی، عملکرد شرکت ها، دغدغه ها و برنامه های مدیران عامل با عنوان «حرکت در جریان مخالف» منتشر شد. این گزارش که توسط شرکت مشاوره مدیریت ایلیا تهیه شده است، در مقایسه با دو گزارش قبلی، تغییرات و تحولات قابل توجهی را نشان می دهد.

در سال 1400، شرکت مشاوره مدیریت ایلیا با هدف انتشار سالانه تصویری از وضعیت جاری کسب و کاری و پیش بینی سال آینده از دیدگاه مدیران عامل سازمان های ایرانی در سطوح مختلف اقدام به انتشار گزارش مدیران عامل کرد. در اولین شماره از گزارش، دغدغه ها، پیش بینی ها، سبک زندگی و کاری بیش از 390 مدیرعامل ایرانی مورد تحلیل و ارائه قرار گرفت. این گزارش با عنوان اصلی «خودباوری؛ راه عبور از توفان» به سنجش میزان خوش بینی مدیران عامل به آینده اقتصادی ایران و همچنین امیدواری آنها به عملکرد مثبت شرکت هایشان پرداخته بود.

شماره دوم گزارش مدیران عامل (که با عنوان: «آشفتگی در مرز ناپایداری» منتشر شد)دربرگیرنده ابعاد اصلی بررسی شده در شماره اول گزارش بود تا امکان مقایسه ابعاد در گذر زمان را فراهم کند. ابعادی نظیر خوش بینی به آینده اقتصادی ایران، امیدواری به عملکرد مثبت شرکت، بررسی عملکرد فعلی شرکت در سطوح مالی و غیرمالی، بررسی دغدغه های مدیران عامل، بررسی مشکلات پیش روی شرکت ها و بررسی سبک زندگی و کاری مدیران عامل در این شماره از گزارش مورد بررسی و مقایسه با شماره قبلی قرار گرفت.

شماره سوم گزارش مدیران عامل نیز به ابعاد اصلی تحلیل شده در گزارش اول و دوم می پردازد. در این شماره تعداد مدیران عامل غیردولتی که در تکمیل پرسشنامه مشارکت داشتند، با رشد تقریبا دو برابری نسبت به سال گذشته، به 622 نفر رسیده و پراکندگی صنایع در نمونه افزایش یافته است.

از تفاوت های شماره سوم نسبت به دو شماره پیشین می توان به اضافه شدن سنجش اصلی ترین برنامه ها و حوزه های تمرکز، برنامه های توسعه ای و اولویت بندی ذی نفعان در تصمیمات مدیران عامل اشاره کرد. برخی از ابعاد سبک زندگی مدیران عامل نظیر استرس و استفاده از شبکه های اجتماعی در این شماره مورد بررسی قرار نگرفته است. دو وجه تمایز اصلی این شماره، اختصاص فصلی ویژه برای مساله نقدینگی، ارائه راهکار برای دغدغه ها و چالش های شناسایی شده و بررسی روندهای فضای کسب و کار است. از یافته های این شماره می توان به افزایش جزئی خوش بینی مدیران عامل به وضعیت اقتصادی ایران در سال 1403 نسبت به سال گذشته و افزایش میزان امیدواری به عملکرد مثبت شرکت نسبت به سال گذشته اشاره کرد.

برخی دغدغه ها نظیر فیلترینگ اینترنت اولویت خود را از دست داده و دغدغه کمبود نیروی انسانی متخصص اهمیت و اولویت بیشتری پیدا کرده است. عدم ثبات اقتصادی و سیاسی کشور و کمبود نقدینگی امسال هم مانند دو سال گذشته، از مهم ترین دغدغه های مدیران عامل به حساب می آیند.

در فصل دوم گزارش که به «دیدگاه ها و دغدغه های مدیران عامل» می پردازد، علاوه بر ابعاد بررسی شده در شماره دوم گزارش، اصلی ترین برنامه ها و حوزه های تمرکز مدیران عامل برای غلبه بر چالش ها و مشکلات سازمان نیز اضافه شده است.

همچنین در شماره سوم گزارش برخی ابعاد از سبک زندگی شخصی مدیران عامل از جمله استرس، تعادل کار و زندگی، میزان ساعت کاری، کیفیت ارتباط با هیات مدیره و اعضای آن و پراولویت ترین شبکه اجتماعی و رسانه ها مورد بررسی قرار نگرفته است اما برنامه های توسعه ای مدیران عامل و اولویت بندی ذی نفعان آنها در تصمیمات استراتژیک فاکتورها و مواردی است که در این شماره ارزیابی شده است.

مهم ترین دیدگاه ها و دغدغه های مدیران عامل در این گزارش عبارت است از:

1. حدود12درصد از مدیران عامل به رونق اقتصادی ایران در سال 1403 خوش بین هستند؛ این میزان در سال 1400 معادل 37درصد و در سال گذشته تنها 5درصد بوده است.

2. تنها 28درصد از مدیران عامل به اهداف غیرمالی سازمان خود در سال 1402 دست پیدا کرده اند که البته نسبت به سال گذشته 8درصد بهبود داشته است.

3. تقریبا 9 درصد از مدیران عامل، به رغم تجربه افت عملکرد مالی در سال 1402، رشد مالی را برای شرکتشان در سال 1403 پیش بینی می کنند.

4. عدم ثبات سیاسی و اقتصادی، کمبود نقدینگی و نیروی انسانی متخصص دغدغه های اصلی مدیران عامل برای سال 1403 هستند.

5. بیش از نیمی از مدیران عامل صرف زمان با خانواده را به عنوان یک برنامه منظم انتخاب کرده اند که پرتکرارترین برنامه نیز بوده است. در حالی که 14درصد از مدیران عامل بیان کردند هیچ برنامه منظم خودمراقبتی ندارند.

6. 43درصد از مدیران عامل از خدمات مشاوره مرتبط با کسب و کار به صورت منظم استفاده می کنند. در طرف مقابل 29درصد از مدیران عامل بیان کرده اند از هیچ گونه خدمات حرفه ای به صورت منظم استفاده نمی کنند. این آمار در سال گذشته 42درصد گزارش شده است.

7. خانم ها در مقایسه با آقایان، اهمیت بیشتری به مهارت های مذاکره و روابط تجاری در زمینه توسعه حرفه ای می دهند.

8. کاهش هزینه های عملیاتی و گرفتن وام از سیستم بانکی، پرکاربردترین راهکارها برای غلبه بر مشکل نقدینگی عنوان شده است.

9. مهم ترین ذی نفعان در تصمیمات استراتژیک شرکت ها به ترتیب مشتریان و کارکنان سازمان ها هستند. 86درصد مدیران عامل منافع مشتریان و 80درصد مدیران عامل منافع کارکنان را در زمان اتخاذ تصمیمات استراتژیک شرکت در نظر می گیرند.

10. حدود 40درصد از مدیران عامل آشنایی زیادی با مفاهیم و کاربردهای فناوری های دیجیتال تحول آفرین دارند.

تمایز اصلی این شماره با شماره پیشین، اختصاص فصلی ویژه برای مساله نقدینگی و ارائه راهکار برای دغدغه ها و چالش های شناسایی شده است. در گزارش سال گذشته، فصل ویژه به حوزه تحول دیجیتال اختصاص داشت و محتوایی از جنس راهکار و حل مساله در گزارش های سال های پیشین دیده نمی شد. علاوه بر موارد ذکر شده، در این شماره به علت اهمیت بالای دو موضوع کلیدی تحول دیجیتال و کسب و کار مسوولانه در دنیای کنونی و همچنین جهت گیری گزارش امسال به سمت رویکرد عاملیت، سوالاتی به این دو موضوع در پرسش نامه اختصاص داده شده و در فصلی جداگانه مورد بررسی قرار گرفته اند.

رویداد رونمایی از سومین گزارش مدیران عامل، با هدف انعکاس رویکردها و دغدغه های مدیران عامل در جهت تاثیرگذاری بر سیاستگذاری ها و تصمیم گیری ها در سطح بنگاه و حاکمیت، چهارم اردیبهشت ماه 1403 در هتل پارسیان اوین، توسط شرکت مشاوره مدیریت ایلیا برگزار می شود.